تکنولوژی

گوگل؛ رشد تبلیغات، افت کلاد

گوگل در گزارش جدیدی اعلام کرده که در یک سال گذشته، رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرده اما به دلیل ضعف نسبی فروش در بخش پردازش ابری، سرمایه گذاران امید خود تا حدودی به این حوزه از دست داده‌اند. گوگل در زمنیه پردازش ابری رقبای بزرگی دارد که بسیاری از آنها در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود هستند و همین باعث شده گوگل تلاش خود را در این حوزه بیشتر کند.

روز سه شنبه شرکت مادر گوگل-آلفابت- گزارش داده که درآمد سه ماهه سوم سال جاری میلادی این شرکت 77 میلیارد دلار بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، 11 دصد افزایش داشته است. این آمار نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ، طی یک سال گذشته هر سه ماه به اندازه زیادی رشد داشته و این در حالی است که وضعیت اقتصاد جهانی به سمت رکود پیش می‌رود و فروش بخش تبلیغات گوگل نیز از این رکود در امان نمانده است.

فروش در بخش فضای ابری شرکت گوگل، که پایه اصلی قدرتمندسازی سرورهای هوش مصنوعی گوگل بوده، نسبت به همین زمان در سال گذشته به میزان 22 درصد کاهش داشته است. این بخش از گوگل، طی سه ماهه گذشته 88.4 میلیارد دلار برای این شرکت درآمد و به میزان 266 میلیون دلار سود داشته است.

آقای مکس ویلین،تحلیلگر ارشد Insider Intelligence می‌گوید:«پردازش ابری حوزه بسیار بزرگ‌تری نسبت به حوزه تبلیغات است و گوگل در حوزه فضای ابری با رقبای جدی و قدرتمندی روبرو است.  این رقابت می‌تواند در دراز مدت نتیجه مثبتی دهد اما در حال حاضر قدرت صنعت پردازش ابری گوگل به اندازه‌ای نیست که بتواند سرمایه گذاران را راضی نگه دارد.»

اعمال چندین راهکار برای بهبود تبلیغات، تا حدودی جوابگوی چالش‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک مانند گوگل و یا شرکت مادر فیس بوک-پلتفرم متا- بوده است. این شرکت‌ها، برنامه‌های هوش مصنوعی سنگین و پر هزینه‌ای در دست اقدام دارند و تلاش می‌کنند بات موفقی مانند چت جی‌پی‌تی ارائه دهند، سیستم هوش مصنوعی که سال گذشته توسط شرکت اوپن ای‌آی معرفی شد.

از طرف دیگر، مایکروسافت – حامی اصلی شرکت اوپن ای‌آی – نیز روز سه شنبه خبر افزایش نرخ فروش در بخش پردازش ابری خود را اعلام کرد.

آقای ساندار پیچای-مدیر ارشد شرکت آلفابت در یک مصاحبه اعلام کرده:«ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مطمئن شویم که مدل‌ها و زیرساخت‌های برتر هوش مصنوعی را به دنیا ارائه می‌دهیم و مطمئن هستیم که به زودی راندمان در این بخش بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.»

شرکت آلفابت سود عملیاتی سه ماهه سوم امسال خود را کمتر از حد پیش بینی شده، به میزان 21 میلیارد دلار عنوان کرد. مدیران ارشد همچنین اعلام کرده‌اند که قرار است تمرکز مالی سنگینی به روی توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با برنامه‌های هوش مصنوعی اعمال کنند. خانم روث پورات، مدیر مالی ارشد آلفابت درباره حوزه پردازش ابری می‌گوید:« قرار است سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام شود تا پتانسیل‌های برنامه ریزی شده در این حوزه را به ورطه عمل در بیاوریم و نرخ سود خود را افزایش دهیم.»

آلفابت، اوایل ماه جاری میلادی خانم پورات رابه عنوان مدیر ارشد و رئیس بخش سرمایه گذاری مالی شرکت خود انتخاب کرد. خانم پورات همچنین سمت CFO این شرکت را دارد تا زمانیکه جایگزین وی انتخاب شود.

گوگل اخیرا چندین محصول مرتبط با هوش مصنوعی معرفی کرده که چت بات بارد برای رقابت با چت جی‌پی‌تی، یکی از آنهاست. همچنین قابلیت جدید مکالمه هوشمند را برای موتور جستجوی خود معرفی کرده است. بسیاری معتقد هستند که عرضه عجولانه محصولات و قابلیت‌های مختلف می‌تواند وضعیت سود دهی این شرکت را بیشتر از قبل در معرض خطر قرار دهد.

پرونده قضایی جدیدی نیز در شهر واشنگتن در مورد موتور جستجوی گوگل باز شده که باعث اعمال فشار بیشتر به روی این شرکت می‌شود. گوگل بنا دارد طی این هفته دفاعیه خود را به این دادگاه عرضه کند و حکم نهایی حداکثر تا یک سال دیگر توسط قاضی اعلام خواهد شد.

درآمد گوگل از تبلیغات در سه ماه سوم امسال، نسبت به همین زمان در سال گذشته، به میزان 9.5 درصد افزایش داشته و به 60 میلیارد دلار رسیده است. این افزایش در حوزه تبلیغات، تاثیر معرفی این تبلیغات همراه با نتیجه جستجو در موتور جستجوی گوگل بوده است. درآمد گوگل در پلتفرم ویدیو یوتیوب نیز طی سه ماهه سوم امسال به 8 میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

شرکت گوگل همچنین ماه پیش صدها نفر از کارمندان خود را مرخص کرد و دو شرکت Waymo و Google News نیز نیروهای خود را تعدیل کردند. اتحادیه کارمندان آلفابت اعلام کرده که تعدیل نیرو در بخش News، مشمول 45 کارمند بوده است. یک سخنگوی گوگل اعلام کرده که این شرکت بنا دارد کارمندان را بخش‌های حیاتی‌تر ارجاع دهد. تعدیل نیرو در بخش News در راستای همین همین هدف صورت گرفته، با این وجود تایید کرد که حوزه پخش اخبار به روز و اصلی، همچنان یکی از تعهدات اصلی گوگل بوده که همیشه به آن پایبند خواهد ماند.

آلفابت همچنین اعلام کرده که خانم آن مادر، یکی اعضای هیات مدیره از سال 2005، هفته گذشته از سمت خود استعفا داد. این شرکت اعلام کرد تصمیم خانم مادر، کاملا شخصی بوده است.

منبع: وال استریت ژورنال

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا