بازی پدرخوانده هم آمد: گانگسترهای کهن در فضای سایبر
بی بی سی – در دنيای سينما، “پدرخوانده” جايگاه خود را برای نسلی از عاشقان سينما، بعنوان يک فيلم کلاسيک گانگستری تثبت کرده است.
برای نسل عاشقان بازی های رايانه ای تعريف تجربه گانگستری با بازی “سرقت بزرگ اتومبيل” آميخته است.
اينک الکترونيک آرتز (Electronic Arts)، شرکت بزرگ سازنده بازی های رايانه ای، اميد دارد با عرضه بازی “پدرخوانده” اين تجربه را تغيير دهد.
طبق زمان بندی های اعلام شده، از ۲۱ مارس بازيکنان می توانند به دنيای مخفی و سرشار از خشونت دون ويتو کورلئونه راه يابند.
شرکت سازنده اين بازی مطمئن است که می تواند با عرضه اين بازی به بازار، درآمد خوبی کسب کند.
اثر فوق العاده “سرقت بزرگ اتومبيل” بر صنعت بازی های رايانه ای گزافه گويی نيست. اين بازی با غلبه بر محدوديت های سنتی بازی های رايانه ای در موقعيت های قابل حدس زدن، فضاهای مجازی محدود و کمبود امکان احاطه بر نتايج ممکن، باعث شد نحوه بازی کردن مردم دوباره تعريف شود.
وفاداری به فيلم
بازی “سرقت بزرگ اتومبيل” توانست به کاربرانش فضايی گسترده و آزاد را عرضه کند، دنيايی باز که در آن می توان هر کار که دوست داشت کرد.
ميليون ها نسخه گوناگون اين بازی در سراسر جهان به فروش رفتند و جوايزی را نيز کسب کردند. در همين حال اين بازی بخاطر صحنه ها و موضوعات خشن و بی رحمانه اش، هدف حملات گسترده منتقدين نيز قرار داشته است.
مسئولان شرکت سازنده “پدرخوانده” با هيجان از ۱۳۰ محل مختلف در دنيای مافايی اين بازی خبر ميدهند، از اين امکان می گويند که می توان چهره شخصيت های بازی را شبيه خود بازيکنان درآورد و امکانات فوق العاده کنترل اين بزی را به رخ می کشند که فراتر از فشردن تکمه های دستگاه بازی است.
اما احتمالا تک خال اين بازی، همان نام “پدرخوانده” است.
بر اساس گزارش ها ۷۵ درصد بازی، مبتنی بر داستان فيلم فرانسيس فورد کاپولاست، ۱۵ درصد از رمان اصلی نوشته ماريو پوزو برگرفته شده و ۱۰ درصد نيز عناصری است که توليدکنندگان بازی به آن افزوده اند.
توليد کنندگان بازی “پدرخوانده” صدها بار فيلم را ديده اند و فيلم به مدت شش ماه در استوديوهای توليد يکسره پخش می شده است. سازندگان بازی گاه بدقت فيلمنامه پدرخوانده را زير و رو کرده اند تا خود را وارد دنيای آن کنند.
زمان نمايش
با اين وجود، اي بازی تنها يک دوباره سازی صرف از اين فيلم کلاسيک سينما نيست. بجای ايفای نقش يکی از شخصيت های داستان، بازيکن اين بازی خود نقش يک گانگستر سطح پائين را بر عهده می گيرد تا در خانواده کورلئونه به رتبه های بالاتری ارتقا يابد.
به گفته يکی از تهيه کنندگان اين بازی: “قصد ما اين است که بگذاريم شما داستان پدرخوانده را تجربه کنيد و شخصا با دون کورلئونه و ديگر شخصيت ها سر و کله بزنيد”.
اين انتخابی عمدی بوده است تا از اشتباهات رايج در بازی هايی که بر اساس فيلم ها ساخته می شوند، پرهيز شود. اين بازی ها اغلب چيزی بيش از تکرار مکررات داستان اصلی نيستند.
چالشی که خالقان اين بازی با آن روبرو بوده اند از يک طرف جلب رضايت طرفداران سخت گير پدرخوانده و از سوی ديگر بازيکنان اتفاقی آن بوده است.
اين بازی قرار بود کريسمس سال ۲۰۰۵ به بازار بيايد اما به گفته تهيه کننده آن، چهار ماه وقت بيشتر صرف آن شده که طراحان بازی از دستاوردهای “سرقت بزرگ اتومبيل” فراتر روند.