هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با این ۵ روش، جنگ‌ها را متحول ‌می‌کند

انقلاب هوش مصنوعی که توسط ChatGPT آغاز شد، همچنان با سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد و ردپای آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف از تجارت الکترونیک گرفته تا ساخت انواع تجهیزات و ابزارها مشاهده کرد. 

به باور تحلیلگران، هوش مصنوعی می‌تواند برای تمامی‌فعالان و بازیگران حوزه‌های مختلف بکار گرفته شود و حتی بازیگران کوچک را به رقیبی جدید برای غول‌های صنعتی و بزرگ دنیا تبدیل کند. در جنگ نیز هوش مصنوعی مزیت‌های قابل توجهی را برای ارتش‌ها ایجاد می‌کند و 

مشابهی را به ارتش‌های کوچکتر و آگاه از فناوری می‌دهد – برای خوب و بد. در اینجا پنج روشی که هوش مصنوعی در حال حاضر راه خود را به میدان نبرد پیدا کرده است، و چگونگی تکامل آن در چند سال آینده آورده شده است:

تصمیم‌گیری

ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)، بارد (Bard) یا میدجورنی (Midjourney) از داده‌ها و اطلاعات موجود در فضای وب برای آموزش مدل‌های خود استفاده می‌کنند تا بتواند نحوه تکمیل اموری همچون نوشتن یک خط کد کامپیوتری یا ایجاد یک نقاشی جدید به سبک پیکاسو را پیش‌بینی کنند. در شرایط جنگی نیز این تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌توانند به فرماندهان نظامی‌در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمک کنند.

در حالت عادی، برنامه ریزی در مورد جنبه‌های مختلف یک عملیات، از غذا و سوخت گرفته تا حملات موشکی به تعداد زیادی نیرو نیاز دارد و در مواقعی هم این فرآیند، زمان‌بر خواهد بود. اما مدل‌های هوش مصنوعی مولد که با داده‌های عملیات‌های گذشته، ویژگی‌های نیروها، و تخمین‌هایی در خصوص وضعیت دشمن آموزش داده می‌شوند، می‌توانند به برنامه‌ریزی (هرچند ممکن است بی‌‎‌عیب هم نباشند) در این زمینه کمک کنند.

در حال حاضر، نیروهای اوکراینی از ابزارهای هوش مصنوعی از این ابزارها استفاده می‌کنند. همچنین چین و ایالات متحده از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تصمیم گیری در سیستم‌های فرماندهی و کنترل خود بهره می‌برند. ناگفته نماند که کابین‌های جنگنده‌ها نیز به زودی به دستیارهای هوش مصنوعی مجهز خواهند شد که می‌توانند به خلبان‌ها در تفسیر اطلاعات و وضعیت کمک کنند.

تحلیل‌های هوشمند

حدود یک دهه است که از فناوری تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود و اکنون ارتش‌های کشورهای مختلف می‌توانند همانند برخی کسب‌وکارها، از الگوریتم‌های مجهز به هوش مصنوعی برای رصد و پیش‌بینی برنامه‌ها و اهداف دشمنان خود استفاده کنند. 

 همچنین این فناوری می‌تواند گامی‌فراتر از این یعنی راه‌هایی را پیش‌بینی کند که بر اساس آن، یک کشور می‌تواند ارتش خود را تجهیز، در موقعیتی مشخص مستقر و یا آماده عملیات کند و یا با انجام اقداماتی، دشمن را محاسباتش به اشتباه بیندازد.

سلاح‌های هوشمند

در حال حاضر برخی از ارتش‌های جهان از ربات‌های به اصطلاح قاتل استفاده می‌کنند. اگرچه سال‌هاست که اژدرها و موشک‌های خودکار وجود دارند اما الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند موجب هوشمندتر و متمایزشدن سلاح‌های خودکار شوند. در واقع، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در خدمت سلاح‌ها درآیند و کمک می‌کنند تا ادوات جنگی را از هم تمییز و تشخیص دهند و  بهترین زمان را بر اساس موقعیت تانک که بیشترین میزان تخریب را داشته باشد، انتخاب کنند. ئهوش مصنوعی همچنین قادر است به سلاح‌ها و پهپادها در جهت‌یابی کمک می‌کند. 

تعمیر و نگهداری 

خرابی و از کارافتادگی تجهیزات و ادوات جنگی در حین جنگ می‌تواند به قیمت مرگ سربازان تمام شود. از این رو، تعمیر به موقع و جلوگیری از بروز چنین اتقاقاتی در مواقع حساس می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند وارد میدان شود و با پیش‌بینی زمان خرابی یک قطعه یا بخش در یک تجهیز نظامی، قدرت نظامی‌را افزایش داده و تلفات را به حداقل برساند.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند در جنگ‌ها و موقعیت‌های مختلف بسیار تعیین‌کننده باشند. پهپادها با الگوریتم‌های مجهز به هوش مصنوعی علاوه بر کمک به مسیریابی‌های بهتر برای نیروها، می‌توانند هم به اهداف دشمن حمله کنند و هم به نیروهای خودی برای شناسایی اهداف حمله کمک کنند. 

به طور کل، با ورود هرچه بیشتر هوش مصنوعی به عرصه نظامی، احتمالاً جنگ‌ها کشنده تر، شدیدتر و رقابتی تر خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا