تکنولوژی

پتنت تشخیص چهره جدید اپل برای مک‌بوک‌ها

28 نوامبر، سازمان ثبت پتنت‌های ایالات متحده یک پتنت جدید را اعلام کرد که در سال 2016 به‌ثبت رسیده است. این پتنت تکنولوژی است که می‌تواند فیس‌آیدی را به آی‌مک و مک‌بوک‌های شرکت اپل هم بیاورد. این پتنت در اصل به شرکت PixelSense تعلق دارد که البته اپل این شرکت را در سال 2013 خریداری کرده بنابراین پتنت این شرکت حالا به اپل تعلق دارد. این تکنولوژی ابتدا در پایه‌گذاری کینکت‌های ایکس باکس وان شرکت مایکروسافت و اخیرا هم به‌عنوان بخشی از دوربین تشخیص چهره TrueDepth ایفون 10 به‌ کارگرفته شده است.

جزئیات این پتنت نشان می‌دهد که از آن می توان در وب کم مک بوک یا آی‌مک استفاده کرد و نه‌تنها تشخیص چهره، بلکه حرکات کاربر را هم تشخیص خواهد داد. بعید به نظر می‌رسد اپل این تکنولوژی را به‌عنوان یک دیوایس جدید تولید کرده و به فروش برساند و به‌احتمال زیاد آن را همانند سیستم تشخیص چهره آیفون 10، در سری جدید مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌های خود استفاده خواهد کرد.

با توجه به تصویری که از این پتنت و عملکرد آن منتشر شده، به‌نظر می‌رسد کاربرد این دوربین چیزی فراتر از تشخیص چهره کاربر خواهد بود. در جزئیات این پتنت آمده که حرکات دست به جلو، عقب و اطراف می‌توانند باعث اجرای وظایف خاصی توسط دستگاه شود که از این لحاظ می‌توان آن را به کینکت ایکس باکس وان و کاربردهای آن تشبیه کرد. علاوه بر این، در این پتنت آمده که ممکن است برای باز کردن قفل دستگاه خود با استفاد از این تکنولوژی، علاوه بر چهره، یک انجام یک سری حرکات خاص در مقابل دوریبن دستگاه هم ضروری باشد که این مسئله می‌تواند باعث افزایش امنیت هرچه بیشتر دستگاه شود.

به نظر می‌رسد این تکنولوژی زمان مناسبی به‌دست اپل رسیده چراکه این شرکت به‌تازگی تشخیص چهره را به عنوان تکنولوژی جدید خود و جایگزین اصلی سیستم تشخیص اثر انگشت معرفی کرده است. از آنجایی که اپل علاقه زیادی به ایجاد یکپارچگی در تمامی محصولات خود دارد، احتمال اینکه از این سیستم در مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها استفاده شود بسیار زیاد است. شاید امسال نه، ولی احتمالا سال‌های آینده شاهد به‌کارگیری این سیستم تشخیص چهره در کامپیوترهای شرکت اپل خواهیم بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا