تکنولوژی

قیمت لپ‌تاپ‌های جدید Haswell در بازار تهران

نام نویسنده: مریم عسگری

ورود تکنولوژی‌های جدید به عرصه زندگی انسان که با معرفی سریع محصولات مبتنی بر این تکنولوژی‌ها به بازار همراه است، نه تنها موجب شده کاربران بتوانند کاربری بهتری از کالاها داشته باشند،بلکه تا حدود زیادی موجب بروز تغییراتی در میزان بهره‌وری از کالاها شده است.

نمونه‌ این اتفاق را در مورد لپ‌تاپ‌‌ها شاهد هستیم؛ کالایی که این روزها در بازار آن با وجود کاهش تقریبی میزان محبوبیت، شاهد بروز تحولاتی تکنولوژیک هستیم؛ تحولاتی که ناشی از ورود پردازنده جدید اینتل (پردازنده نسل چهارم HASWELL ) بوده  و گفته می‌شود تغییرات زیادی را چه از لحاظ میزان مصرف انرژی و چه از لحاظ افزایش سرعت فرکانس پردازنده و در نهایت سرعت دستگاه در پی داشته است. 
لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این پردازنده‌ها هم کم‌وبیش وارد بازار شده و هر روز شاهد انتشار اخبار جدیدی در رابطه با ورود نمونه‌های جدید لپ‌تاپ های مبتنی بر این پردازنده‌ها به بازار هستیم. 
با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن معرفی پردازنده جدید INTEL به معرفی لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده (HASWELL ) پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
 
مختصر و مفید درباره پردازنده HASWELL
HASWELLنخستین عضو از خانواده جدید SoCهای شرکت اینتل است که مانند پردازنده‌های خانوادهIvy Bridge  با تراشه‌های ۲۲ نانومتری تولید می‌شود.
در حقیقت پردازنـــده دیـــد(INTEL (HASWELL شامل یک هسته پردازنده جدید، یک پردازشگر گرافیکی و تغییرات زیادی در سطح سیستم (افزایش سرعت فرکانس پردازنده، کاهش مصرف انرژی و…) است. 
بر اساس اعلام رحیمیان، یکی از کارشناسان شرکت آوات، تفاوت اصلی پردازنده‌های هاسول با دیگر مدل‌های شرکت اینتل، مصرف پایین انرژی است و البته افزایش سرعت پردازنده.
 
 
به گفته این کارشناس، مصرف برق سری خاصی از پردازنده‌های HASWELL در حد 10 وات گزارش شده است که این موضوع کمک بسیار زیادی به کاهش انرژی مصرفی باتری دستگاه‌هایی نظیر تبلت و اولترابوک‌ها کرده است.  
موسویان، يك كارشناس بازار كامپيوتر هم با بیان این مطلب که کاهش مصرف انرژی موضوع مهمی نزد کاربران و شرکت‌های تولیدکننده است به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: عمر کوتاه باتری‌های مورد استفاده در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جوابگوی مصرف انرژی بالای پردازنده‌های آنها نیست؛ اما اینتل راه‌حل جدیدی پیدا کرد و توانست با بهبود ۲۰برابری مصرف انرژی نسبت به پردازنده‌های کم مصرف Ivy Bridge، تغییرات چشمگیری در این زمینه به وجود بیاورد. البته این به ان معنا نیست که عمر باتری‌ دستگاه‌هایی که از هاسول استفاده کنند، ۲۰ برابر می‌شود؛ چرا که عمر باتری به مسائل گوناگونی مرتبط است؛ اما به خودی خود می‌تواند مصرف انرژی را به طور چشمگیری در باتری‌ها کاهش دهد و بالطبع به افزایش عمر آنها کمک کند.
به گفته کارشناسان، پردازنده‌های نسل جدید اینتل که در حال حاضر اکثرا روی اولترابوک و تبلت‌ها و نمونه‌های هیبریدی نصب شده است، مخاطبان بسیاری در بازارهای جهانی داشته است.
 
ورود آهسته کامپیوترهای همراه مجهز به پردازنده جدید
بر خلاف بازار‌های جهانی، ورود تبلت و اولترابوک‌های مجهز به ردازنده HASWELL به بازار ایران با کندی صورت گرفت.
شاید علت این کندی واردات به شرایط خاص بازار و قیمت گران کامپیوترهای همراه مبتنی بر این پردازنده باشد؛ اما در هر حال برخی از شرکت‌های عرضه کننده تعدادی از تبلت و اولترابوک و دستگاه‌های هیبریدی را که به پردازنده جدید INTEL مجهزند، روانه بازار کردند.
SONY یکی از پیشگامان در این زمینه است که تعداد زیادی از لپ‌تاپ و دستگاه‌های هیبریدی‌گران قیمت مجهز به پردازنده‌های جدید را طی ماه گذشته به بازار داخلی عرضه کرد. به گفته مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های شرکت ایران‌رهجو، در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های این خانواده به پردازنده جدید اینتل (HASWELL) مجهزند و سونی دیگر اقدام به واردات نمونه‌های مبتنی بر پردازنده‌های قدیمی نخواهد کرد.
MSI هم پس از SONY به جرگه واردکنندگان لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده جدید اینتل پیوست و مدل GT70 را که یک نمونه فوق‌گران قیمت است، برای کاربران حرفه‌ای به بازار عرضه کرد.
اما این شرکت به واردات همین یک مدل بسنده کرده و فعلا نمونه دیگری در این زمینه به بازار عرضه نکرده است.
IBM LENOVO نیز با عرضه لپ‌تاپ‌های سری S510 دیگر عرضه کننده لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده HASWELL است. البته قیمت لپ‌تاپ‌های این برند در حد برندهای گران قیمت بازار نیست. ب اساس اعلام یکی از نمایندگی‌های شرکت سازگار، این شرکت همچنین لپ‌تاپ‌های سری Y510 را با قیمت سه میلیون و 600 هزار تومان از سری نمونه‌های مبتنی بر پردازنده HASWELL به بازار عرضه کرده است.
برند دیگری که در این زمینه اقدام به عرضه لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده جدید اینتل کرده است، ACER است.
این برند مدل V3 را که یک لپ‌تاپ 17 اینچی است با قیمت چهار میلیون و 400 هزار تومان به بازار عرضه کرده است. همچنین مدل R7 جدید ایسر هم طی ماه‌های آینده با قیمتی حدود 5/3 تا 4 میلیون تومان وارد بازارهای جهانی می‌شود.
از خانواده ASUS هم می‌توان به مدل N550 اشاره کرد. بر اساس اعلام شرکت آوات این لپ‌تاپ در حال حاضر در بازار کمیاب است و با قیمتی حدود چهار میلیون تومان به فروش می‌رسد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا