هوش مصنوعی

تعداد کمی از افراد به طور منظم از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

نتایج پژوهش موسسه رویترز و دانشگاه آکسفورد در خصوص استفاده روزمره از هوش مصنوعی منتشر شد.

روزی نیست که محصولات هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی در اخبار نباشند، اما مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تعداد کمی از افراد به طور منظم از این ابزارها استفاده می‌کنند.

در این مطالعه که توسط مؤسسه رویترز و دانشگاه آکسفورد انجام شده و شامل ۶۰۰۰ پاسخ‌دهنده از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، دانمارک، ژاپن و آرژانتین است، محققان دریافتند که چت‌جی‌پی‌تی شرکت OpenAI به مراتب پرکاربردترین ابزار هوش مصنوعی مولد است و دو تا سه برابر بیشتر از محصولات بعدی مانند گوگل جمنای و کوپایلت مایکروسافت استفاده می‌شود.

با این حال، با وجود هیاهوی زیادی که در ۱۸ ماه گذشته پیرامون هوش مصنوعی مولد ایجاد شده، تنها ۱٪ از افراد مورد مطالعه در ژاپن، ۲٪ در فرانسه و بریتانیا و ۷٪ در ایالات متحده به صورت روزانه از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند. مطالعه همچنین نشان داد که بین ۱۹٪ تا ۳۰٪ از پاسخ‌دهندگان حتی نام هیچ‌یک از محبوب‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی مولد را نشنیده‌اند و در حالی که بسیاری از آنها حداقل یک بار یکی از این محصولات را امتحان کرده‌اند، تنها اقلیتی کوچک در حال حاضر از این ابزارها به طور منظم برای انجام وظایف مختلف استفاده می‌کنند.

طبق یافته‌های این مطالعه، به طور طبیعی، افراد جوان‌تر بیشتر احتمال دارد که به طور منظم از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده کنند. با در نظر گرفتن تمام داده‌ها، ۵۶٪ از افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال گفتند که حداقل یک بار از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کرده‌اند، در حالی که این رقم برای افراد بالای ۵۵ سال تنها ۱۶٪ بوده است.

حدود ۲۴٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای کسب اطلاعات استفاده کرده‌اند، در حالی که ۲۸٪ گفتند که از این ابزارها برای ایجاد انواع مختلف رسانه‌ها، از جمله متن، صوت، کد، تصاویر و ویدئو، استفاده کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی نتیجه‌گیری کرد که در آینده، “بخشی از استفاده‌ها از طریق افرادی که به دنبال ابزارهای مستقل هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی هستند، هدایت خواهد شد، اما به نظر می‌رسد که بخش زیادی از این استفاده‌ها از طریق ترکیبی از سازگاری‌های حرفه‌ای، از طریق محصولاتی که در محل کار استفاده می‌شوند و معرفی عناصر هوش مصنوعی مولد بیشتر در پلتفرم‌هایی که از قبل به طور گسترده در زندگی خصوصی مردم استفاده می‌شوند، مانند رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، همانطور که با اعلامیه‌های اخیر درباره ادغام بیشتر هوش مصنوعی مولد در جستجوی گوگل نشان داده شده، هدایت خواهد شد.”

همچنین اشاره شده که بسیاری از عموم هنوز نمی‌دانند که “آیا هوش مصنوعی مولد به طور کلی زندگی آنها و جامعه را بهتر یا بدتر خواهد کرد”، دیدگاهی که به گفته آنها قابل درک است، “با توجه به اینکه بسیاری از این محصولات آگاه نیستند و تعداد کمی تجربه شخصی مکرر از استفاده از آنها دارند”، اگرچه باید افزود که افراد جوان‌تر و کسانی که سطح تحصیلات رسمی بالاتری دارند، احتمال بیشتری دارد از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده باشند و عموماً نظر مثبتی در مورد این فناوری در حال توسعه سریع دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا