ارز دیجیتال

ارز دیجیتال فانتوم چیست؟ همه چیز درباره توکن FTM و سریع‌ترین اکوسیستم کریپتو

مهسا نجاتی

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که از یک گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) به جای بلاک‌چین برای پشتیبانی از شبکه‌ای با هدف به حداکثر رساندن سرعت و مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند.

فانتوم (Fantom)، یک بلاک‌چین لایه ۱ غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و منبع‌باز برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و یکی از رقبای اتریوم بوده که مدعی مقیاس‌پذیری بیشتر و تراکنش‌های کم‌هزینه است.

دکتر آن بیونگ ایک (Dr. Ahn Byung Ik)، از کره جنوبی بنیاد فانتوم را در سال ۲۰۱۸ تاسیس کرد و این پروژه قرارداد هوشمند از آن زمان به یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها برای تراکنش‌های دیفای (DeFi) تبدیل شده است.

محبوبیت فانتوم در اواخر سال ۲۰۲۱ / اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش یافت؛ زیرا توسعه‌دهنده آن، آندره کرونژ (Andre Cronje)، از پروژه‌ای رونمایی کرد که ابتدا روی بلاک‌چین فانتوم ساخته شده بود و باعث هجوم دارایی‌ها به پروتکل‌های فانتوم شد.

فانتوم فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ شروع کرده و در تلاش است تا مشکل سه گانه بلاک‌چین را از طریق معماری نوآورانه خود که ترکیبی از مقیاس‌پذیری، امنیت و عدم تمرکز است، حل کند.

معماری آن بر اساس یک لایه اجماع واحد است که چندین زنجیره اجرایی را ادغام می‌کند. این لایه توافقی – لاچسیس (Lachesis) – توسط بنیاد فانتوم به عنوان لایه پایه برای پروتکل لاچسیس، نسخه فانتوم از ماشین مجازی اتریوم (EVM) توسعه یافته است.

این از فناوری Directed Acyclic Graph (DAG) برای بهبود نهایی شدن آهسته تراکنش و هزینه‌های بالای تراکنش‌های بلاک‌چین‌های سنتی اثبات کار مانند اتریوم استفاده می‌کند.

اولین لایه روی لاچسیس، یک پلتفرم قرارداد هوشمند سازگار با EVM به نام اپرا (Opera) است. برخلاف اتریوم، جایی که گس‌ها می‌تواند منجر به کارمزدهای گزاف تراکنش یا زمان انتظار طولانی برای تسویه تراکنش شود، یک تعامل قرارداد هوشمند در فانتوم در طول یک ثانیه نهایی می‌شود و کمتر از یک سنت هزینه دارد.

ارز دیحیتال فانتوم

فانتوم چگونه کار می‌کند؟

فانتوم از یک مکانیسم توافقی به نام Asynchronous Byzantine Fault Tolerance (aBFT) استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد با حفظ مقیاس‌پذیری و امنیت، به توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین دست یابد.

در مکانیسم اجماع aBFT فانتوم، نودها (nodes) می‌توانند تراکنش‌ها را به صورت غیر همزمان بدون داشتن یک راهنمای تعیین‌شده پردازش کنند. پروتکل لاچسیس دارای تحمل خطای یک سوم است؛ به این معنی که ۶۷ درصد از نودها باید یک تراکنش را تایید کنند تا آن را تسویه کنند.

پایان تقریبا لحظه‌ای آن در یک ثانیه، زمان تایید بلاک بلاک‌چین‌های اثبات کار (۱۲ تا ۱۴ ثانیه برای اتریوم) را در تضاد قرار می‌دهد و به فانتوم اجازه می‌دهد تا به روشی سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر عمل کند.

چگونه فانتوم بخریم؟

توکن فانتوم (FTM) در بسیاری از صرافی‌های خارجی متمرکز و غیرمتمرکز از جمله بایننس، کوین بیس، کراکن و غیره لیست شده است. اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و ارائه نکردن خدمات به ایرانی‌ها به دلیل این تحریم‌ها، افراد علاقه‌مند به خرید این رمزارز می‌توانند از صرافی‌های داخلی اقدام کنند.

نوبیتکس، برترین صرافی ایرانی از نظر امنیت، حجم معاملات و غیره، یکی از بهترین گزینه‌ها است که فانتوم در آن لیست شده و افراد به راحتی می‌توانند توکن مورد نظر خود را خریداری و نگهداری کنند.

کیف پول‌های سازگار با فانتوم

چندین گزینه به عنوان کیف پول برای بلاک‌چین فانتوم وجود دارد:

کیف پول فانتوم (fWallet)

کیف پول فانتوم (fWallet) کیف پول رسمی مبتنی بر وب فانتوم است. شما می‌توانید توکن‌های FTM و سایر توکن‌ها مانند wrapped FTM و staked FTM را ارسال، دریافت و استیک کنید. این کیف پول همچنین از توکن‌های ERC-20 و BEP-20 پشتیبانی می‌کند.

متامسک (Metamask)

متامسک، محبوب‌ترین کیف پول مبتنی بر وب است. این کیف پول به بلاک‌چین فانتوم و سایر بلاک‌چین‌های محبوب مانند اتریوم و بایننس چین، خدمات ارائه می‌دهد. با استفاده از متامسک، شما همچنین می‌توانید FTM را خریداری، ذخیره، ارسال و مبادله کنید.

کیف پول کوین بیس

کیف پول کوین بیس، کیف پول غیرحضانتی صرافی کوین بیس است. عملکردی مشابه دیگر کیف پول‌ها دارد و از سایر بلاک‌چین‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

چه ویژگی‌هایی فانتوم را نسبت به سایر رمزارزها منحصربه‌فرد می‌کند؟

بر اساس یک چارچوب فوق‌العاده، فانتوم جایگزین خوبی برای اتریوم است. این یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای dApps و دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد. تیم این پروژه عملکرد جامعی را برای ادغام dApps و ابزارهای داخلی DeFi توسعه داده است. همچنین، امکان استفاده از FTM برای استیک کردن و مجموعه کارمزدها وجود دارد.

 این سیستم می‌تواند هزاران تراکنش در ثانیه را با حداقل کارمزد انجام دهد که اغلب کمتر از یک سنت است. مقیاس‌پذیری بالایی را با هزینه کم فراهم می‌کند؛ بنابراین مشکلات ذاتی بیت‌کوین و اتریوم را برطرف می‌کند. به عبارت دیگر، با ارائه مقیاس‌پذیری، امنیت و سرعت بالا به طور همزمان، یک مشکل سه گانه را حل می‌کند. سازگاری این بلاک‌چین با اتریوم به رشد سریع این اکوسیستم در مدت زمان کوتاهی کمک کرده است.

ارز دیجیتال فانتوم

پیش‌بینی قیمت فانتوم

فانتوم در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲، توانست به رکورد ۳.۳ دلار برسد اما به دنبال افت بازار، ارزش این توکن کاهش یافت و در زمان نوشتن این مقاله به قیمت ۰.۲۴ دلار معامله می‌شود.

با این حال، بسیاری از کارشناسان به آینده این توکن امیدوار هستند و انتظار دارند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد قیمت آتی فانتوم (FTM) دارند. به عنوان مثال، روند صعودی توسط CryptoNewsZ ذکر شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت این توکن تا سال ۲۰۲۶ به ۵.۱ دلار برسد. برخی می‌گویند که این توکن می‌تواند تا سال ۲۰۲۶ به ۱۲ دلار برسد. با در نظر گرفتن اینکه این پلتفرم همیشه سعی در پیاده‌سازی فناوری‌های جدید دارد، شاد آینده خوبی در انتظارش باشد. با این حال، نباید انتظار داشت که این موضوع خیلی زود اتفاق بیفتد.

در حال حاضر امکان خرید و فروش فانتوم در صرافی نوبیتکس برای ایرانیان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا