تکنولوژی

پیتر تیل سیلیکون ولی را ترک می‌کند

پیتر تیل ( Peter Thiel) سرمایه‌گذار مشهور و جنجالی سیلیکون ولی حالا قصد دارد – این منطقه – سیلیکون ولی – را به سمت جنوب یعنی لوس‌آنجلس ترک کند. 

او همچنین موضوع کناره‌گیری از هیات مدیره شرکت فیس‌بوک – یکی از شرکتهایی که او جزو سرمایه‌گذاران اولیه‌اش بوده – را نیز مد نظر دارد. پیتر تیل از سال ۲۰۰۵ یعنی یک سال بعد از به وجود آمدن فیس‌بوک عضو هیات مدیره این شبکه اجتماعی بوده اما از حدود یک سال قبل و بعد از انتخاب دونالد ترامپ به رییس جمهوری آمریکا و حمایت Peter Thiel از وی، رابطه او و بنیانگذار این شرکت – مارک زاکربرگ – تیره شد. البته این فقط موضوع زاکربرگ نیست بلکه تقریبا می‌توان گفت بخش مهمی از سیلیکون ولی که از انتخاب ترامپ شوکه شده بود با طرفدار اصلی آن در این منطقه یعنی سیلیکون ولی رابطه خوبی ندارد. خود پیتر تیل که قبل از انتخاب ترامپ چندین میلیون دلار به ستاد او کمک کرده بود و حمایتش جنجالی در سیلیکون ولی ایجاد کرد  تلاش کرد به عنوان مشاور تکنولوژی ترامپ رابطه این شرکت‌ها و رییس جمهور جدید آمریکا را با برگزاری جلساتی بهبود دهد اما این تلاش چندان موفق نبود. 

مرتبط : نشست ترامپ با رهبران تکنولوژی

حالا پیتر تیل ۵۰ ساله که تقریبا بخش اصلی زندگی خود را در سیلیکون ولی گذرانده قصد دارد به لوس آنجلس برود و در مجموعه ۷ هزارمتری اقامت کند که حدود شش سال قبل در تپه‌های سانست این شهر خریداری کرده است. او البته به همراه خودش دو مجموعه  Thiel Capital و Thiel Foundation را هم به لوس‌آنجلس منتقل خواهد کرد. 

پیتل تیل در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پشت سر ترامپ ایستاد و همین او را مورد انتقاد زیادی قرار داد. Reed Hastings عضو سابق هیات مدیره فیس‌بوک و مدیرارشد اجرایی فعلی نت‌فلیکس یکی از منتقدان اصلی او بود. تیل که همیشه طرفدار جناح محافظه کار در فضای سیاسی آمریکا بوده اخیرا  گفته که فضای سیلیکون ولی بعد از انتخاب ترامپ نسبت به دیدگاه‌ سیاسی جناح محافظه‌کار متعصبانه برخورد می‌کند. تنها بعد از انتخاب ترامپ یکی از دانشجویان تیل ۱۰۰ هزار دلار حمایت او از استارت‌آپ اش را پس داد و گفت نمیتواند خودش را راضی کند از حامی ترامپ حمایت دریافت کند.

تیل که در کنفرانس سیاست و تکنولوژی در دانشگاه استنفورد سخنرانی می‌کرده همچنین به انتقاد گفته سیلیکون ولی به یک ایالت تک حزبی تبدیل شده است. 

مرتبط :‌واکنش تند سیلیکون ولی به انتخاب ترامپ

خود پیتر تیل در دهه هشتاد در استنفورد درس خوانده است. او به همراه ایلان ماسک شرکت Paypal را پایه گذاشت که بعدا به قیمتی بیش از ۱ میلیارد دلار فروخته شد. او در ۲۰۰۸ هم جزو نخستین سرمایه‌گذاران استارت‌آپ  SpaceX ایلان ماسک بود. با این حال بزرگترین موفقیت او در سرمایه‌گذاری مربوط به فیس‌بوک است. او در روزهای ابتدایی رشد فیس بوک ۵۰۰ هزار دلار در ازای ۱۰ درصد سهام این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. پس از رشد قابل توجه فیس‌بوک ارزش سهام او در این شرکت به بیش از یک میلیارد دلار رسید. با این حال تیل در طی سال‌های اخیر بخش عمده سهام خود در این شبکه اجتماعی را فروخته است. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ او ۷۳ درصد از سهام باقی مانده خود که بالغ بر ۳۰ میلیون دلار می‌شد را نیز به فروش رساند تا از نظر مالی رابطه او و فیس‌بوک به حداقل برسد. 

به رغم انتقادها از داخل هیات مدیره و همچنین بیرون از فیس‌بوک برای کنار رفتن پیتر تیل از هیات مدیره فیس‌بوک، مارک زاکربرگ گفت که از حضور عقاید مختلف – به گفته زاکربرگ تنوع ایدئولوژیک – هم داخل هیات مدیره و هم در فضای کاری باید استقبال کرد با این حال او هم نگران دعوای بین هیات مدیره این شرکت بوده و تابستان سال قبل بعد از منتشر شدن ایمیل یکی از اعضای هیات مدیره  نسبت به علنی شدن بحث‌های بین هیات مدیره فیس‌بوک در فضای عمومی ابراز نگرانی کرده بود. زاکربرگ در تماس تلفنی خود در آن زمان از پیتر تیل خواسته بود که در هیات مدیره باقی بماند و پیتر تیل هم گفته بود به طور داوطلبانه هیات مدیره فیس‌بوک را ترک نخواهد کرد. 

پیتر تیل اما در جاهای دیگری هم جنجال آفرین بوده مثلا در حمایت مالی مخفیانه از  اقدام حقوقی یک کشتی‌گیر علیه یک رسانه Gawkker Media که در نهایت باعث شد آن رسانه به پرداخت ۳۲ میلیون محکوم شود. Gawkker Media بعد از این حکم ورشکسته و تعطیل شد. پیتر تیل بعد از مشخص شدن حمایت مالی مخفیانه‌اش از این اقدام حقوقی گفت که در سال ۲۰۰۷ این رسانه همجنس‌گرا بودن او فاش کرده چیزی که به گفته تیل نقض حریم خصوصی او بوده است. پیتر تیل در سال ۲۰۱۶ در سخنرانی در مجمع  جمهوری‌خواهان گفت که به همجنس‌گرا بودن خود افتخار می‌کند. البته تیل بعد از ورشکستگی Gawkker به دادگاه ورشکستگی نیویورک نامه نوشت و تلاش کرد این شرکت را خودش خریداری کند اما دادگاه این درخواست را نپذیرفت.

حالا و در فصل جدید زندگی‌اش پیتر تیل تلاش دارد که یک رسانه جدید به راه بیندازد. طی دو سال اخیر او بخش عمده فعالیت‌هایش در سیلیکون ولی را کاهش داده از جمله از هیات مدیره Zenefits و Asana بیرون آمده، از شتابدهنده Y Combinator استعفا داده و بخش عمده سهامش در Twilio هم فروخته است. با این حال او هنوز هم عضو هیات مدیره چندین شرکت در سیلیکون ولی باقی مانده از جمله شرکت Palantir که در زمینه استخراج دیتا فعالیت می کند. 

پیتر تیل در سال ۲۰۱۲ برای خانه‌اش در لوس‌آنجلس ۱۱.۵ میلیون دلار پرداخته بود. 

مرتبط : 

دیدار ترامپ و مدیران ارشد تکنولوژی

پیتر تیل و حمایت از استارت‌آپ n26

 

منبع : وال‌استریت جورنال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا