تکنولوژی

80 گيگابيت، 10 درصد باقى قضايا

نام نویسنده: شهرام شريف

– هفته گذشته نوشتيم كه مخابرات در مقررات جديد خود درباره اينترنت به نوعى حضور بخش خصوصى را در سرويس دهى پرسرعت اينترنت ( اگر به آن ASP بگوييم) به رسميت شناخته اما در مقابل 10 درصد از فروش شركت‌هايى را كه دراين زمينه سرمايه‌گذارى مى‌كنند را خواستار شده است. آقاى مسعود. ب. زاده در نامه‌اى به من نوشته است: مخابرات به چه حقى پول مى‌خواهد؟اگر هيچ سرمايه‌گذارى نكند و هيچ كارى هم انجام ندهداين 10 درصد را در مقابل انجام چه كارى دريافت مى‌كند؟
اين دوست عزيز كه از مقاله هفته گذشته به دليل تمايل نسبت به سياست‌هاى جديد كمى دلخور به نظر مى‌رسيد، مى‌افزايد:ابته توجه شود كه اين 10 درصد از فروش است نه سود. اگر درصدش را از سود حساب كنيم خيلى بيشتر مى‌شود، اين خودش به اين معنى است كه هيچ كس با سود كمتر از 10 درصد نمى‌تواند كار كند، درحالى‌كه سود 10 درصد در اين كار خودش خيلى زياد است. يعنى اين شريك ناخوانده در كلى از سود شريك است. ولى در ضرر شريك نيست و اصلاً كارى به سود و زيان ندارد.
سخنان اين خواننده محترم درست است. مقررات جديد هم ثابت كننده تمايلات اقتصادى مخابراتى‌هاست.البته همين جا اضافه كنم كه وقتى ما صحبت از مخابرات مى‌كنيم منظور فقط شركت مخابرات نيست بلكه سياست‌هاى اينترنتى- مخابراتى وزارت پست وتلگراف و تلفن را در نظر داريمكه عمدتاً اين سياست‌گذارى ها فراتر از شركت مخابرات صورت مى‌گيرد.
اما براى روشن شدن ذهن اين خواننده محترم لازم است سخنى را از مدير كل ديتاى مخابرات در جمع مديران ISP ها (سه شنبه هفته گذشته)نقل كنم كه گفته بود اين كه مخابرات تصميم گرفته چنين سياست‌هايى در نظر گرفته شود به دليل فشارهاى مطبوعات و نگرانى بخش خصوصى بود.از اين نظر چرخش استراتژى مردان وزارت پست به حضور بخش خصوصى در اين عرصه قابل توجه است. آقاى مسعود.ب.زاده به موضوع 10 درصد از فروش به خوبى اشاره كرده‌اند. به اين بيفزاييد حداقل پهنانى باندى كه در مقررات براى چنين سرويس‌دهى در نشر گرفته شده تا تيجه بگيريد كه تنها چند شركت بزرگ كه وابسته به برخى نهادها هستند، از چنين ظرفيتى برخوردارند. در مورد اين كه كدام شركت‌ها چنين توانايى دارند و كدام شركت‌ها از مواهب مخابراتى ها بهره مند شده‌اند صحبت‌هاى متعددى شده است و جاى آن در اين يادداشت نيست.
اما به نظر مى‌رسد كه فعلاً بخش خصوصى از اين موضوع راضى است. تا سه هفته قبل بسيارى از آن‌ها تصور مى‌كردند كه بايد تجهيزات خود را بى كم وكاست- ماده 10 مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى- و حالا به آن‌ها گفته شده كه 10 درصد سود را بدهيد و تجهيزات خود راهم حفظ كنيد. بسيارى از آن‌ها تصور مى‌كنند كه اين روند رو به بهبود شرايط دامه خواهد داشت و ما نيز- با خوشبينى – چنين فكر مى‌كنيم.( تا همين جا هم از طرف مخابرات- اين بار شركت مخابرات- به دنبال كردن منافع خاص متهم هستيم!)
اما سه شنبه هفته گذشته جلسه‌اى با حضور تعدادى از ISP‌داران و نصرالله جهانگرد و صدرى مدير كل ديتاى مخابرات درباره تبيين مقررات جديد اينترنتى مخابرات برگزار شد، صرف نظر از اين كه در اين جلسه تنها تعداد معدودى از مديران ISP به طور گزينشى حضور داشتند و گويا همين جلسه هم با تفاهم به پايان نرسيد، سخنان مدير كل ديتاى مخابرات قابل توجه بود. وى وعده راه‌اندازى رينگ فيبر نورى تهران را با سرعت 80 گيگابيت در ثانيه در آينده‌اى نزديك داد. بله درست مى‌بينيد ، 80 گيگابيت در ثانيه ، همه كسانى كه با اينترنت سروكار دارند دست‌كم معنى بيت، كيلويبت، مگابيت و گيگابيت را مى‌دانند.
به طور قطع مدير كل محترم ديتا نيز. بالاترين سرعتى كه من تاكنون با اينترنت بخش خصوصى خودمان تجربه كرده‌ام 4 كيلوبايت در ثانيه بوده است. البته سال گذشته در چنين روزهايى وزير پست وعده 150 مگابيت را داده بود كه امسال يكى از مسئولان اين وزارت‌خانه راه اندازى 36 مگابيت آن را تاييد كرد. اما ما از 80 گيگابيت به شدت استقبال مى‌كنيم.
تا آنجا كه مى‌دانم تكنولوژى پيشرفته DWD كه هم‌ اكنون اروپا را تغذيه مى‌كند حداكثر به 1 گيگابيت مىرسد ولى تصور كنيد كه ما با 80 گيگابيت يا حتى نصف آن مى‌توانيم كه صاحبان بيشترين سايت هاى اينترنتى – آمريكايى ها- را وادار كنيم كه از ما فضا اجاره كنند و اين از نظر اقتصادى خيلى به سود ماست.
حتى مى‌توان تلفن هاى اينترنتى خارج به داخل و داخل به خارج و داخل به داخل و خارج به خارج را تمامى آزاد كرد. البته در اين كار بخش خصوصى هم مى‌تواند سرمايه گذارى كند واحتمالاً 10 درصد و باقى قضايا.;) ى

منبع : روزنامه نوروز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا