هوش مصنوعی

توصیه تجاری سال‌ها پیش از جف بزوس، کارآمد در عصر شکوفایی هوش مصنوعی

جف بزوس سال‌ها پیش یک توصیه‌ی تجاری به اشتراک گذاشت که در عصر کنونی شکوفایی هوش مصنوعی نیز مرتبط است و کاربرد دارد.

هنگامی که بزوس مدیرعامل آمازون بود(وی اکنون رئیس هیات مدیره این شرکت است)، مکرراً درباره پیش‌بینی‌هایش پیرامون آینده مورد پرسش قرار می‌گرفت. آن زمان به نظر می‌رسید که بزوس از پاسخ مستقیم طفره می‌رود و ترجیح می‌دهد چنین سوالاتی را به نوعی برعکس جواب دهد.

او سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای گفت:« بسیار این سوال را دریافت می‌کنم که چه چیزی در ده سال آینده تغییر خواهد کرد؟ سوال جالبی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. اما تقریباً هیچ‌گاه کسی نپرسیده که ‘چه چیزی در ده سال آینده تغییر نخواهد کرد؟’ به نظر من، سوال دوم در واقع مهم‌تر از سوال اول است زیرا پاسخ آن می‌تواند به ما کمک کند یک استراتژی تجاری را بر اساس چیزهایی که در طول زمان پایدار هستند بنا کنیم.»

بزوس در ادامه توضیح داد که چگونه این استراتژی در آمازون به کار گرفته شد:« در کسب‌وکار خرده‌فروشی ما، به خوبی می‌دانیم که مشتریان اکثرا به دنبال محصولاتی با قیمت‌های پایین هستند، واقعیتی که در ۱۰ سال آینده نیز به احتمال زیاد استمرار خواهد داشت. مشتریان، تحویل سریع و قدرت انتخاب گسترده محصولات را بسیار می‌پسندند و امکان ندارد آینده‌ای را تصور کنیم که در آن یک مشتری خواهان محصولی با قیمت بالاتر باشد یا بخواهد تاخیر زیادی در تحویل مرسوله خود داشته باشد!»

بزوس طی سال‌ها بارها این عقیده خود را اعلام کرد، که قدیمی‌ترین آن، مصاحبه‌ای با Harvard Business Review است که در سال ۲۰۰۷ انجام شد. توصیه او در زمینه رشد و سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، حالا با موج عظیمی که در صنعت هوش مصنوعی ایجاد شده، معنای تازه‌ای به خود گرفته است.

مدیران عامل شرکت‌های بزرگی مانند متا – مارک زاکربرگ – شرط‌‌ بندی‌های بزرگ و هنگفتی روی هوش مصنوعی مولد انجام داده‌اند که با سود دهی اندک روبرو هستند. چالش اصلی چنین شرکت‌هایی این است که باید بتوانند در طولانی مدت، بین تلاش برای حرکت به سمت آینده و جذب رضایت سهام‌داران بی‌قرار که به دنبال بازدهی سریع‌تر هستند، تعادل را حفظ کنند.

البته از آنجاییکه در دوره رونق هوش مصنوعی به سر می‌بریم، توصیه‌های بزوس در صورتی کارایی دارد که هوش مصنوعی را پدیده‌ای همیشگی و دائمی در نظر گرفته و از اکنون برای آن آماده شویم.

بزوس که یکی هم‌بنیان‌گذاران شرکت بزرگ آمازون است،  نسبت به آینده فناوری هوش مصنوعی خوش‌بین است. وی در ماه دسامبر سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت:« تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد، مدل‌های زبانی بزرگ و پیشرفته مانند ChatGPT  و جانشین‌های آینده‌ آن، فناوری‌های فوق‌العاده قدرتمندی هستند و به زودی حتی قدرتمندتر نیز خواهند شد.»

او در ادامه مصاحبه می‌گوید:« در حالی که خطرات امنیتی مهمی با هوش مصنوعی همراه است، اما احتمال بیشتری دارد که این فناوری به ما کمک کرده و مارا نجات دهد، تا اینکه آسیب جدی در پی داشته یا ما را نابود کند.»

منبع: businessinsider

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا