گوگلموبایل

رونمایی گوگل از گوشی‌ها و گجت‌های جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی

شرکت آلفابت  روز سه‌شنبه از گوشی‌های جدید و مجهز به هوش مصنوعی پیکسل خود رونمایی کرد. این رویداد این بار در پردیس Bay View  شرکت آلفابت در مانتن ویو ایالت کالیفرنیا برگزار شد. گوگل اولین نسخه پیکسل- گوشی پرچم‌دار خود که در اکتبر ۲۰۱۶ معرفی شد – و دیگر مدل‌های این سری را همیشه در پاییز اعلام می‌کرد اما امسال این سنت را تغییر داد.

جدیدترین رویداد گوگل این بار در پردیس Bay View شرکت آلفابت در مانتن ویو ایالت کالیفرنیا برگزار شد.

زمان‌بندی زودتر از معمول، جدیدترین تلاش گوگل برای همگام شدن با رقبا در افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی است. یکی از اصلی‌ترین رقبای گوگل، شرکت اپل است که هر ساله آیفون جدید خود را در ماه سپتامبر (شهریور) معرفی می‌کند و حالا گوگل با معرفی زودتر از موعد قصد دارد چند قدمی از رقیب سرسخت خود جلو بیفتد.

در ماه ژوئن، اپل اعلام کرد که دستگاه‌های خود از جمله مدل‌های جدید آیفون، قابلیت جدیدی دریافت خواهند کرد که شامل «Apple Intelligence» (هوش اپل) – مجموعه‌ای از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد-خواهد بود. لین هوانگ تحلیلگر IDC می‌گوید: «اخیراً شاهد افزایش معرفی تعداد گجت‌های مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی بوده‌ایم. تعداد کاربران گوشی‌های گوگل کم نیستند و قائدتا تمایلی ندارند زیاد منتظر بمانند.»

گوگل پیکسل ۹، پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ پرو XL

یکپارچه‌سازی‌های جدید هوش مصنوعی به معنای اضافه کردن و ادغام ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در محصولات یا خدمات موجود است، به گونه‌ای که این فناوری‌ها به صورت هماهنگ و یکپارچه در عملکرد آن محصولات نقش داشته باشند و تجربه کاربری را بهبود بخشند. یکپارچه‌سازی‌های جدید هوش مصنوعی گوشی‌های پیکسل که روز سه‌شنبه معرفی شدند، شامل یک ویژگی منحصر به فرد است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات ذخیره شده در اسکرین‌شات‌ها را جستجو کنند. کاربران اندروید همچنین اکنون می‌توانند از  Gemini- چت‌بات گوگل-به‌عنوان یک لایه در بالای یک اپلیکیشن دیگر استفاده کنند. به عبارت دیگر ویژگی یا ابزاری مانند این چت‌بات می‌تواند بدون نیاز به بستن یا تغییر برنامه، به طور هم‌زمان با یک برنامه دیگر بر روی صفحه ظاهر شود و کار کند.

ریک اوسترلو، معاون ارشد خدمات گوگل می‌گوید: «وعده‌های زیادی داده شده است، خیلی‌ها گفته‌اند به‌زودی قابلیت‌های هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار می‌گیرد اما در عمل، کمک‌های واقعی در مورد هوش مصنوعی کافی نبوده، به همین دلیل امروز ما به واقعیت می‌پردازیم. ما کاملاً وارد عصر Gemini شده‌ایم.» کارمندان گوگل چندین دموی زنده از قابلیت‌های جدید Gemini ارائه داده‌اند، مانند ویژگی مکالمه صوتی. اما برای موفقیت به منظور استفاده از Gemini جهت مقایسه یک عکس از پوستر کنسرت با برنامه تقویم، سه بار تلاش و دو دستگاه مختلف نیاز شد.

مدل پایه پیکسل ۹ با نمایشگر ۶.۳ اینچی، با قیمت ابتدایی ۷۹۹ دلار به فروش خواهد رسید که ۱۰۰ دلار بیشتر از مدل قبلی است. یک سخنگوی شرکت اعلام کرد این مدل و پیکسل ۹ پرو XL با نمایشگر ۶.۸ اینچی از اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور) به بازار عرضه خواهند شد. پیکسل ۹ پرو، که دارای ویژگی‌های مضاعف مانند دوربین بهتر است، و پیکسل ۹ پرو فولد تاشو در ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) عرضه خواهند شد. این گجت‌های جدید از روز سه‌شنبه برای پیش خرید در دسترس هستند.

مهندسان شرکت، ظاهر بیرونی پیکسل را بازطراحی کرده و دوربین را ارتقا داده‌اند. همچنین چیپ-تراشه- جدید Tensor G۴ گوگل نیز داخل دوربین قرار گرفته است. گوگل همچنین در روز سه‌شنبه نسخه‌های جدیدی از ساعت هوشمند خود، Pixel Watch ۳، و ایربادهای بی‌سیم Pixel Buds Pro ۲ را معرفی کرد.

بر اساس داده‌های IDC، گوگل در حیطه گوشی‌های هوشمند، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ کمتر از ۱٪ سهم بازار جهانی را در اختیار داشته است. این شرکت از سامسونگ با سهم بازار ۱۸.۹٪ و اپل با سهم ۱۵.۸٪ بسیار عقب است زیرا دامنه ورود گوگل به بازارهای دیجیتال کمتر بوده و این شرکت محصولات خود را بیشتر در دسته‌بندی‌های گران‌قیمت و لوکس عرضه می‌کند.

طبق گزارش IDC، سهم ۴.۵ درصدی گوگل در ایالات متحده، ، این شرکت را به چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. البته خط تولید پیکسل به گوگل اجازه داده تا پیشرفت‌ها را نشان داده و اکوسیستم توسعه‌دهندگان خود در حیطه سیستم‌عامل اندروید را تحریک کند.

اندروید یکی از چندین جبهه‌ای است که گوگل برای گنجاندن هوش مصنوعی در آن، رقابت تنگاتنگی با دیگر رقبا دارد. در ماه می، گوگل مجموعه‌ای از به روزرسانی‌ها را برای محصولات اصلی خود مانند موتور جستجو معرفی کرد.

منبع: reuters

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا