ارز دیجیتال

لایتنینگ نتورک چه ارتباطی با بیت کوین دارد؟

بیت کوین، به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال، طرفداران بسیار زیادی دارد که تحلیل یا تجزیه دقیق و ردیابی ارزش آن، با خواندن بازار محقق می‌شود. از گذشته تا کنون اساس اصلی بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری، کسب سود و آشنایی با ریز و درشت این نوع سرمایه‌گذاری بوده است؛ چراکه آگاهی با روش‌هایی مانند لایتنینگ نتورک، سبب آگاهی بیشتر سرمایه‌گذاران در این مسیر می‌شود و کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در معاملات خود اتخاذ کنند.

گاهی برای انجام تراکنش‌های زیاد، شبکه مورد نظر ظرفیت کافی را ندارد و کاربران با مشکل مواجه می‌شوند. در ادامه مقاله جهت حل این مشکل و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی، همچنین رابطه بین لایتنینگ نتورک و بیت کوین توضیحاتی داده شده است، پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی بیت کوین

این ارز، نوعی ارز دیجیتال است که به وسیله کلید عمومی رمزنگاری شده و با استفاده از الگوریتم اجماع، انجام تراکنش‌های مختلف را تأیید می‌کند. به عبارت دیگر بیت کوین‌ها، نوعی ارز هستند که از طریق آدرس عمومی از فردی به فرد دیگر ارسال می‌شوند و در ازای هر یک از این انتقال‌ها، کارمزدی توسط شبکه دریافت می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم این ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • تمرکززدایی

  • پیروی از فناوری بلاکچین

  • عرضه محدود

  • امنیت بالا

  • دسترسی جهانی به آن

تعریف شبکه لایتنینگ نتورک

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یا شبکه صاعقه، یک تکنولوژی لایه دوم است که در بیت کوین معرفی شده توسط ساتوشی ناکاموتو برای پرداخت‌های خرد استفاده می‌شود. این شبکه کمک می‌کند که معاملات کوچک، سریع‌تر و موثرتر انجام شوند. معاملات انجام شده در این شبکه کارمزد کمتری دارند و تایید آن‌ها نیز ساده‌تر است.

شبکه لایتنینگ که به شبکه صاعقه نیز معروف است، در واقع نوعی تکنولوژی لایه دوم است که جهت انتقال بیت کوین معرفی شده و برای پرداخت‌های جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این شبکه کمک می‌کند که معاملات کوچک، بسیار مؤثر و سریع به انجام برسند، همچنین کارمزد پرداختی از طرف کاربران بسیار کم و ناچیز باشد.

در لایتنینگ نتورک، معاملات از بلاکچین اصلی خارج می‌شوند، در این حالت علاوه‌بر افزایش سرعت، شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود. پیشنهاد این شبکه کارآمد برای اولین بار توسط جوزف پون و تائودوس دریا ارائه شد که تا به امروز در حال گسترش است.

دلیل نیاز به شبکه لایتنینگ نتورک

هدف اصلی راه‌اندازی این شبکه، استفاده از یک ارز دیجیتال محبوب، به‌صورت روزمره بود؛ اما با پیشرفت مداوم قیمت این رمزارز و به دنبال آن افزایش محبوبیت بیت کوین و افزایش تقاضای کاربران، تبدیل آن به ارزی که مناسب تراکنش‌های روزمره باشد، عملی نبود. در حال حاضر بلاکچین بیت کوین در ثانیه حدود ۷ تراکنش را پشتیبانی می‌کند. در این حالت اگر قرار بر این باشد که این ارز دیجیتال به‌عنوان ارزی برای معاملات روزانه انتخاب شود، در ثانیه باید صدها یا هزاران معامله و تراکنش را پشتیبانی کند. باتوجه به غیرمتمرکز بودن این رمزارز، می‌توان گفت تا تحقق یافتن این امر، راه بسیاری زیادی باقی مانده است و بهتر است به‌جای آن، از یک شبکه پشتیبانی، مانند شبکه لایتنینگ نتورک بهره جست.

مزایای لایتنینگ نتورک

استفاده از پروژه‌های لایتنینگ می‌تواند تا حدود بسیار زیادی مشکل مقیاس‌پذیری ارزها را برطرف سازد و ترافیک بلاکچین را کاهش دهد. لازم به ذکر است که با استفاده از این اقدام، سرعت انجام معاملات به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند که این عامل خود از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این شبکه است. انجام معاملات در این شبکه، سبب کاهش کارمزدها به اندازه قابل‌توجهی می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از شبکه لایتنینگ می‌توان به امکان مبادله بین بلاک‌چین‌های مختلف اشاره کرد. در این حالت برای تبدیل رمزارزها به یکدیگر نیازی به صرافی ارز دیجیتال نیست و در نهایت دردسرهای تجارت در بازار کریپتوکارنسی کاهش خواهند یافت.

مشکلات و چالش‌های لایتنینگ نتورک

از آن‌جایی که در این شبکه معاملات غیرشفاف و به دور از بلاکچین اصلی صورت می‌گیرد، این امر به‌عنوان نقطه‌ضعفی برای لایتنینگ نتورک شناسایی شده است؛ چراکه در این حالت، امنیت معاملات به شدت کاهش می‌یابد. شاید به همین دلیل است که اکثر کاربران، این شبکه را تنها برای تراکنش‌ها و معاملات کوچک توصیه می‌کنند؛ زیرا تراکنش‌های بزرگ نیاز به امنیت بالاتری دارند. همچنین یکی از بارزترین مشکلات لایتنینگ، خروج معاملات از حالت غیرمتمرکز و عدم استفاه از کیف‌پول است که در این حالت نیز امکان هک شدن و در معرض خطر قرار گرفتن دارایی‌ها وجود خواهد داشت.

به بیان برخی کاربران و فعالان، استفاده از لایتنینگ به لحاظ اقتصادی، به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا باز و بسته کردن کانال‌ها نیازمند تراکنش درون زنجیره‌ای است که هزینه بالایی در بردارد. راه‌حل این مشکل نیز افزایش برخی هزینه‌ها به نفع نودهایی است که حفاظت از کانال‌ها را برعهده دارند.

ارتباط دقیق لایتنینگ نتورک با بیت کوین

همانطور که ذکر شد، این شبکه نوعی پروتکل مقیاس‌پذیری است که بر بلاکچین اجرا می‌شود. بلاکچین اصلی، تراکنش‌های آنچین را به‌عنوان لایه اصلی ثبت و تأیید می‌کند؛ اما لایتنینگ نتورک، امکان انجام تراکنش‌های بیت کوین را فراهم می‌سازد. به بیان دیگر در این پلتفرم کاربران می‌توانند کانال‌هایی را ایجاد کنند و پرداخت را از طریق آن‌ها انجام دهند. در این کانال‌ها معاملات به‌صورت دوطرفه و مستقیم، همچنین بدون نیاز به تأیید بلاکچین صورت می‌گیرد.

زمانی که کانال پرداخت بسته شود، کلیه تغییرات مربوط به تراکنش‌های بلاکچین گزارش می‌شوند و در نتیجه تراکنش‌ها نهایی می‌شوند. این به آن معنی است که لایتنینگ نتورک امکان انجام تراکنش‌های این ارز دیجیتال را با سرعت بالا و هزینه پایین‌تر فراهم می‌کند. در یک بیان کلی، لایتنینگ و بیت کوین از طریق ایجاد و استفاه از کانال پرداخت، به‌صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند. به این ترتیب که لایتنینگ نتورک به‌عنوان یک لایه دوم روی بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند و امکان انجام تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد.

رمز ارزهای محبوب و پرطرفدار

در این مقاله علاوه‌بر بررسی بیت کوین، شبکه لایتنینگ را به‌عنوان یک میان‌بر در کنار راه اصلی معرفی کنیم. البته این تکنولوژی هنوز به‌صورت محدود و توسط چند پروژه قابل انجام است و تا نتیجه نهایی و رفع مشکلات جهت استفاده از این تکنولوژی، مسیر زیادی در پیش است. با این حال تاکنون این شبکه به‌عنوان مناسب‌ترین راه جهت رفع نقطه‌ضعف‌های بلاک‌چین بیت کوین شناخته شده است. برای به‌دست آوردن پاسخ نهایی، هنوز باید صبر کرد و از دیگر قابلیت‌ها بهره جست.

بسیاری از افراد به کسب اطلاعات در این زمینه پرداخته و به این نوع سرمایه‌گذاری رو آورده‌اند. لازم به ذکر است که مطالب ذکر شده نه به‌عنوان تبلیغ و ایجاد تمایل برای خرید ارز مربوطه، بلکه تنها جهت اطلاع‌رسانی و آشنایی علاقمندان با روش‌های مختلف تحلیل ارائه شده است؛ زیرا روش صحیح این است که هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود تا از بروز خطاهای احتمالی و ایجاد ضرر جلوگیری به عمل آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا