تکنولوژی

تحولات جديد در اطلاع‌رسانى پوشش خبرى جنگ

وبلاگ روابط عمومى – استاد علوم ارتباطات دانشگاه گفت: تحولات در سيستم‌هاى اطلاع‌رسانى، خصلت گزينش اخبار را براى مردم جهان بوجود آورده است.
دکتر مهدى محسنيان‌‌راد استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزارى فارس پيرامون شيوه اطلاع‌رسانى، رسانه‌ها در جنگ آمريكا و انگليس با عراق، به بررسى تفاوت‌هاى ايجاد شده در سيستم‌ شبكه‌هاى اطلاع‌رسانى جهان در جنگ كنونى با جنگ خليج‌فارس (1991) ‌پرداخت و اظهار داشت: به دليل تغيير در سيستم و حضور شبكه‌هاى متفاوت اطلاع‌رسانى، خصلت گزينش و انتخاب جهت پيگيرى اخبار براى مردم جهان بوجود آمده است و اين ويژگى خاص جنگ كنونى جنگ خليج فارس است.
وى به عملكرد رسانه‌ها به ويژه شبكه سي.ان.ان در طول جنگ خليج فارس اشاره كرد و گفت: شبكه سي.ان.ان در طول جنگ خليج‌فارس شيوه جديدى را براى پخش گزارش‌ها ابداع كرده بود بدين شكل كه جنگ همچون يك برنامه كامپيوترى كه در آن انفجارها و پرواز هواپيماها كاملاً مشهود است بر صفحه تلويزيون قابل مشاهده بود. در واقع سي.ان.ان با اين شيوه عملاً انحصار اخبار را در اختيار داشت و جهانيان از پشت شيشه عينك سي.ان.ان جنگ را تماشا كردند، بدين سبب بايد گفت كه جنگ خليج‌فارس سي.ان.ان را سي.ان.ان كرد.
وى سپس به تحولات مهم بوجود آمده در رشد و گسترش رسانه‌ها در طى دوازده سال گذشته اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون جهانيان صحنه نبرد و منازعه را به دليل تعدد رسانه‌ها گزينشى پيگيرى مى‌كنند. چرا كه جداى از شبكه‌ سي.ان.ان، شبكه الجزيره و تا حدودى العالم توانستند انحصار خبر را از بين ببرند.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران در اين رابطه، نحوه پخش اخبار جنگ از شبكه العالم را مثبت ازيابى كرد و گفت: شبكه العالم با قرار دادن يك دوربين در كنار جزيره فاو توانست جنگ را به تصوير بكشد كارى كه پيش از اين از سوى برخى رسانه‌هاى غربى براى پيگيرى رويدادهاى درون شهرى بكار مى‌رفت اما العالم آنرا براى يك جنگ بكار برد.
وى تحول اساسى در سيستم اطلاع‌رسانى را مربوط به تأثير اينترنت در پخش اخبار جنگ دانست و گفت: تحول اساسى نه به دليل حضور الجزيره و العالم است بلكه ناشى از وجود اينترنت است چرا كه در اينترنت هيچ انحصارى وجود ندارد و جهانيان مى‌توانند اخبار را روى اينترنت بدون هيچ حذف و سانسور مشاهده كنند.
محسنيان‌راد جنگ با اين شرايط را به مسابقه فوتبال تشبيه كرد كه دو كشور در حاليكه دوربين‌هاى خود را نصب كرده اند صدها دوربين ديگر نيز وجود دارد كه آن را براى مردم و تماشاگران به نمايش مى‌گذارد.
وى گفت: اين موضوع شكل جنگ روانى را تغيير مى‌دهد، جهت‌گيريهايى را نشان مى‌دهد و مردم با تعقيب اخبار به قضاوت مى‌نشينند به عنوان مثال توجه مى‌كنند كه رسانه‌هاى ايران چه موضوعى را برجسته مى‌كنند و چرا به برخى مسائل نمى‌پردازند در حقيقت تحول ايجاد شده در فضاى بين‌المللى، فضاى داخلى كشورها را نيز تحت‌ تأثير قرار مى‌دهد و حق گزينش را براى جهانيان پديد مى‌آورد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ترفندهای ارزشمند و حرفه ای درباره پاسخگویی به شکایات مشتری
    راهکار ها و تکنیک های نوآورانه برای الگوریتم کبوتر گوگل | آموزش قدم به قدم
    بهترین و مناسب ترین روشها برای روش‌های موثر برای تبلیغات

    یک مطلب کامل و جامع درباره جلب رضایت مشتری از دیدگاه علمی

  2. شیائومی 12S احتمالاً با تراشه Snapdragon 8+ Gen1 و ۱۲ گیگابایت رم عرضه خواهد شد گفت:

    نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    قیمت گوشی می 11 لایت شیائومی | Xiaomi Mi 11 Lite

    بررسی و نظرات کاربران در مورد گوشی ردمی نوت 8 شیائومی نسخه 2021 – Xiaomi Redmi Note 8 2021

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی ردمی 10X شیائومی 5G – Xiaomi Redmi 10X 5G

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا