تکنولوژی

کاهش قیمت تبلت و لپ‌تاپ در بازار تهران

 

در پی کاهش نرخ دلار آزاد طی یک ماه اخیر ، قیمت کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر کاهش یافت.

این کاهش قیمت که ناشی از افت 300 تا 500 تومانی نرخ دلار آزاد است در رده‌های گوناگون قیمتی متفاوت است و در مورد کالاهای گران‌قیمت محسوس‌تر است تا کالاهای ارزان! 

فعالان بازار میزان کاهش قیمت‌ها را در حدود 10 تا 20 درصد و در مورد برخی از کالاهای خاص 25  درصد اعلام کردند.

به گفته آنها، در این بازار بیشترین تغییرات قیمت در مورد لپ تاپ و تبلت‌های گران قیمت ملموس‌ است و از آنجا که این کاهش قیمت با رشد تقاضا به دلیل بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس توام شده است، بازار حال پررونق شده است. البته بر اساس ادعای گروه بزرگی از فعالان بازار، بیشترین رونق در بازار تبلت مشاهده مي‌شود و لپ‌تاپ‌ها نیز در کنار این کالاهای محبوب در تلاش برای حفظ بازار خود هستند.

محمد نصری، یکی از فعالان بازار کامپیوتر رضا، در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طی هفته‌های گذشته در بازار کامپیوتر شاهد ریزش پلکانی قیمت‌ها بوده‌ایم که این افت قیمت در مورد کالاهایی با میانگین قیمت 500 تا یک میلیون تومان در حدود 50 تا 100 هار تومان، در مورد کالاهایی با میانگین قیمت یک میلیون تا دو میلیون تومان در حدود 100 تا 300 هزار تومان و در مورد کالاهایی با میانگین قیمت 3 تا 5 میلیون تومان در حدود 300 تا 500 هزار تومان اعلام کردند. 

به گفته این فعال بازار در مورد برخی از کالاها با کاهش بیشتر قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم. به عنوان مثال گران‌ترین MAC BOOL اپل که تا همین یک ماه و نیم قبل قیمتی حدود 9 تا 10 میلیون تومان داشت، اکنون با قیمتی در حدود 7 میلیون و 300 تا هفت میلیون و 500 هزار تومان در بازار خرید و فروش مي‌شود.‌ 

 

 

روزبه کاهانی، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که کاهش قیمت لپ‌تاپ‌های گران قیمت با میانگین قیمت 5 تا 8 میلیون تومان بازاری بسیار بی‌رونق دارند به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این کاهش 10 تا 20 و نهایتا 30 درصدی قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ و تبلت تنها منجر به رشد تقاضا برای تبلت در تمام رده‌های قیمتي و لپ‌تاپ در رده‌های قیمتی ارزان و میان قیمت شده است و نمونه‌های گران قیمت چندان مخاطبی در بازار ندارند.

به گفته این فعال بازار، البته برخی از لپ‌تاپ –تبلت‌های هیبریدی (دستگاه‌های باقابلیتی که با اتصال کیبورد به آنها به صورت لپ تاپ و در صورت عدم اتصال کیبورد به صورت تبلت در مي‌آیند) که قیمتی در حدود 3 تا 6 میلیون تومان دارند در بازار محبوبیت‌هایی کسب کرده‌اند. اما قیمت گران این دستگاه‌ها منجر شده است باز هم توجه‌ها به سمت تبلت‌ها جلب شود.

وی افزود: طی مدت اخیر در پی کاهش قیمت‌ها شاهد رشد شدید تقاضا برای تبلت‌هایی نظیر IPAD و همچنین PADPHONE و… بودیم که علت کاهش قیمت است. به گفته وی، البته هنوز گروهی با تصور اینکه رفع محدودیت‌های صادراتی برخی از محصولات اپل به ایران موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها مي‌شود از خرید خودداری می‌کنند. اما حقیقت این است که امکان ندارد قیمت‌ها از این بیشتر کاهش یابد، زیرا در این صورت فروشنده متضرر مي‌شود.

محسن سلمانی یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوترهم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد:به غیر از این برخی از افرادی که قصد خرید دارند منتظر کاهش بیشتر نرخ دلار و در پی آن کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر هستند. 

به همین دلیل از خرید کالا خودداری مي‌کنند. وی گفت: این احتمال که قیمت‌ها در بازار بیش از این کاهش یابد بسیار کم است. زیرا فعالان بازار این کالاها را با قیمت گران وارد بازار کرده‌اند و حالا نمی‌توانند کالاها را ارزان‌تر به فروش برسانند. وی در مورد تغییرات قیمت هم گفت: تغییر قیمت در مورد انواع لپ‌تاپ با توجه به تقاضای کمتر از تبلت‌ها محسوس‌تر است.

 اما برخی از فروشندگان از کاهش بشتر قیمت‌ها در مورد تبلت‌ها به ویژه با برندهای مطرح خودداری می‌کنند.

به گفته فعالان بازار ادامه روند کنونی قطعا در روزها و هفته‌های آینده منجر به رونق بیشتر بازار خواهد شد. 

 

پیش‌بینی کاهش ۳۵ درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری با ارزانی بیشتر دلار

یک کارشناس بازار دیجیتال گفت: با سقوط قیمت دلار به زیر سه هزار تومان، بازار لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های تلفن همراه با افت ۲۵ تا ۳۵ درصدی روبه‌رو می‌شود.

محسن کشاورز در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه روند نزولی نرخ ارز جای بسی خوشحالی است، اظهار کرد: به زودی لپ‌تاپ‌ها و محصولات رایانه‌ای با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد، زیرا بازار این بخش به کل وابسته به ارز است و اگر فروشندگان محصولات خود را با قیمت کنونی عرضه نکنند در آینده ضرر بیشتری باید بدهند. وی همچنین با تاکید بر اینکه آثار افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت بر بازار این حوزه تاثیر می‌گذارد، گفت: معمولا دو سه ماهی باید بگذرد تا تاثیر این نوسان در بازار دیجیتال خود را بیابد و آن‌طور که بازار این حوزه در برابر افزایش نرخ ارز از خود واکنش آنی نشان می‌دهد در مواجهه با کاهش اینگونه نیست.کشاورز همچنین با اشاره به اینکه قیمت‌ها اجبارا باید کاهش یابد، عنوان کرد: با حضور مداوم و رصد دقیق بازار تسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا، قطعا قیمت‌ها هم‌پای تغییرات نرخ ارز باید کاهش یابد در غیر این‌صورت احتمال برخورد با گران‌فروشان وجود دارد.او همچنین معتقد است با سقوط قیمت دلار به زیر سه هزار تومان، بازار لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های تلفن همراه با افت 25 تا 35 درصدی روبه‌رو شود و قیمت‌ها به روال سابق خود باز می‌گردد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا