هوش مصنوعی

توسعه یک مدل هوش مصنوعی با قابلیت پیش‌بینی جهش‌های ویروسی

محققان از توسعه یک ابزار هوش مصنوعی خبر داده‌اند که می‌تواند انواع جدید ویروس‌ها را قبل از ظهور و تبدیل به یک همه‌گیری، پیش‌بینی کند.

محققان دانشگاه آکسفورد  ادعا می‌کنند می‌توان از این ابزار که تحت عنوان EVEscape شناخته می‌شود برای پیش‌بینی جهش‌های ویروس کووید-۱۹ نیز بهره برد. همچنین این محققان اظهار امیدواری کردند که بتوان با کمک این ابزار و مطالعه چگونگی جهش ویروس‌ها در واکنش به سیستم ایمنی انسان، واکسن‌های موثرتری را تولید کرد.

در این گزارش آمده، در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، انواع متفاوتی از این ویروس با تغییرات ژنتیکی متعددی ظهور کردند که این جهش‌ها، رفتار ویروس را تغییر می‌دهند و در نتیجه، منجر به گسترش سریع‌تر آن می‌شود.

برای نمونه، در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۱، گونه اومیکرون ظهور و میلیون‌ها انسان را آلوده کرد. هر چند این گونه نتوانست همانند قبل، افزایش قابل توجه بستری‌ها و مرگ را به دنبال داشته باشد.  

با این حال، مدل هوش مصنوعی EVEscape که برگرفته از عبارت Evolutionary Model of Variant Effect است، ترکیبی از مدل یادگیری عمیق درباره چگونگی تکامل یک ویروس به همراه اطلاعات بیولوژیکی و ساختاری دقیق درباره آن است.

در نتایج این مطالعه که در نشریه نیچر به چاپ رسیده، آمده که این مدل صرفا با اطلاعات موجود در روزهای نخستین همه‌گیری کووید-۱۹ در فوریه ۲۰۲۰ مورد آزمایش قرار گرفت و توانست با موفقیت پیش‌بینی کند که کدام جهش کرونا رخ می‌دهد و کدام یک شایع‌تر خواهد بود.

این گروه همچنین اعلام کرد که EVEscape پیش‌بینی کرد که کدام درمان مبتنی بر آنتی بادی با پیشرفت همه‌گیری و به وجود آمدن جهش‌های جدید، اثربخشی خود را از دست خواهند داد.  

پاسکال نوتین، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی می‌گوید اگر از این مدل هوش مصنوعی در ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده می‌شد، می‌توانست با دقت زیاد شایع‌ترین جهش‌های کووید-۱۹ را پیش‌بینی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا