ایران

«مکس امید» با هدف سرمایه‌گذاری خصوصی آغاز به کار کرد

هلدینگ مکس از زیرمجموعه جدید خود تحت عنوان «مکس امید» و با هدف سرمایه‌گذاری امیدبخش رونمایی کرد. مکس امید با هدف سرمایه ‌گذاری در بخش خصوصی (Private Equity) آغاز به کار کرده و قصد دارد روی شرکت‌های دارای شرایط خاص مانند شرکت‌هایی که در حال ورشکستگی هستند سرمایه‌گذاری کندی و از طریق ایجاد تغییرات مدیریتی و بنیادین٬ این شرکت‌ها را به سودرسانی بازگردانند.

تیم‌ لطیف، مدیرعامل هلدینگ مکس در ابتدای این نشست در اشاره به تاریخچه شکل‌گیری Private Equity گفت که تاریخچه این نوع سرمایه‌گذاری به سال ۱۹۰۱ برمی‌گردد و در ۱۰ سال گذشته نیز این نوع سرمایه‌گذاری رشد عظیمی را تجربه کرده است. به گفته تیم لطیف در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۶۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در این بخش فعالیت داشت و در حال حاضر مبلغی بالغ بر ۵ تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند.

مدیرعامل هلدینگ مکس در خصوص مشکلات شرکت‌های خصوصی ایرانی گفت: «دو مشکل بسیار بزرگ در شرکت‌های ایرانی٬ تعیین سرمایه و مدیریت است. در اکثر شرکت‌های ایرانی مشکل دانش مدیریت و توسعه به وضوح دیده می‌شود. می‌توان شرکت‌های کوچکی را که پر از پتانسیل هستند ولی به راه اشتباهی می‌روند، خرید و تغییرات درستی در آن ایجاد کرد. می‌توان شرکت‌هایی را که صدمه دیده‌اند، با قیمت خوب خرید و آن‌ها را درست کرد. تمرکز ما برای شروع روی شرکت‌هایی است که به مشکلات زیادی برخورد کرده‌اند و این مشکلات را پس از خریدشان، برطرف می‌کنیم.»

تیم لطف همچنین اعلام کرد که مکس امید با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز به کار می‌کند و در قدم اول قصد دارد روی ۸ تا ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال آی‌تی‌ایران مبنی بر اینکه آیا مکس امید سراغ شرکت‌های به خصوصی از لحاظ سایز و ارزش می‌رود یا خیر٬ عنوان کرد: «سایز شرکت‌ها آنقدر برای ما مهم نیست و در درجه اول پتانسیل شرکت برای سوددهی و نرخ تبدیل سرمایه‌گذاری به سود برای ما مهم است. برای مثال ممکن است یک شرکت پتروشیمی برای فروش گذاشته شود اما تغییرات مدیریتی نتواند تحولی در شرکت و سوددهی آن ایجاد کند٬ چرا که در این مدل شرکت‌های مواد اولیه حرف اول را می‌زند. بنابراین ممکن است سراغ چنین شرکت‌هایی که قابلیت سوددهی زیاد پس از تغییرات را ندارند٬ نرویم.»

«احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل مکس امید نیز که به تازگی و پس از ۱۷ سال از مدیریت گروه شاتل خارج شده٬ در خصوص تجربه‌های قبلی خود در مدیریت شاتل عنوان کرد: «ما همیشه در شاتل سعی کردیم شرکت را به‌طور کاملاً علمی مدیریت کرده و آن را تبدیل به یک بنچمارک در دانشگاه‌ها کنیم. اعتقاد دارم دانش مدیریت باید در تمامی شرکت‌ها به‌کار گرفته شود تا موفق شوند.»

به گفته نخجوانی سرمایه‌گذاری امیدوارانه بهترین معادل برای Private Equity در ایران است چون مکس امید قصد دارد به شرکت‌هایی که مبتلا به یأس و ناامیدی شده‌اند کمک کنند و آن‌ها را نجات دهند.

مدیرعامل مکس امید همچنین گفت: «بسیاری از افراد برای مدیریت اصالتی قائل نیستند و تنها برای پول اصالت قائل هستند. من معتقدم که در مکس امید زیرساخت خوبی برای مدیریت ایجاد شده و از این طریق می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها را با موفقیت پیش برد.»

نخجوانی همچنین برنامه مکس امید را در چهار مرحله تشریح کرد: «ابتدا سرمایه جذب می‌کنیم، معامله انجام می‌دهیم، مدیریت را بهبود می‌بخشیم و شرکت را ارتقا می‌دهیم و درنهایت از آن خارج می‌شویم و به سراغ پروژه بعدی می‌رویم.»

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا