تکنولوژی

مديريت بازارهاى الکترونيکى در سازمان (2)

نام نویسنده: فرنود حسنى

بخش مقاله ITiran – مديريت بازاريابى الکترونيکى سعى دارد با تلفيق مکانيزم هاى اطلاعاتى و ارتباطى مطلوب ترين خدمات مورد نياز مشترى را گزينش کند و در اختيار وى قرار دهد به گونه اى که مشترى احساس کند با يک سازمان پويا در حال ارتباط است. نبايد فراموش کرد که در شيوه هاى نوين بازاريابى و تجارت نيز اصل و حکم اول براى مديران توجه به مسئله مشترى مدارى است.
پيش زمينه لازم براى موفقيت مديرانى که تا کنون به شيوه هاى سنتى در امر تجارت و بازاريابى فعال بوده اند. کسب دانش و آگاهى لازم در مورد ابزارهاى مختلف(ICTs ) مى باشد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد اينترنت به عنوان مهمترين و اثر گذارترين شاخص هاى دنياى ICT مطرح مى باشد.لذا بهبررسى نقش و تاثيرات اين ابزار ارتباطى مناسب در امر مديريت بازار مى پردازيم.
بسيارى از کارشناسان برجسته مديريت ددو دهه آينده را عرصه ظهور شرکتها و سازمان هاى مجازى عنوان کرده اند. شرکتهايى که از نظر فيزيکى و جود خارجى ندارند ولى به رقابت در عرصه هاى تجارى مى پردازند.آنهادر بستر مجازى اينترنت هويت پيدا مى کنند و ميريت مشوند و خدمات ارئه ميدهند. البته نمونه اينگونه شرکتها هماکنون نيز يافت مى شود اما نه به صورت کاملاً مجازي.
در اين جا اين سوال پيش مى ايد که اينترنت چه امکاناتى را در اختيار ما قرار مى دهد و چه لزومى بر استفاده از آن براى ما وجود دارد؟
شبکه جهانى اينترنت بازرهاى جديدى را به روى سازمان شما خواهد گشود در واقع اين امکان را براى شما فراهم مى آورد تا بتوانيد محصولات سازمان خود را در بازارهاى جهانى به فروش بگذاريد و از همه مهمتر مقايسه مناسبى از سطح کمى و کيفى محصولات خود در مقابل رقبا داشته باشيد.
فراموش نکنيد هميشه مديرانى موفق هستند که ضمن تحقيق و جستجو روشهايى را انتخاب مى کنند که موجب تسريع و تسهيل در امور مربوط به فروش کالاو عرضه خدمات و ارتباط با مشتريان مى شود.
يکى از و يزگيهاى مثيت و مفيد اينترنت اين است مه تمامى سازمان ها مى توانند با هزينه اى کم از امکانات و شرايط مساوى براى حضور در يک بازار جهانى و بزرگ و البته به شدت رقابتى را داشته باشند.
مديريت بازار در دنياى مجازى موجب کاهش هزينه هاى سازمان شما خواهد شد. اين هزينه هاى مى تواند شامل هزينه هاى برقرارى ارتباطات، جمع آورى اطلاعات، تحقيقات و امارگيرى و حتى سفرها باشد. شما با حضور در بازارهاى اينترنتى به مشتريان خود قدرت و امکانات گسترده اى مى دهيد تا ضمن بررسى دقيق قدرت انتخاب خود را بالا ببرد و اگر شما خدمات مطلوب او را ارائه دهيد قطعاً شما مورد گزينش قرار خواهيد گرفت.
از ياد نبريد که سه اصل مطلوب مشترى چه چيزهايى بودند. شما اگر در يک و يا هر سه اين اصول موفق باشيد برنده نهايى خواهيد بود.
1) مشترى بهترين خدمات را از جنبه کيفى و کمى مى خواهد
2) مشترى مى خواهد حداقل هزينه ممکن را صرف کند
3) مشترى مى خواهد کالا و خدمات را در کوتاهترين زمان در اختيار داشته باشد.
اينترنت به شما انکان مى دهد تمامى اين سه خواسته مشتريان خود را اجابت کنيد. شما با گزينش اينترنت به عنوان بستر خدمات رسانى مناسب به مشتريان مى تانيد باعث افزايش کيفى و کمى در خدمات خود به مشتريان شويد. ضمن اينکه چون هزينه هاى شما با استفاده از ابزارهاى ارتباطى واطلاعاتى کاهش يافته در نتيجه کالا يا خدمات خود را با قيمت مناسبترى به مشترى ارئه مى کنيد و اين مسئله مى تواند در حذف رقبا کمک عمده اى به شما بکند.
شايد به اعقاد بسيارى خواسته سوم مشترى از سازمان کم اهميت ترين درخواست باشد که برعکس گاهى اوقات مهترين و حياتى ترين اصل در امر مشترى مدارى خواهد بود. در مديريت بازر به شيوه هاى سنتى براى انتقال کالا از سازمان تا مشترى زمان و هزينه هاى زيادى صرف مى شود. اما در شيوه هاى مبتنى برICT به دليل نزديکى فوق العاده بين مشترى و سازمان شما قادر خواهيد بود کالاى خود را بدون هيچ واسطه اى و در کوتاهترين زمان از دريافت سفارش در اختيار مشترى قرار دهيد.
ادامه دارد….

مسئول روابط عمومى مرکز ملى فناورى اطلاعات

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و ترفندهای هوشمندانه برای سایتهای تبلیغاتی پربیننده به همراه مثال های کاربردی گفت:

    ترفندهای حرفه ای درباره بازاریابی مجدد
    نکات ارزشمند در مورد تجارت B2B که باید در نظر بگیرید

    ایده ها و ترفندهای هوشمندانه برای سایتهای تبلیغاتی پربیننده به همراه مثال های کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا