لپ‌تاپمایکروسافت

هر آنچه از آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ باید بدانید

اگر از کاربران سیستم عامل ویندوز هستید، بد نیست بدانید که برای آخرین نسخه ویندوز ۱۱ مخصوص پی‌سی، قرار است قابلیت‌های جدید و جذابی عرضه شود.

مایکروسافت قرار است این‌بار هم به روز رسانی جدیدی را برای نسخه ویندوز ۱۱ به شیوه متفاوت به کاربران عرضه کند. این شرکت به جای اینکه هر سال یک یا دوبار، یک نسخه به‌روزرسانی معرفی کند، روش جدیدی برای ارائه قابلیت‌های جدید اتخاذ کرده و این روش را اینگونه معرفی کرده است: «نوآوری مستمر… برای ارائه بهترین تجربه برای کاربر، البته هنگامی که قابلیت‌های جدید آماده شدند.»

این قابلیت‌های جدید در پستی در بلاگ مایکروسافت، توسط رئیس این شرکت-جان کیبل، این‌گونه معرفی شده است: «دستگاه‌هایی که روی آنها نسخه ویندوز ۱۱ نصب است، قابلیت‌ها و عملکردهای جدیدی در طول زمان‌های مختلف دریافت خواهند کرد. به زودی، تعدادی از این قابلیت‌های جدید را طی چند هفته آینده آرام آرام به کاربران معرفی خواهیم کرد. احتمالا تمامی قابلیت‌های جدید، همزمان با عرضه نسخه به روزرسانی امنیتی، تا نوامبر ۲۰۲۳ به صورت عمومی برای همه کاربران در دسترس خواهد بود.»

به روزرسانی نسخه ۲۲H۲ از ویندوز ۱۱، آخرین آپدیتی است که برای این پلتفرم عرضه شده و یک سال از اولین معرفی آن می‌گذرد. نسخه ۲۳H۲، نام به روزرسانی امسال است که تا آخر سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. نسخه جدید همانند نسخه پیش از خود، به صورت یک پکیج فعال شده عرضه می‌شود که یعنی نصب آن تنها چند ثانیه زمان می‌برد.

برای آن دسته از کاربرانی که همچنان از نسخه اصلی ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند، یعنی نسخه ۲۱H۲، حالا وقت ارتقا است زیرا  تاریخ پشتیبانی از این نسخه به زودی طی چند هفته آینده (دهم اکتبر ۲۰۲۳) به پایان خواهد رسید.

اگر مشتاقید که با این قابلیت‌های جدید آشنا شوید، می‌توانید بدون معطلی برای اعلام رسمی مایکروسافت، از داخل دستگاه خود به  Settings > Windows Update رفته و گزینه «دریافت به روزرسانی به محض عرضه شدن» را انتخاب کنید. همچینن برخی از این قابلیت‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

هوش مصنوعی در همه جا

یکی از این قابلیت‌های جدید که مایکروسافت بسیار زیاد به آن اهمیت می‌دهد، Windows Copilot است، یک نوار جانبی که شامل هوش مصنوعی است و در گوشه سمت راست صفحه ویندوز قرار می‌گیرد. طبق گفته خود شرکت مایکروسافت، نمونه آزمایشی این قابلیت در برخی از نقاط به صورت محدود ارائه شده است. با کلیک به روی آیکون نوار جانبی Windows Copilot (درست در سمت راسست نوار جستجو) یا استفاده از کلیدهای شورتکات Windows key + C، این قابلیت فعال می‌شود.

Copilot تقریبا تمام کارهایی که همتای آن «BING» قادر به انجام آنهاست را انجام می‌دهد مانند نوشتن ایمیل، خلق یک تصویر، جواب به سوال و غیره. همچنین می‌تواند کارهای مرتبط با ویندوز را نیز انجام دهد مانند عوض کردن تم یا بازکردن یک برنامه.

Copilot فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد و برخی از کاربرانی که به آن دسترسی داشته‌اند عنوان کرده‌اند که کمی کند جواب می‌دهد.

مایکروسافت، جدای از Copilot، در دیگر قسمت‌های نسخه جدید ویندوز نیز از هوش مصنوعی استفاده کرده است. مثلا در برنامه نقاشی یا Paint، قابلیت مجهز به هوش مصنوعی خواهید داشت که Cocreator نام دارد و می‌تواند بر اساس متنی که شما به آن می‌دهید، یک تصویر به سبک  DALL-Eخلق کند.

قابلیت دیگری که کاربرد مشابهی با قبلی دارد، Auto Compose است که در برنامه  Clipchamp می‌تواند بر اساس نوع فایل صوتی و تصویری که شما انتخاب می‌کنید، یک ویدیوی جدید تولید کند. در برنامهPhotos  هم امکان تار کردن  پشت زمینه عکس‌ها و قابلیت‌های ارتقا یافته جستجو بر اساس محتوای عکس‌های ذخیره شده در OneDrive اضافه شده است.

بک آپ جدید و مدیریت گزینه‌ها

یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌های جدیدی که جزئی از سیستم هوش مصنوعی ویندوز نیست، برنامه  Windows Backup  است. این برنامه رقیب برنامه‌های متفرقه بک آپ گیری فایل‌های داده است و می‌تواند یک سیستم از تصاویر ایجاد کند.

این برنامه، پروسه بک آپ گیری برنامه‌ها و فایل‌ها و جابه جایی آنها روی یک پی‌سی جدید را ساده‌تر کرده که تنها با اکانت‌های شخصی مایکروسافت کار می‌کند.

برنامه بک آپ، از ذخیره OneDrive استفاده کرده و روی ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ کار می‌کند.

در قسمت تنظیمات، یک هوم پیج جدید خواهید دید که امکان دسترسی سریع به ابزارهای مدیریت سرویس‌های مایکروسافت، سیستم ذخیره سازی و یا دستگاه‌ها را ممکن می‌کند. پشتیبانی از رمز ورود یا Passkey در قسمت Accounts به راحتی قابل دسترسی است، با این وجود انتخاب یک رمز ورود جدید همچنان، چندان ساده نیست.

در این نسخه، در ابزارها و دستگاه‌های مرتبط به ویندوز که با صدا فعال می‌شوند نیز تغییراتی اضافه شده است از جمله استفاده از کنترل صدا در طول ستاپ یا تنظیم. دستگاه‌هایی که سنسور دارند، می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک انسان پشت پی‌سی نشسته یا خیر، همچنین  تغییر و ارتقاهای دیگری نیز صورت گرفته از جمله Wake On Approach و Lock On Leave. یک قابلیت کم نور سازی سازگار نیز اضافه شده که برای کم نور کردن صفحه (برای صرفه جویی در انرژی) مورد استفاده است. در این قابلیت اگر سنسورها تشخیص دهند تمرکز کاربر جای دیگری است (جای دیگری را نگاه می‌کند)، صفحه به صورت اتوماتیک دیم یا کم نورتر می‌شود.

منبع: zdnet

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا