ارز دیجیتال

دیفای و استقلال در دنیای مالی در دیفای چگونه است؟

اگر از کاربران حوزه کریپتوکارنسی باشید، حتما تاکنون نام دیفای را شنیده‌اید؛ اما دیفای چیست و چرا آن را مفهومی جدید در دنیای مالی می‌دانند؟ در این مطلب قرار است که به بررسی عملکرد این بخش در حوزه اکوسیستم خدمات مالی بپردازیم و همکاری‌های موفق این پروژه را بررسی کنیم. اگر شما هم به این حوزه جذاب دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید، تا انتها همراه ما باشید.

منظور از خدمات مالی غیر‌متمرکز یا دیفای چیست؟

همان طور که بلاگ والکس درباره دیفای چیست نوشته است، واژه دیفای از ترکیب انگلیسی Decentralized Finance گرفته شده که به معنای فایننس غیرمتمرکز است. این مفهوم، برای توصیف هرگونه خدمات مالی غیرمتمرکز، از ارز دیجیتال گرفته تا بلاکچین، به کار می‌رود و هدف اصلی آن، از بین بردن واسطه‌های مختلف در معاملات رمزارزها است. امور مالی غیرمتمرکز مفهومی جدید در فناوری بلاک چین است که تکنولوژی زیربنایی آن جهان مالی را به طور کامل تغییر می‌دهد. این پروژه بر اساس فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند عمل می‌کند و نیاز به واسطه‌های متمرکز مانند بانک‌، صرافی‌ و سازمان‌های نظارتی را از بین می‌برد و بدین‌ ترتیب خدمات مالی نوین و کارآمدی را برای همه فراهم می‌کند.

همانطورکه می‌دانید در سال‌های گذشته بانک‌ها و مؤسسات مالی متمرکز پیگیری همه امور مالی را در دست داشتند و تمام تراکنش‌ها زیر نظر آن‌ها انجام و پیگیری می‌شد؛ اما امروزه مفهومی به نام امور مالی غیرمتمرکز با ارائه رویکردی جدید و نوآورانه شرایط را تغییر داده است. این مفهوم به مجموعه‌ای از فناوری‌ و برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که به شکل غیرمتمرکز عمل و امکاناتی همچون خرید و فروش رمزارز‌ها، سپرده‌گذاری و سوددهی، تبادل توکن‌ها، پوشش بیمه و پرداخت حقوق را فراهم می‌کنند. ضمن یادآوری این نکته که هیچ مرکز یا نهادی انجام این امور را کنترل نمی‌کند و اجرای تمامی فعالیت‌ها به‌صورت غیرمتمرکز اتفاق می‌افتد.

تفاوت اجرای تراکنش‌ها در سیستم سنتی با دیفای چیست؟

اگر بخواهیم خیلی سریع به سراغ اصل مطلب برویم، باید بگوییم که در سیستم سنتی، مؤسسات مالی مسئول انجام تراکنش‌ها و مبادلات هستند؛ درحالی‌که در سیستم مالی غیر‌متمرکز اجرای این مبادلات در بستری با قوانین قراردادهای هوشمند و بدون نیاز به مداخله شخص سوم اجرایی می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شفافیت شبکه

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به سیستم مالی سنتی وارد می‌شود، عدم شفافیت آن است؛ به‌طوری‌که هرگز نمی‌توان کل اکوسیستم و جریان آن را به طور شفاف مشاهده کرد. این روال در سیستم مالی غیرمتمرکز کاملا برعکس است؛ به‌این‌معنا که جزئیات تراکنش‌ها به‌طور دقیق در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

دسترسی کامل و بدون محدودیت به دی اپ‌ها

یکی‌دیگر از تفاوت سیستم سنتی و شبکه غیر‌متمرکز مالی، امکان دسترسی بدون محدودیت در هر زمان و مکان به دی اپ‌هاست؛ به‌عبارتی برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز و قراردادهای هوشمند به زمان و مکان محدود نیستید. این موضوع در طرف مقابل و سیستم سنتی کاملا وارونه است. شما نمی‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز و از هر کجای دنیا برای ارائه خدمات درخواست دهید؛ درواقع برای استفاده از خدمات بانکی به زمان و مکان محدود هستید.

دیفای

اتمیک بودن تراکنش‌ها

شاید تاکنون درباره اتمیک بودن تراکنش‌ها در سیستم مالی غیر‌متمرکز شنیده باشید؛ اما منظور از اتمیک بودن مبادلات دیفای چیست؟ اتمیک بودن درواقع مفهومی جدید در دنیای مالی است که در آن یک تراکنش، یا به‌طور کامل انجام یا لغو می‌شود. پیاده‌سازی چنین ساختاری در امور مالی سنتی با هزینه‌های بالا و زمان زیادی مواجه است.

حضانت دارایی‌ها

بر خلاف سیستم مالی سنتی در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، افراد کنترل دارایی خود را به صورت کامل بر عهده دارند؛ درواقع در دیفای مسئولیت نگهداری دارایی‌ها برعهده کاربر است و هیچ مسئولیتی متوجه نهاد یا سازمان‌های شخص ثالث نیست. این موضوع در سیستم سنتی متفاوت است؛ بااینکه کاربر تاحدی مسئولیت مراقبت و نگهداری از اموال را برعهده دارد؛ اما این مسئولیت بانک‌ها و نهادهای دولتی را نیز شامل می‌شود.

دیفای چه خدماتی را در دنیای مالی ارائه می‌دهد؟

همانطور که در قسمت‌های قبل‌تر نیز اشاره شد، defi به افراد امکان می‌دهد در بازار غیرمتمرکز دیجیتالی و بدون نیاز به واسطه‌های مرکزی و محدودیت‌های مالی معامله کنند. این مورد را می‌توان مهم‌ترین خدمت این شبکه دانست؛ اما مزایا و خدمات این شبکه به همین‌جا ختم نمی‌شود و موارد بیشتری را در بر می‌گیرد. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ایجاد استیبل‌کوین‌ها

اگر برای شما هم جالب شد که بدانید دیگر خدمات دیفای چیست؟ باید بدانید که یکی از خدمات آن ایجاد استیبل‌ کوین‌هاست؛ درواقع با تکیه بر امور مالی غیرمتمرکز می‌توان ارزهای دیجیتالی با پشتیبانی ارزهای فیات یا دارایی‌های دیگر مانند طلا ایجاد کرد.

امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام امور جدید معاملاتی

یکی‌دیگر از خدمات امور مالی غیرمتمرکز امکان استفاده از رمز ارزها برای مقاصدی فراتر از خریدوفروش است؛ به این معنا که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را برای استفاده از خدمات دیفای مانند اجرای قراردادهای هوشمند، تراکنش‌های دیجیتالی و سایر موارد مشابه خرج کنند.

امکان مبادلات بدون واسطه در صرافی‌های دیجیتال بدون واسطه

اگر برای شما هم تعجب‌آور است که ارتباط صرافی‌های ارز دیجیتال با دیفای چیست؟ باید بدانید که از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز می‌توان به خرید و فروش رمز ارزها به‌ شیوه‌ای نوین پرداخت. حقیقت این است که از طریق قراردادهای هوشمند، امکان انجام مبادلات در بازار ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند رمز ارزهای خود را به صورت غیرمستقیم معامله کنند.

کارآمد در بازار مشتقات

یکی‌دیگر از خدمات این شبکه امکان راه‌اندازی، توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که به کاربران اجازه می‌دهند قراردادهای هوشمند را برای پوشش خطر، حق بیمه و کسب سود از نوسانات قیمت اجرایی کنند.

آینده defi

با اینکه ظهور پروژه‌های دیفای انقلابی بزرگ در زمینه خدمات مالی شناخته می‌شود؛ اما پیش‌بینی آینده آن همچنان برای بسیاری از کاربران مبهم است. اگر شما هم با بررسی مزایا و خدمات این شبکه به انجام مبادلات در این حوزه علاقه‌مند شده‌اید، باید بدانید که توضیحات این مقاله به‌هیچ‌وجه تأکیدی بر انجام یا عدم انجام تراکنش‌ها در این بستر نیست. بهتر است که با افزایش آگاهی، مطالعه بیشتر، بررسی مزایا و معایب شبکه، ویژگی‌های سیستم، وضعیت همکاری با پروژه‌های بزرگ و مشورت با تحلیل‌گران برتر به جمع‌بندی خوبی در این زمینه برسید. نظر شما درباره پروژه‌ها و آینده دیفای چیست؟ آیا واقعا می‌توان به آن اعتماد کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا