تکنولوژی

كنفرانس منطقه اى آمريکاى لاتين و کارائيب اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی

زمان : 27 تا 30 ژانويه 2003 (7 تا 10 بهمن 1381 ) – مکان : باوارو،جمهورى دومينيکن

كشورهاى شركت كننده دراجلاس منطقه اى آمريكاى لاتين و كارائيب در رابطه با اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، كه با همكارى ECLAC برگزار شد، بيان نمودند كه :

اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتىنياز به درك ارزشهاى اصولى آن مانند احترام به قوانين حقوق بشر و به صورت گسترده تر احترام به قوانين اساسى دموكراسى، حفاظت از محيط زيست، توسعه و گسترش صلح، روشهاى توسعه، آزادى هاى اصولى، توسعه اقتصادى و تساوى اجتماعى دارد. كشورهاى منطقه بيان نمودند كه دفاع از ديدگاهها و اولويت هاى اين كشورها در نشست هاى جهانى، شامل اجلاس جهانى جمعه اطلاعاتى ( 2003 و2005)، بايد عنصر اساسى استراتژى هاى منطقه در جامعه اطلاعاتى باشد.

ما به عنوان كشورهاى منطقه با آگاهى از نياز به ايجاد فرصتهاى مساوى براى دسترسى و استفاده از فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات، متعهد مى شويم كه فعاليت هائى را در جهت از بين بردن فاصلة ديجيتالى در پيش گيريم. فاصلة ديجيتالى كه بين كشورها وجود دارد از جنبه هاى بسيارى از جمله اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، آموزشى، بهداشتى و دسترسى به علوم مى باشد.

ما اميدواريم كه دسترسى به فنآوريهاى اطلاعات و استفاده از مزاياى آن يكى از نقاط عمدة تمركز كشورهاى ما باشد كه باعث كمك به مشاركت و همكارى بين كشورها بر اساس اصول تساوى حقوق خواهد شد.

كشورهاى شركت كننده در نشست هاى مقدماتى منطقه اى آمريكاى لاتين و كارائيب در راستاى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، اعلامية هزارة سازمان ملل و قطعنامة 183/56 توسط مجمع عمومى سازمان ملل در پنجاه و ششمين نشست را در نظر داشتند و در نتيجه:

1- اصول راهنماى زير را تصويب نمودند:

a) توسعة اقتصادى و اجتماعى كشورها و بهتر شدن شرايط مردم و جوامع بايد در مركز فعاليتهاى مربوط به ايجاد جامعه اطلاعاتى باشد. استفاده از فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات ( ICT )، با هدف اجراى تقاضاهاى مردم و جوامع و انجمن ها در جهان است.

b) تمايل جامعه اطلاعاتى بايد به سوى محدود كردن و حذف تفاوتهاى اجتماعى ـ اقتصادى موجود بين جوامع ما، از بين بردن شكل جديد محروميت ها و تبديل شدن به نيروئى مثبت براى تمام مردم جهان با كمك به كاهش اختلاف بين كشورهاى توسعه يافته و كشورهاى در حال توسعه و بين خود كشورها باشد.

c) جامعه اطلاعاتى بايد با كمك به كاهش فقر، ايجاد ثروت، بالابردن و گسترش توسعة اجتماعى، مشاركت دموكراتيك، تنوع زبان و تنوع فرهنگ در كنار اطمينان از وجود فرصتهاى برابر براى دسترسى به فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات و حمايت هميشگى و دائمى از اصول قانون براى اطمينان از استفاده درست و مطلوب، به تقاضاها و علايق عمومى و هدف بهتر شدن جامعه كمك كند.

d) دسترسى به فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات مطابق با چارچوب قانونى هر كشور، بايد هدف تمام شركت كنندگان در ايجاد جامعه اطلاعاتى باشد.

e) تلاش براى ساخت جامعه اطلاعاتى بايد شامل دسترسى به فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات، استفاده از فنآوريها در راستاى تقسيم بندى فعاليت هاى محلى، منطقه اى و جهانى و استفاده از آنها براى اهداف اجتماعى و عمومى در حوزه هائى مانند دولت، مراقبت هاى پزشكى و آموزش باشد.

f) يكپارچه سازى تمام بخش هاى محروم جامعه، اما نه محدود كردن آنها، شامل افراد سالخورده، كودكان، جوامع روستائى، مردم بومى، افاد ناتوان، بيكاران، افراد تبعيدى و كوچ كنندگان بايد هدف در اولويت ايجاد جامعه اطلاعاتى باشد. براى انجام چنين كارى، موانع مشاركت مردم، مانند بيسوادى، عدم آموزش كاربران، محدوديت هاى فرهنگى و زبانى و شرايط ويژة دسترسى به فنآوريهاى مطلوب، بايد برداشته شود.

g) فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات تبادل اطلاعات را ايجاد ميكند، انتقال علوم را تشويق مى كند و نوآورى ها و افزايش نيروى انسانى را ترغيب مى كند و كمك مى كند كه از وجود جريان آزادانة اطلاعات همراه با احترام به زندگى خصوصى، خصوصيات شخصى، مالكيت معنوى، محرمانگى و امنيت مطمئن شويم.

h) پيشروى به سوى جامعه اطلاعاتى بايد توسط دولتها و با هماهنگى نزديك با شركتهاى خصوصى و جامعه مدنى انجام شود. يك رهيافت دولت بايد به اين ترتيب باشد كه مكالمات آزاد و با هدف مشاركت را بين تمام افراد جامعه براى به هم پيوستن تمام اعضا در فرآيند ايجاد يك درك مشترك و در جهت توسعه جامعه اطلاعاتى در منطقه، مهيا كند.

i) يك جامعه اطلاعاتى ذاتاً جهانى است. بنابراين بايد مكالماتى راهبردى در مورد تقاضاهاى جهانى از جامعه اطلاعاتى در سطح جهانى، منطقه اى و زيرمنطقه اى اجرا شود تا موارد زير را تسهيل سازد:

· تدارك همكارى هاى فنى به منظور ايجاد ظرفيت در سطح ملى و منطقه اى براى نگهدارى و تقويت همكارى هاى منطقه اى و بين المللي.

· به اشتراك گذاشتن بهترين عملكردها و تجربيات.

· به اشتراك گذاشتن علوم

· توسعة استانداردها و قوانين و آئين نامه هاى سازگار كه مشخصه ها و شرايط خاص ملى را در نظر داشته باشند.

j) دسترسى به فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات بايد مطابق با قوانين بين الملل، امن باشد.

k) وجود رسانه هاى ارتباطى مستقل و آزاد مطابق با سيستم قانونى هر كشور، نيازهاى اساسى آزادى بيان و ضمانت كنندة چندگونه بودن ( حالت متعدد بودن ) اطلاعات است. دسترسى بدون ممانعت و آزادانة افراد و رسانه هاى ارتباطى به منابع اطلاعاتى بايد تقويت شود ا ايده هاى عمومى مختلف را به عنوان ركن اساسى مسئوليت هاى مدنى مطابق با اصل 19 اعلامية بين المللى حقوق بشر سازمان ملل و ساير اسناد بين المللى و منطقه اى در رابطه با حقوق بشر منتشر كنيم.

l) دسترسى كشورها به مزاياى انقلاب ديجيتال نياز به پيوستن به اصول بين المللى پذيرفته شده در مورد عدم تبعيض نژادى در چارچوب مذاكرات انجام شده در مورد عدالت و برابرى دارد.

2- همچنين مسائل در اولويت زير را نيز تصويب نمودند:

a) افزايش و تقويت برنامه هاى ملى براى توسعة جامعه اطلاعاتى بر اساس راهبردهاى فعالانه ملي. اعضاى اصلى جامعه اطلاعاتى بايد معرفى شوند و براى مشاركت در عاليت هاى ملى تشويق شوند. علاوه بر اين نقش ها، مسئوليت ها و اهداف چنين فعاليت هائى بايد به روشنى تعريف شود لازم است كه. با حمايت در سطح سياسى، گامهائى جهت برقرارى همكارى تنگاتنگ بين آژانسها و برنامه هاى دولتى، همچنين اطمينان از ايجاد همكارى معنى دار بين سازمانهاى غيردولتى، بخش خصوصى، جامعه مدنى در اين فرآيند و تداوم چنين فعاليت هائى برداشته شود.

b) توسعه و گسترش زيرساختار فنآورى اطلاعات و ارتباطات و نوآورى هاى تكنولوژيكي. سياست هاى اتصال و ارتباط جهانى بايد سطوح دسترسى را با هزينة قابل قبول براى نواحى تحت پوشش بسط و گسترش دهند. همگرائى تكنولوژيكى با نظر ه گرد هم آورى ICT جديد و سنتها براى ايجاد فرم جديدى از دستيابى كه به از بين بردن فاصلة ديجيتالى كمك كند، بايد تنظيم شود. فراهم كردن تجهيزات دسترسى ارزان و نقاط دسترسى عمومى چند منظوره، بايد بخش اصلى برنامة از بين بردن فاصلة ديجيتالى باشد. تبديل ديجيتالى در بخش پخش راديوئى[1] بايد به مسئوليت هاى هر كشور توجه كند تا به ايجاد سيستم هاى سازگار كه با انتقال و ارسال آنالوگ هم مطابقت دارد و همچنين براساس استانداردهاى عمومى نيز باشد، كمك كند.

c) اصلاح سرويس هاى دسترسي. ايجاد دسترسى به زيرساختار مخابرات با هزينة قابل قبول، شامل سيستم هاى پهن باند، تقويت سرويس ها و نرم افزارهاى ملى، تعديل سياست هاى بين المللى در مورد مناقصات جهت مشاركت صنايع محلى واجد شرايط و توسعة استراتژى ها، عناصر كليدى كاهش فاصلة ديجيتالى است. كاربرد فنآورى هاى اطلاعات و ارتباطات در واحدهاى سازمانى مربوط به جامعه، مانند دانشگاهها و مراكز تحقيقاتى، بيمارستان ها و كلينيك ها، شركت هاى كوچك و متوسط، مدارس، شهرداريها و ساير مؤسسات، با توجه به نقش آنها در جامعه، بايد در رأس برنامة اتصال باشد.

d) ضمانت توسعه و حفاظت از حقوق بشر، شامل حقوق توسعه در جامعه اطلاعاتي. هر شخصى داراى حق آزادى عقيده و بيان است، اين حق شامل داشتن عقيده و حمايت از آن بدون دخالت، و جستجو، دريافت و به اشتراك گذارى اطلاعات و ايده ها از طريق هر رسانة ارتباطى، با در نظر گرفتن قوانين ملى و موافقت نامه هاى بين المللى است. از نتايج حاصل از اين حق، ايجاد فرصت هاى آموزشى براى همه خواهد بود.

e) مديريت طيف راديو الكتريكى در راه مصالح عمومى و دولتى مطابق با اصول قانونى و رعايت كامل قوانين ملى و آئين نامه ها و موافقت نامه هاى بين المللى در رابطه با كنترل مديريت فركانس.

f) تصويب چارچوب هاى قانونى مناسب براى آژانسهاى قانونى مستقل و مطمئن شدن از دسترسى به تجهيزات ترمينالى، شبكه ها، سرويس ها و بازارهاى نرم افزار تحت شرايط رقابتى، فنآوريهاى متنوع و بسيار پيشرفته. همكارى و رقابت بايد به عنوان بهترين روش كاهش قيمت ها و اطمينان از مدرنيزه كردن شبكه ها و سرويس ها افزايش يابد. با نظر به اهميت استانداردهاى فنى در توسعة جامعه اطلاعاتى، كشورهاى منطقه بايد مرتباً وضعيت اقتصادى و فنى خود را تحليل كنند تا مطمئن شوند كه جامعة اطلاعاتى منطقه اى نه از مسير حركت جهانى عقب افتاده و نه در راه حلهاى تكنولوژيكى پيچيده و خاص گير افتاده است. توجه ويژه اى بايستى به استانداردها، سرويس ها و مدل هاى open source شود.

g) ايجاد چارچوبهاى قانونى ملى مناسب براى حفاظت از علاقه هاى عمومى و كلى و مالكيت معنوى و حفظ و پرورش ارتباطات و انتقالات الكترونيكي. حفاظت در مقابل جرم هاى مدنى و جنائى ( “ CyberCrime” )، مسائل پرداخت و ترخيص كالا از گمرك، امنيت شبكه ها و اطمينان از محرمانگى اطلاعات شخصى در ايجاد اعتماد به شبكه هاى اطلاعاتى حياتى است. حكومت چند جانبه، شفاف و دموكراتيك اين تلاشها را با توجه به نيازهاى بخش خصوصى و دولتى و همچنين جامعه مدنى شكل مى دهد.

h) گسترش استفادة مناسب از زيرساختار. بهينه سازى ارتباطات بين شبكه هاى اصلى اطلاعاتى بايد از طريق ايجاد هاب هاى ترافيك منطقه اى توسعه و افزايش پيدا كند تا هزينة ارتباطات را كاهش دهد و به شبكه هاى اطلاعاتى اجازه دهد تا توسعه و گسترش پيدا كنند. هزينه هاى استفاده از شبكه ها و زيرساختارها بايد بر اساس هدف و پارامترهاى بدون تبعيض تنظيم شود.

i) جستجو روشهاى سرمايه گذارى روى فعاليت هاى مربوط به ايجاد يك جامعه اطلاعاتى همراه با مفهوم توسعه ملي. سياست هاى پيگيرى با هدف تشويق و ترغيب سرمايه گذارى بخش خصوصى و دولتى در اتصال و سرويس هاى ICT بايد انجام شود. لازم است كه مشاركت شركتهاى بازرگانى در توسعه و پياده سازى فعاليت ها و كارهاى توسعه ملى و منطقه اى ايمن شود و حلقه اى ايجاد شود كه نه تنها شركت هاى بازرگانى حفظ و نگهدارى شوند كه فعاليتهاى محلى نيز براى داشتن مفاهيم تكنولوژيكى بيشتر تشويق و ترغيب شوند. بخش دولتى بايد روشهاى ابتكارى را براى تصحيح شكستهاى بازارى و ايجاد جامعه اطلاعاتى براى تمام بخش هاى اقتصادى و اجتماعى و خصوصاً بخش هائى كه در فقر زندگى ميكنند، را جستجو كند. قانونگذارى و مكانيسم هاى سرمايه گذارى محلى، منطقه اى و بين المللى پايه هاى ايجاد شركت هاى جديد فنآورى هاى سطح بالا را ايجاد مى كند و شركتهاى كوچك و متوسط را قادر ميسازد كه به صورت رقابت آميزى در فرآيندهاى سرمايه برِ وارد كردن سيستم هاى اطلاعاتى و ارتباطى در ساختار سازمانى خويش سرمايه گذارى كنند. مكانيسم هاى سرمايه گذارى ملى ميتواند تقويت شود اگر كشورهاى در حال توسعه، به صورت قانونى، منابع خويش را با وارد كردن محصولات صادراتى خويش در تمام بازارها افزايش دهند و موانع حمايت از صنايع داخلى در تجارت بين المللى را از بين ببرند. برنامه هاى اصلاح ساختارى نبايد توسعة جامعة اطلاعاتى را به خطر بيندازد.

j) تقويت توسعة موجودى هاى كافى از منابع انسانى شايسته. لازم است كه اطلاعات در مورد پتانسيل فنآوريهاى جديد از طريق مبادلة اطلاعات در مورد بهترين تجربيات، فعاليت ها، پروژه هاى راهنما و بحث هاى عمومى و نمايشى انتشار پيدا كند. دوره هاى ” Eliteracy” ( سواد آموزى الكترونيكى ) با هدف آموزش مردم در استفاده از فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات بايد انجام شود و اين دوره ها بايد كاربران ICT را با مهارتهائى آشنا كند كه آنها را براى استفاده و توليد مضامين مفيد و از نظر اجتماعى با معنى براى بهره بردارى در تمام سطوح اقتصادى ـ اجتماعى لازم دارند. تدارك و نگهدارى از نيروى كار به عنوان ستون جامعه اطلاعاتى بايد با همكارى تنگاتنگ بين بخش خصوصى و جامعه مدنى انجام شود.

k) تأييد روى آموزش كاربران كليدى فنآورى هاى اطلاعات و ارتباطات، شامل مربيان، مسئولين جامعه مدنى، پزشكان، پرستاران و رهبران اجتماعي. پاداش هائى براى ترغيب شكل جديدى از ارتباطات و تراكنش ها بايد انجام شود. كشورها بايد براى به حداقل رساندن مشكلات عمومى ناشى از عدم وجود مهارتهاى لازم براى جستجوى فعالانة پروفايل هاى حرفه اى مناسب و بهبود مداوم كتابهاى متنى تلاش كنند.

l) افزايش توسعه عناصر محلى با كيفيت بالا و كاربرد محلى عناصر جهانى موجود با رعايت قوانين مالكيت معنوي. راه حلهائى كه به نيازهاى ملى پاسخ ميدهند بايد از مشاركت تمام جامعه مطمئن شوند، فرصتهائى را براى sensitization و ايجاد ظرفيت هاى محلى فراهم كنند و ميتواند صداى اين منطقه را به جامعه اطلاعاتى برسانند. گامها بايستى به نحوى برداشته شوند كه دسترسى پهن باند و فراگير به جامعه اطلاعاتى را براى همه مردم، نه فقط به عنوان مصرف كننده و كاربر، كه به عنوان اعضا و شركاى تكامل يافته[2] كه بهتر ميتوان گفت به عنوان توليد كنندگان، نوآوران، خالقان و بنيانگذاران مضامين و برنامه هاى كاربردى، افزايش دهند. ايجاد و نگهدارى از علوم بومى، محلى و سنتى و بالابردن چندزبانگى در دنياى علم حياتى و اساسى است. براى جامة عمل پوشاندن به آن، بهترين كار استفاده از منابع بوسيلة به اشتراك گذارى مضامين و برنامه هاى كاربردى نرم افزارى مفيد در جامعه است.

m) تشويق توسعة بازرگانى بر اساس فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات و خصوصاً تجارت الكترونيكي. اولويت بايد بر اساس تقويت شركت هاى كوچك محلى و شركت هاى كوچك و متوسط از طريق وارد كردن آنها به اقتصاد ديجيتالى باشد. سياست هاى كلى بايد ب اساس پرورش نوآورى ها و كارآفرينى ها باشد. افزايش شركت هاى تكنولوژيكى بايد از طريق مكانيسم هائى مانند سرمايه گذارى، پارك هاى تكنولوژى و رشد بازرگانان همراه با مشاركت مؤسسات دانشگاهى و شبكه هاى تحقيقاتى تشويق و ترغيب شوند. علاوه بر اين مكانيسم هاى ويژه اى براى ترغيب بخش بانكدارى در جهت توسعة برنامه هاى كاربردى امن و قابل اعتماد براى تسهيل تراكنش هاى online بايد در نظر گرفته شود. ابزارهاى سنجش لازم است تا حوزة وسيعى از ابزار و وسيله ها شامل استفاده از فنآوريهاى اطلاعات در سيستم هاى گمركى، سيستم هاى مديريت و اصلاح حمل و نقل، در جهت تسهيل، مؤثرتر كردن و هماهنگ سازى تجارت الكترونيكى را در برگيرد كه تجارت الكترونيكى بايد به عنوان يك جزء اساسى در جهت افزايش فرصتهاى دسترسى به بازارها براى كشورهاى در حال توسعه در نظر گرفته شود. مدرنيزه كردن زيرساختار فيزيكى و چارچوب هاى قانونى و آموزش نيروى انسانى ميتواند به افزايش بازدهى اقتصادى و ايجاد اعتماد و امنيت از طريق تصويب قوانين حفاظت از مصرف كننده، كمك كند.

n) افزايش و بالا بردن كارائى بخش دولتى از طريق استفاده از ابزار دولت الكترونيكى براى مدرنيزه كردن بخش ها و حكومت خوب. براى انجام اين هدف رهيافتى بايد پيش گرفته شود كه سرويس هاى الكترونيكى بر اساس اطلاعات را براى شهروندان با هم تركيب كند (دولت الكترونيكى) و سرويس هاى online را براى عموم بوسيلة تقويت عناصر مشاركت (دموكراسى الكترونيكى) تهيه و تدارك ببيند. بايد راهى را براى پيوند دادن و يكپارچه سازى مراكز قانونى دولتى مختلف پيدا كرد تا يك پنجرة كاربرى one_stop را براى تدارك سرويس هاى دولت الكترونيكى شهروندگرا را پياده سازى نمود. اين امر روى اهميت دسترسى شهروندان به اطلاعات در ادارات دولتى، با هدف مشاركت شهروندان، شفاف ترشدن و مسئول ترشدن فعاليت هاى دولتى تأكيد دارد. برنامه هاى كاربردى دولت الكترونيكى ويژه اى براى خدمات رسانى به عنوان عامل در تشويق شركت ها و اشخاص براى مشاركت و استفاده از تراكنش هاى online بايد طراحى و استفاده شود.

o) يكى كردن و پيوند دادن استفاده از فنآوريهاى اطلاعات و ارتباطات در فيلد مراقبت هاى پزشكى و بهداشتى براى عموم مردم با ديدگاه افزايش استفاده از منابع، رضايت بيمار، خصوصى سازى مراقبت ها و هماهنگ كردن سيستم هاى دولتى مراقبت هاى پزشكى، مؤسسات خصوصى و بخش دانشگاهي. راه حلهاى ابتكارى براى ايجاد سرويس هاى پزشكى در حوزه هاى تحت پوشش بايد تدبير شود. از اولويتهاى ديگر بهداشت الكترونيكى، معالجه، پيشگيرى و كنترل گسترش بيماريهاست.

p) توسعه و پياده سازى شبكه ها، پيشرفت مقادير كارائى و راندمان و مكانيسم هاى آموزش الكترونيكى ابداعي. معرفى و توسعة ICT در مدارس مختلف و ساير مؤسسات آموزشى بايد از طريق ايجاد و حفاظت از شبكه هاى نيروى انسانى و رسمى كردن آموزش مداوم مربيان كه ستون فقرات نوآورى است، انجام شود. مزايا بايد از بهترين تجربيات بدست آيد تا عناصر آموزش توسط عموم به سرعت و با كيفيت بالا در دسترس باشد تا بتوان، مشكلات ناشى از Overload ( باراضافى ) اطلاعات را حل كرده و انتقال علوم را در سطح ملى تسهيل و گسترش داد. توسعه يك ظرفيت براى تحليل عناصر در دسترس در دنياى علم بايد بخشى از اين تلاش را به خود اختصاص دهد. توجه ويژه اى بايد به آموزش به چند زبان مختلف و استفاده و توسعة برنامه هاى ترجمه، بذل شو. اولويت بايد بر اساس بسط و گسترش قابليت هاى شبكه اى در مؤسسات تحقيقاتى منطقه بوسيلة يكى كردن و يكپارچه سازى شبكه هاى دانشگاهى و توسعه و تقويت سيستم هاى نوآورى ملى از طريق شبكه هاى ديجيتالى باشد.

q) تقويت بخش چند رسانه اى در كشورها. اين بخش يك كاركرد بسيار با ارزش از نظر اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سياسى در جامعه اطلاعاتى دارد. تقويت و توسعة صنايع فرهنگى كشورها اهميت بسزائى براى حضور منطقه در جامعه اطلاعاتى و تأييد هويت فرهنگى منطقه دارد.

r) تقويت همكارى هاى بين المللى در تمام حوزه هاى ذكر شده در بالا. همكارى بين المللى بين مراكز ملى، اعضا و سازمانهاى بين المللى در تمام جنبه هاى جامعه اطلاعاتى امروز بسيار حياتى است و براى انجام اين امر بايد مزاياى حاصل از فرصت هاى ارائه شده توسط مؤسسات سرمايه گذارى دريافت شود. از جامعة بين الملل خواسته شده تا هم در سطح چند جانبه و هم در سطح دوجانبه همكارى و كمك كند. كشورهاى شركت كننده در اين كنفرانس درخواست كردند كه كشورهاى توسعه يافته الزامات هميارى هاى توسعة رسمى[3] را كه در كنفرانس بين المللى سرمايه گذارى براى توسعه اعلام كردند، را در دسترس قرار دهند. براى تمام كشورهاى منطقه لازم است كه با تمام موافقت هاى بدست آمده در آن كنفرانس موافقت كنند. كشورهاى شركت كننده در اين كنفرانس ز كشورهاى توسعه يافته اى كه سقف فعاليت هاى آنها در برنامة توسعة هزاره ( GDP ) هنوز به 7. 0% نرسيده خواستند تا به فعاليت هاى آنها به عنوان ODA بپيوندند.

s) ايجاد گروههاى كارى منطقه اى و زيرمنطقه اى در مورد موضوعات ويژه ميتواند به انتقال هوشمندتر، جامع تر و هماهنگ تر به سوى جامعه اطلاعاتى كمك كند و در جهت به خدمت گرفتن تلاشهاى يكپارچه سازى منطقه و كمك به افزايش قدرت فعاليت در سطح بين المللى نيز كمك كند. كشورهاى آمريكاى لاتين و كارائيب متعهد شدند كه به خاطر اهميت موضوع در نشست هاى جهانى و همچنين اجلاس منطقه اى و زيرمنطقه اى مشاركت فعالترى داشته باشند. اين كشورها همچنين متعهد شدند كه شكل جديدى از همكاريهاى بين المللى و تبديل شكل موجود از همكاريهاى بين المللى را از طريق شبكة آمريكاى لاتين و كارائيب ( LacNet ) گره ضربتى ICT سازمان ملل را اجرا كنند. با توجه به اين امر كشورهاى اين منطقه از جامعة بين الملل مى خواهند كه مكانيسم هاى مناسبى را براى مشاركت اين منطقه در نشست ها تصويب كنند تا بهترين شكل همكارى ممكن در فرآيندهاى ايجاد جامعه اطلاعاتى جهانى را ضمانت كند.

t) درخواست استفاده از ICT به عنوان ابزارى به حفاظت از محيط زيست و همچنين افزايش استفاده از آنها براى كاهش و جلوگيرى از بلايا و مهاجرت ها، و به خاطر داشته باشيد كه تقريباً تمام منطقه، خصوصاً كشورهاى جزيره اى كوچك به خاطر اكوسيستم ضعيف شان آسيب پذير هستند.

u) پيشرفت دادن و افزايش توسعه و ايحاد مكانيسم ها و سيستم هاى انتشار و ارزيابى كارائى كه شامل مقادير و شاخصهاى اجتماعى باشد كه تلاشها و پيشرفت حاصل شده توسط كشورهاى منطقه را در ايجاد تسهيلات دسترسى و استفاده از ICT بر اساس مفاهيم اجتماعى نشان دهد.

v) بذل توجه ويژه به تصويب استراتژى ها و سياست هائى براى تسهيل كاوش فنآوريهاى اطلاعات در جهت افزايش متخصصان و سرمايه گذارى در منطقه.

اصول فوق الذكر و مسائل در اولويت به عنوان همكارى منطقه در نشستهاى مقدماتى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى ارائه خواهد شد و پيگيرى نيز خواهد شد و دولتها براى شكل دادن سياست ها و ايجاد گامهائى براى شكل دادن جامعه اطلاعاتى كمك و همكارى خواهند كرد.

شركت كنندگان در نشست مقدماتى منطقه اى آمريكاى لاتين و كارائيب در رابطه با اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، كه با همكارى ECLAC برگزار شد از دولت جمهورى دومينيكن به خاطر سازماندهى اين اجلاس تشكر ميكنند و درخواست ميكنند كه اين اعلاميه به عنوان همكارى منطقه به فرآيندهاى مقدماتى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى و به اولين فاز اجلاس كه در دسامبر 2003 برگزار خواهد شد، ارائه شود.

نهايتاً ECLAC از اتحادية جهانى مخابرات و آژانسهاى مروطة آن، خصوصاً در سطح منطقه درخواست ميكند كه كشورهاى اين منطقه را در پيگيرى و موافقت هاى تصويب شده در اين اعلاميه و پياده سازى نتايج و پيشنهادات اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى يارى دهند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. راهکار ها و تکنیک های هوشمندانه برای استراتژی اینستاگرام
    معرفی ترفند های خلاقانه برای چرا ssl | آموزش گام به گام
    نکته های ارزشمند درباره عکس با کیفیت

    تطابق دقیق کلمات کلیدی – هر آنچه که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا