متاهوش مصنوعی

اعتراف متا به استفاده از اطلاعات کاربران برای آموزش هوش مصنوعی خود

متا، شرکت مادر فیسبوک، اعتراف کرد که از پست‌های ارسالی کاربران در اینستاگرام و فیسبوک برای آموزش دستیار هوش مصنوعی جدید خود موسوم به Meta AI استفاده می‌کند.

این یعنی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای آموزش یک دستیار مجازی بدون رضایت و اجازه آنها استفاده می‌شود. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که هوش مصنوعی متا دقیقا چیست؟

در پاسخ باید گفت که یک دستیار مکالمه است که می‌تواند به درخواست‌های متن محور پاسخ دهد و تصاویر واقعی را از پیام‌های متنی خلق کند. این فناوری به صورت آزمایشی یا همان بتا در واتس‌اپ، مسنجر و اینستاگرام در دسترس عموم است و قرار است به به زودی برای عینک‌های هوشمند Ray-Ban Meta و Quest 3 عرضه ‌شود.  هوش مصنوعی متا از فناوری‌های مولد مانند Llama 2 و Emu پشتیبانی می‌کند که قادر است با کمک مجموعه‌های داده بزرگ، متن و تصاویر خلق کند.

متا از چه محتوایی موجود در پست‌ها برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند؟

به گفته نیک کلگ، مدیر امور جهانی متا می‌گوید این شرکت از متن و عکس‌های پست‌های عمومی‌اینستاگرام و فیسبوک کاربران برای آموزش هوش مصنوعی متا استفاده می‌کند. وی افزود این پست‌ها بر اساس میزان محبوبیت و تعامل (Enagement) انتخاب می‌شوند و قبل از آنکه به سامانه هوش مصنوعی این شرکت وارد شوند، جزئیات و اطلاعات شخصی کاربران از آنها حذف می‌شود. کلگ ادامه داد متا از برخی فیلترهای خاص برای جلوگیری از ورود هرگونه محتوای نامناسب و توهین‌آمیز به این دستیار هوش مصنوعی استفاده کرده است.

نگرانی‌های در خصوص خریم شخصی

در میان کاربرانی که از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، برخی‌ها نگرانی‌هایی را در خصوص حریم خصوصی و تبعات اخلاقی استفاده از پست‌های عمومی‌خود برای آموزش به این هوش مصنوعی متا مطرح کرده‌اند. به گفته این افراد، متا قبل از هر چیز می‌بایست، رضایت آنها را برای استفاده از پست‌هایشان خود دریافت می‌کرده و در خصوص نحوه استفاده از این داده‌ها نیز اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است.

آنها همچنین این سوال را مطرح کرده اند که متا برای اطمینان از اینکه این ابزار هوش مصنوعی، محتوای مضر یا گمراه‌کننده تولید نمی‌کند یا حقوق مالکیت معنوی محتوای اصلی آنها را نقض نمی‌کند، چه تدبیری را اندیشیده است.

اما متا هنوز هیچ توضیحی را در خصوص تعداد پست‌هایی که برای آموزش هوش مصنوعی خود  استفاده کرده و یا اینکه چگونه قصد دارد به اعضایی که از پست‌هایشان استفاده می‌شود اطلاع رسانی کند، ارائه نکرده است. همچنین مشخص نکرده که چگونه می‌خواهد درخواست‌های برخی از کاربرانی که قصد ندارند از پست‌هایشان برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود، رسیدگی کند.

این شرکت اعلام کرده که همچنان به استفاده از پست‌های عمومی‌کاربران برای بهبود قابلیت‌های Meta AI و همچنین سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند برچسب‌های هوش مصنوعی و غیره ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا