تکنولوژی

ركورد جديد ثبت دامين

همکاران سیستم – ثبت Domain، براى دومين بار به اوج شكوفايى خود رسيده است، اما با اين تفاوت كه اين بار ثبت Domain‌ها كم‌تر شبيه به دلالان و بيشتر شبيه به كاربران قانونى شركت‌ها و اشخاص انجام مى‌شود.

در سه ماه‌ى گذشته، ثبت Domain‌هاى جديد، به بالاترين ميزان رسيده و ركورد پيشين كه در سه‌ماه‌ى دوم سال 2000 رقم زده شده بود را پشت سر نهاده است.

بر اساس آمار به دست آمده از يك مركز گزارش ثبت Domain، VeriSign ، با ثبت 7/4 ميليون Domain جديد در سه ماه‌ى نخست امسال، تعداد كل Domain‌ها به ركورد جديد، يعنى 63 ميليون نام رسيده است. ان در حالى‌‌ست كه تعداد ثبت Domain در سه‌ماه‌ى اول امسال در مقايسه با سه‌ماه‌ى آغازين سال گذشته، 21 درصد افزايش يافته و نيز در مقايسه با سه‌ماه‌ى پايانى سال 2003، 5 درصد بالاتر رفته است.

ريونور داهكويست، يكى از مديران شركت ياده شده گفته است كه در نگاهى به گذشته درخواهيم يافت كه چنين آمارى بى سابقه بوده است.

دلال بازى در حوزه‌ى نام Domain از سه‌ماهه‌ى دوم سال 2000، هنگامى كه 5/4 ميليون نام Domain جديد ثبت شد، آغاز گرديده است. در آن زمان، بيشتر ثبت نام‌ها مربوط به افراد عادى و دلالان نام Domain بوده است.

او هم‌چنين افزوده است به نظر مى‌رسد رواج دوباره‌ى ثبت Domain، مى‌تواند نتيجه‌ى بهبود اوضاع افتصادى و استفاده‌ى بيشتر از اينترنت باشد. اين اتفاق از آن جايى به وجود آمده است كه نام‌هاى بسيارى، دست آخر به يك سايت فعال منتهى مى‌شوند.

در طول 12 ماه گذشته، در ميان Domain‌هاى .com و .net ، نام‌ Domain‌هايى كه با وب سايت‌هاى در حال فعاليت مربوط بوده‌، از 61 درصد به64 درصد افزايش يافته است. بى جا نيست بدانيد كه آمار به دست آمده در دسامبر 2002 ، 55 درصد بوده است. در طول سال گذشته، وب سايت‌هايى كه فعال نيستند، يعنى آن هايى كه به Domain مربوط بوده، اما فعال نيستند، از 12 درصد به 8 درصد كاهش داشته‌اند.

در اواخر سه‌ماهه‌ى اول سال، Domain‌هاى .com ر طرفدارتر بوده و 45 درصد از ثبت Domain را به خود اختصاص داده‌اند. Domain‌هاى با كد كشور، .de (آلمان) و .uk (انگلستان) به ترتيب رتبه‌ى دوم و سوم را از آن خود كرده و Domain‌ هاى .net در مكان چهارم قرار گرفته است.

منبع : Eweek

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا