تکنولوژی

از آموزش پایتون تا برنامه‌نویسی حرفه‌ای!

طبق نظرسنجی سال ۲۰۲۲ Stack Overflow، پایتون چهارمین زبان برنامه‌نویسی محبوب در بین توسعه‌دهندگان است. این موضوع در کنار کاربردهای بسیار زیاد و بازار کار فوق‌العاده، شروع آموزش پایتون را به یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان این حوزه تبدیل کرده است. اما حالا که به این دو مسئله اشاره کردیم. بهتر است کمی عمیق‌تر به آموزش برنامه نویسی بخصوص پایتون، انواع کاربردهای آن و بازار کار این حوزه در ایران بپردازیم.

درباره پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توان در سه کلمه ساده، قدرتمند و پرکاربرد خلاصه کرد. این زبان سطح بالا، همه منظوره و تفسیری است و به کمک آن می‌توانید به سادگی خطاها را دیباگ کرده و به توسعه سریع نمونه‌های اولیه برنامه‌ها بپردازید. نمونه‌ای از کد پایتون را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

بازار کار پایتون

به طور کلی پایتون یکی از خوش استخدام‌ترین حوزه‌های بازارکار است و آینده شغلی امیدوارکننده‌ای دارد. میانگین حقوق سالیانه یک توسعه‌دهنده پایتون در آمریکا حدود ۱۱۳.۵۴۴ دلار و یا ۸۰۰۰ دلار در ماه است. در ایران اگرچه آمار دقیقی از رقم حقوق این دسته از برنامه‌نویسان وجود ندارد، اما اگر سری به آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون بزنید، می‌توانید به اوضاع نسبتا خوب این حوزه پی ببرید.

کاربردهای پایتون

همان طور که اشاره کردیم زبان برنامه‌نویسی پایتون زبانی همه کاره است و به همین جهت نوشتن لیستی کامل از کاربردهای آن کاری نزدیک به غیرممکن است. اما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱-توسعه وب

پایتون با داشتن فریم‌ورک‌های قدرتمندی مانند Pyramid، Django، Flask و کتابخانه‌های مفیدی مانند Tornado، گزینه ایده‌آلی برای ساخت وب اپلیکیشن‌ها در بخش سرور است. این زبان به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌ها را بر اساس پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی  به عنوان مثال برنامه‌نویسی شیءگرا (OOP) و برنامه‌نویسی تابعی (FP) ایجاد کنند.

به طور کلی ردپای پایتون در توسعه وب را در همه جا می‌توان دید؛ حتی در محبوب‌ترین سایت‌هایی که هر روزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. Netflix، Reddit، Quora و Spotify نمونه‌هایی از این وبسایت‌ها هستند.

۲-توسعه بازی

یکی دیگر از کاربردهای جذاب پایتون توسعه بازی‌های تعاملی است. کتابخانه‌هایی مانند PySoy که یک موتور بازی سه‌بعدی با پشتیبانی از پایتون ۳ است و PyGame که عملکرد و کتابخانه‌ای برای توسعه بازی فراهم می‌کند، به پایتون در توسعه بازی کمک می‌کنند. بازی‌هایی مانند Civilization-IV، Toontown Online از دیزنی، Vega Strike و غیره با استفاده از پایتون ساخته شده‌اند.

۳- یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی که از ترندترین موضوعات این روزهای دنیای تکنولوژی به حساب می‌آیند و چشم‌انداز بازارکار آن‌ها بسیار روشن است نیز مکان مهمی در این لیست دارند. اما یادگیری ماشین به چه معناست؟ به زبان ساده ما کامپیوتر را مجاب می‌کنیم تا بر اساس تجربیات گذشته خود بیاموزد و یا الگوریتم‌هایی خلق می‌کنیم که کامپیوتر بتواند به صورت خودکار یاد بگیرد.

تقریبا همه افرادی که به آموزش یادگیری ماشین پرداخته و در این راه قدم می‌گذارند، زبان پایتون را برای یادگیری انتخاب می‌کنند. دلیل این موضوع هم وجود کتابخانه‌هایی قدرتمند مانند Pandas، Scikit و Numpy است.

A computer screen with colorful text

Description automatically generated

۴-علم داده

اگر بدانید چگونه اطلاعات مرتبط به یک موضوع را استخراج کنید که به کمک آن بتوانید تصمیمات محاسبه‌شده‌ای بگیرید و سودهای خود را افزایش دهید، می‌توان ادعا کرد که داده معادل پول است!

زبان پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای کار با داده‌هاست که می‌تواند شما را در مسیر تبدیل شدن به یک دانشمند داده شایسته همراهی کند. کتابخانه‌هایی مانند Pandas و Numpy به شما در استخراج اطلاعات کمک می‌کنند.

کاربردهای پایتون به همین‌جا ختم نمی‌شوند و می‌توانید با یک جستجوی ساده در سطح وب به شمار بسیاری از این کاربردها برسید. با این وجود به نظر می‌رسد که یادگیری پایتون می‌تواند فرصت‌های بسیاری پیش روی شما باز کند و قدم مهمی در مسیر آینده شغلی شما باشد.

اما چطور باید پایتون را یاد بگیریم؟ از کجا شروع کنیم؟ شاید اینطور به نظر برسد که پرسیدن این سوالات از پاسخ دادن به آن‌ها ساده‌تر باشد. حتی ممکن است خود شما بارها به یادگیری پایتون پرداخته و به دلایل مختلف در نیمه راه آن را رها کرده باشید. در این شرایط بهتر است به جای جا به جایی در بین منابع مختلف و قرار دادن ذهن خود در مسیر بمباران اطلاعاتی، یک منبع و دوره جامع و مفید را انتخاب کرده و تا انتهای مسیر یادگیری همراه آن باشید.

A computer screen with blue text

Description automatically generated

ویژگی‌های یک دوره خوب آموزش پایتون

۱- درسنامه جامع و قابل فهم

زمان، ارزشمندترین دارایی شماست. پس با گذراندن دوره‌ها و استفاده از منابعی که اطلاعات قدیمی و نادرست در اختیار شما قرار می‌دهند یا منابعی که ادبیات قابل فهمی ندارند؛ زمان خود را به هدر ندهید. این موضوع پایه‌ای‌ترین شرط یک دوره برنامه‌نویسی پایتون مناسب است.

۲- وجود امکان تکرار و تمرین

اگر فردی شروع به خواندن یک کتاب در زمینه رانندگی کند، حتی اگر آن کتاب کامل‌ترین کتاب دنیا بوده و تمامی نکات را در خود جای داده باشد، آیا باز هم آن فرد می‌تواند ادعا کند صرف خواندن کتاب مورد نظر به راننده‌ای ماهر تبدیل شده است؟ همین شرایط برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای هم صدق می‌کند. حتی اگر دوره‌ای پیدا کنید که کامل‌ترین درسنامه را داشته باشد، اگر زمینه تمرین مباحث برایتان فراهم نباشد، بازدهی خوبی از آن نخواهید داشت. کوئرا کالج با داشتن تمرینات فراوان، کامپایلر و سیستم داوری آنلاینی که در کنار هر تمرین می‌بینید به شما این امکان را می‌دهد که به صورت عملی آموزش ببینید.

۳- پشتیبانی مناسب

یکی از سختی‌های یادگیری برنامه‌نویسی از یوتیوب و دوره‌هایی که پشتیبانی مناسبی ندارند حفظ انگیزه است. امروزه، با جستجو در سطح وب می‌توان به پاسخ بیشتر سوالات خود رسید، اما ممکن است این کار زمان زیادی از شما گرفته و این موضوع به خصوص در ابتدای مسیر یادگیری می‌تواند کدآموز را خسته و دلزده کند. بنابراین برای شروع حتما در دوره‌ای شرکت کنید که پشتیبانی مناسبی داشته باشد.

درباره کوئرا

کوئرا کار خودش را در تابستان ۹۴ با یک تیم سه‌نفره از دانشجوهای شریف شروع کرد. این تیم کوچک که در حال توسعه‌ی سامانه‌ی کمک‌آموزشی برای برنامه‌نویس‌ها بود، یک هدف بزرگ داشت: ساختن جامعه‌ای برای برنامه‌نویسان ایران! بعد از طی یک مسیر پرپیج‌وخم ۷ساله، امروز کوئرا به هدف خودش نزدیک‌تر شده و توانسته ۶ محصول بزرگ رو برای کمک به رشد برنامه‌نویس‌ها، از ابتدای شروع برنامه‌نویسی تا لحظه‌ی استخدام، توسعه دهد.

چرا دوره یادگیری ماشین کوئراکالج؟

کوئرا کالج به عنوان مرجع تخصصی آموزش برنامه‌نویسی، تلاش کرده است دوره‌های کاربردی و تعاملی را برای مخاطبان خود آماده کند. این دوره علاوه بر آموزش به واسطه تمرین و حل مساله و تعامل با پشتیبان، می‌تواند به صورت کاربردی یادگیری را تهسیل کند.

با گذراندن این دوره:

  • صدها خط کد زده‌اید و برنامه‌نویسی را به‌صورت عملی تجربه کرده‌اید.
  • پایه و اصول برنامه‌نویسی، زبان پایتون و تفکر شی‌گرا را به‌خوبی فرا گرفته‌اید.
  • برای مرحله‌ی اول مصاحبه‌های شغلی برنامه‌نویسی آمادگی بالاتری دارید.
  • آماده‌ی ورود به حوزه‌های تخصصی هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی وب (Back-End)، تحلیل داده و… هستید.
  • در مفاهیم نرم‌افزاری به تسلطی رسیده‌اید که می‌توانید زبان‌های دیگر را در یک‌پنجم زمان یاد بگیرید.
  • در گیت‌هاب و رزومه‌ی خود پروژه‌های سطح بالایی برای ارائه به‌عنوان نمونه‌کارتان دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا