تکنولوژی

يکسالگى پرشين بلاگ در ميزگردى با مديران آن

ايسنا – ميزگردى به مناسبت اولين سالگرد راه‌اندازى سرويس دهنده‌ى persianblog با حضور مديران آن، عطا خليقى، رضا هاشمى و بهرنگ فولادى، با محوريت بررسى ابعاد اين سرويس دهنده و مشكلات پيش رو، در محل خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد.
به گزارش سرويس IT ايسنا، در ابتداى جلسه رضا هاشمى، يكى از مديران سرويس دهنده‌ persianblog با اشاره به خودجوش بودن اين سرويس دهنده كه با اهداف فرهنگى و ملى ايجاد شده است، اظهار داشت: به جهت كمرنگ بودن نقش زبان فارسى در فضاى اينترنت و كمبود وب سايت‌هاى فارسى و اينكه اغلب مركزيت توليد محتواى فارسى در خارج از كشور و با ديدگاه غير واقعى ارائه مى‌شد، از جمله اهداف راه‌اندازى اين سرويس دهنده، گسترش زبان فارسى براى استفاده عموم مردم از طريق ابزار ساده‌اى مانند وبلاگ است.
وى افزود: اكنون ‌٧٠ الى ‌٧٥ درصد محتواى فارسى در اينترنت كه مطابق استانداردهاى زبان فارسى است از طريق persianblog توليد مى‌شود و با قدرت مى‌توان گفت كه مركزيت توليد محتواى فارسى ا خارج به داخل ايران منتقل شده است و هدف اصلى، كه گسترش تمدن ايرانى و به رسميت شناخت شدن آن توسط موتورهاى جستجوى بزرگ بوده، برآورده شده است.
وى خاطرنشان كرد: با گسترش وبلاگ‌هاى فارسى، در واقع شناخت درستى از خارج از كشور نسبت به فرهنگ ايرانى ايجاد شده و زمينه ارتباط دو جانبه‌اى به همراه شكوفايى يكسرى استعدادها و مطرح شدن افراد گمنام را در اقصا نقاط ايران ايجاد شده است. در ادامه عطا خليقى، از ديگر مديران اين سايت، تعداد اشخاص و گردانندگان persianblog را تنها ‌٣ نفر ذكر كرد و گفت: بيش از ‌٧٠ درصد انرژى و توان، اين گروه ‌٣ نفره در بخش فنى صرف مى‌شود. در روند پيشرفت سخت افزارى اين سرويس دهنده، بايد گفت كه ابتدا Hosting مربوطه، به صورت مشترك با ديگر سايت‌ها از يك سرور، تامين مى‌شد كه با توجه به استقبال صورت گرفته، به نقطه‌اى رسيديم كه پس از چند ماه، ديگر سرور گذشته، پاسخ‌گوى نياز كاربران نبود و مجبور شديم به فكر تامين يك سرور اختصاصى باشيم و به طبع هزينه ‌١٥٠ دلار براى يك سال به سمت ‌٣٠٠ دلار در ماه تغيير جهت پيدا كرد. وى در ادامه تصريح كرد: با توجه به اهداف مورد نظر و همچنين هزينه‌هاى پرشين بلاگ، تبليغات ابتدايى شروع و سيستم آن گسترش پيدا كرد. نهايتا در اواخر دى ماه، با توجه به اينكه يك سرور اختصاصى نيز كافى نبود، مجبور شديم دومي سرور خود را اختيار كنيم.
رضا هاشمى، آمار رشد سايت‌ها در هر ‌٦ ماه را دو برابر و در حدود ‌٢٠٠ درصد در سال ذكر كرد و عنوان داشت: با توجه به اين آمار فشار زيادى براى پاسخ‌گويى به نياز كاربران، وجود دارد، همچنين با توجه به رقباى خارجى، سو استفاده و اهداف تجارى و همچنين خوشايند نبودن اداره اين سيستم از داخل ايران و بايد مديريت ايرانى همواره مشكلاتى وجود دارد. بهرنگ فولادى، از ديگر مديران اين سايت، زبان فارسى را جزو چهار زبان برتر در وبلاگ نويسى ذكر كرد و گفت: با توجه به وضعيت جهان سومى ايران و همچنين ضريب نفوذ ‌٥/١ درصد اينترنت در ايران، ميزان رشد زبان فارسى و عرضه اين فرهنگ در اينترنت، راندمان بسيار بالايى داشته است به نحوى كه پس از زبان‌هاى انگليسى، پرتغالى و لهستانى، فارسى به عنوان چهارمين زبان برتر در حيطه وبلاگ‌نويسى مطرح است.
وى درباره ادامه يافتن فعاليت پرشين وبلاگ و امكان قطع دسترسى اشخاص به وبلاگ‌هاى خود در مقطع زمانى، ابراز داشت: به طور كلى سايت‌هاى free و رايگان، هيچ تعهدى براى هميشگى بودن ندارند و اين مطالب در شرايط اوليه كليه سايت‌ها ذكر شده است. اما اين موضوع بيشتر جنبه حقوقى دارد تا عملي. درخصوص پرشين وبلاگ نيز اگر قرار بود، قطعى صورت بگيرد، سال گذشته كه هزينه‌ها بسيار افزايش يافت، چنين اتفاقى رخ مىداد.
در ادامه خليقى درباره روند فعاليت يك سرويس دهنده وبلاگ و اينكه چه فعاليتى مورد نياز است كه اكنون تعداد سرويس‌دهندگان وبلاگ بسيار محدود است، گفت: سرويس دهندگان وبلاگ نيازمند توان فنى بالايى هستند و بايد آنقدر پايدار باشند كه بتواند براى نمونه ‌١٥ هزار وبلاگ را مديريت كنند. البته در كنار آن مشكلات داخلى نيز وجود دارد كه در طراحى اوليه ديده نمى‌شود و به مرور خود را نشان مى‌دهد. البته اين مسائل تجاربى‌ست كه اكنون كسب شده است و براى ساير افراد كه درصدد ايجاد چنين سرويسى هستند، مى‌تواند چاره‌ساز باشد.
درادامه مبحث بهرنگ فولادى، درباره اينكه وبلاگر‌ها تا چه اندازه فرم‌هايى را كه در ابتدا تكميل مى‌كنند، با واقعيت نزديك است، ابزار داشت: قانون و اصولى براى تكميل فرم‌ها در اينترنت وجود دارد كه عموما نبايد اطلاعات شخصى افراد وارد سايت‌ها شود و افراد به جهت ردپاى به جا مانده در مشاهده سايت‌ها، اغلب اطلاعات صحيحى را در فرم‌ها وارد نمى‌كنند. اما با اين وجود اشخاصى كه وبلاگ‌هاى تخصصى دارند و مى‌خواهند مطالب آنها به صورت شناسنامه كارى آنها در اينترنت وجود داشته باشد، اغلب مشخصات را به درستى دارد كرده و عموما نيز بازديدكنندگان فراوانى دارند. ضمن اينكه ليست و مشخصات افراد در persianblog به صورت محرمانه بوده و در اختيار فردى قرار نمى‌گيرد. رضا هاشمى، آمارهاى موجود در data base مربوط به پرشين بلاگ را به علت تكميل نشدن صحيح مشخصات افراد، بدون ارزش خواندو گفت: با فرض اينكه، آمار موجود صحيح باشد، نزديك به يك چهارم وبلاگر‌ها، خانم و نزديك به سه چهارم آنها مربوط به آقايان است.
وى افزود: اكنون حدود ‌٧٠ هزار وبلاگ ثبت نام شده در پرشين بلاگ وجود دارد كه از اين تعداد، حدود ‌٨ هزار و پانصد وبلاگ در ليست اصلى مورد تاييد مديران پرشين بلاگ قرار دارد.
هاشمى وبلاگ‌هاى قرار گرفته در ليست اصلى را، وبلاگ‌هايى دانست كه فعال بوده و توسط مديران پرشين بلاگ كه از وبلاگر‌ها فعال در زمينه‌هاى تخصصى مربوطه هستند، انتخاب شده‌ و در موتورهاى جستجوى مطالب قرار مى‌گيرند.
وى خاطرنشان كرد: وبلاگ‌هاى موجود در ليست اصلى نيز به صورت دوره‌اى چك مى‌شود و آنهايى كه غير فعال شده و يا از حيطه موضوعى خارج شده‌اند از ليست اصلى خارج مى‌شوند (اما همچنان به كار خود ادامه مى‌دهند)،ضمن اينكه كه اكنون حدود ‌٦٠٠٠ وبلاگ در ليست انتظار به سر مى‌برند كه يك به يك، توسط مديران وبلاگ‌ها بررسى شده و به ليست اصلى اضافه مى‌شوند.
گفتنى است مديران وبلا‌گ‌ها كه حدود ‌٦٥ نفر هستند از وبلاگ‌نويسان فعال در زمينه تخصصى هستند كه با قوانين آشنايى داشته و داراى توانايى تاييد و يا رد حضور يك وبلاگ در ليست تخصصى خود را دارند. ادامه دارد…..

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آموزش جامع و کاربردی درباره افزایش فالوور که شما باید بدانید
    ترفندها و ایده های خلاقانه برای تهیه متن پاسخ FAQ
    آموزش جامع و کامل از مبتدی تا پیشرفته Blogger

    نکته های بسیار مهم دربارهقالب خبرنامه ایمیلی که ضروری است در نظر بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا