ارز دیجیتال

بررسی ساختار شبکه بلاکچینی ارز کاردانو

در حال حاضر رتبهٔ هفتم وب‌سایت CoinMarketCap با ارزش بازار ۹/۲۵۶/۱۹۶/۵۴۳ دلار به ارز دیجیتال کاردانو اختصاص دارد. این رمزارز پس از طی کردن فراز و فرودهای متعدد، حالا با قیمت ۰/۲۶۳۹ دلار مبادله می‌شود و بسیاری از تریدرها بر روی این رمزارز موفق سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای آن‌که بدانید خرید کاردانو انتخاب منطقی و معقولی است یا نه، خوب است که ابعاد مختلف این رمزارز را مورد بررسی قرار داده و نهایتاً تصمیم نهایی را اتخاذ کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در این مورد، بررسی ساختار بلاکچین این ارز است. برای آشنایی با بلاکچین کاردانو، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با کاردانو و رمزارز ADA

کاردانو یکی از ارزهای دیجیتال موفق با ارزش بازار قابل‌قبول در دنیای کریپتوکارنسی است که از سال ۲۰۱۵، با ایده‌ای از چارلز هاسکینسون مطرح شد. هاسکینسون که پیش‌تر به‌عنوان یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم شناخته می‌شد، پس از جدایی از پروژهٔ ETH اقدام به ساخت بستری جدید برای اجرای برنامه‌های مدنظر خود کرد. کاردانو که به‌عنوان رقیبی برای اتریوم در نظر گرفته می‌شود، بسیاری از امکانات این پلتفرم را با قابلیت‌های بیشتر ارائه می‌کند و برنامه‌های طولانی مدتی برای پیشرفت این مجموعه در نظر دارد. توکن بومی شبکهٔ کاردانو ADA است. اگرچه در حال حاضر قیمت کاردانو چندان بالا نیست، اما ارزش بازار قابل قبولی را به‌دست آورده‌است. خرید کاردانو این روزها رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد طرفدار این ارز دیجیتال شده‌اند.

نقشه راه کاردانو

پلتفرم کاردانو نقشه راهی در پنج مرحله تعریف کرده‌است که تاکنون بر مسیر آن گام برداشته است. این پنج مرحله به شرح زیر هستند:

  • بایرون: این مرحله به دو سال اول ظهور کاردانو از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ اشاره دارد که توکن ADA به بازار ارائه شده و خرید کاردانو توسط کاربران آغاز شد.
  • شلی: فاز شلی که به‌عنوان فاز دوم شناخته می‌شود، بیشتر بر تمرکززدایی متمرکز بود. این کار با هدف استحکام بیشتر شبکه و افزایش سطح امنیت انجام گرفت‌. در این فاز همچنین قواعد استیکینگ و سیستم پاداش‌دهی برای تشویق کاربران به مشارکت در شبکه بیان شدند.
  • گوگن: فاز گوگن به‌عنوان مرحله‌ای برای توسعهٔ قراردادهای هوشمند در نظر گرفته شد. یکی از دلایلی که کاردانو شبیه به اتریوم در نظر گرفته می‌شود، اجرای قراردادهای هوشمند است.
  • باشو: فاز چهارم یا همان فاز باشو، مرحله‌‌ای برای بهبود مقیاس‌پذیری بود. در این مرحله تلاش شد تا با ورود زنجیرهای جانبی به زنجیرهٔ اصلی، نقل و انتقالات تسهیل شوند.
  • ولتر: آخرین فاز از نقشه راه کاردانو، فاز ولتر است که به حاکمیت شبکه می‌پردازد. این فاز را می‌توان در ادامهٔ مسیر تمرکززدایی دانست، چراکه هدف اصلی، اهدای حاکمیت شبکه به مجموعه کاربران است تا با مشارکت، شبکه را اداره کنند.

بلاکچین کاردانو به چه صورت کار می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کاردانو با سایر ارزهای دیجیتال که در تحلیل کاردانو بسیار مهم است، بلاکچین آن است. بیت کوین به‌عنوان بلاکچین نسل اول و اتریوم به‌عنوان بلاکچین نسل دوم، تلاش‌هایی را در جهت رفع مشکلات موجود انجام داده‌اند. اما همواره سه موضوع اصلی که ویتالیک بوترین از آن به‌عنوان «سه راه بلاکچین» یاد می‌کند، مورد بحث قرار خواهند گرفت. بنا به گفتهٔ بوترین، این سه موضوع یعنی مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی، هیچ‌گاه به‌صورت همزمان محقق نشده‌اند و همواره یکی از آن‌ها قربانی موارد دیگر خواهد شد.

حالا کاردانو به‌عنوان نسل سوم بلاکچین تلاش می‌کند تا هر سه این موارد را به‌صورت همزمان به ارمغان بیاورد و مقیاس‌پذیری را بدون به خطر انداختن تمرکززدایی یا امنیت افزایش دهد. در حالی که بیت کوین و تا همین اواخر اتریوم نیز براساس اثبات کار فعالیت می‌کردند، کاردانو یک مکانیزم اثبات سهام را توسعه داده‌است که با نام Ouroboros شناخته می‌شود. در این فرایند دیگر مسابقه‌ای برای ایجاد بلوک جدید وجود ندارد. شبکه به‌طور تصادفی به نودها امکان استخراج بلوک‌های جدید را اهدا می‌کند تا همه به‌طور یکسان برای استخراج شانس داشته باشند. این مسئله علاوه‌بر آن‌که سهم همهٔ نودها را تعدیل می‌کند، از پیدا کردن الگوهای مشخص به‌منظور نفوذ هکرها نیز جلوگیری خواهد کرد. به نظر می‌رسد این مکانیزم اجماع می‌تواند روش مطلوبی برای افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی باشد.

استیکینگ کاردانو

برای آن‌که کاربران به پیشرفت شبکهٔ کاردانو کمک کنند، می‌توانند پس از خرید کاردانو، نسبت‌به استیک کردن آن اقدام کنند. شانس هر کاربر برای اضافه کردن بلاک جدید به شبکه، بسته به میزان ADAهای استیک‌شده فرد افزایش می‌یابد. بنابراین به هر میزان که خرید کاردانو و استیک کردن آن را بیشتر انجام دهید، شانس بیشتری برای اضافه کردن بلوک جدید و کسب درآمد خواهید داشت. شایان ذکر است که پاداش استیکینگ در شبکهٔ کاردانو قابل‌قبول است و می‌توانید درآمد مطلوبی از این طریق به‌صورت غیرفعال داشته باشید.

آیا سیستم شبکه کاردانو می‌تواند سبب پیشرفت آن شود؟

ازجمله مزایایی که در تحلیل کاردانو به آن خواهید رسید، این است که این پلتفرم همواره در حال پیشرفت دادن شبکهٔ خود است تا بتواند بهترین کارایی را در میان رقبا داشته باشد. با مطالعهٔ نقشه راه کاردانو، در می‌یابید که چارلز هاسکینسون و همکارانش از همان ابتدای راه مسیری را برای کاردانو مشخص کرده‌اند تا با برنامه‌ٔ درست، براساس آن پیش برود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، این ارز دیجیتال پیشرفت قابل‌قبولی داشته و به نظر می‌رسد با همین روند بتواند آینده را از آن خود کند. با این حال تصمیم برای خرید کاردانو و این‌که آیا قسمت کاردانو افزایش خواهد یافت یا نه، با خودتان خواهد بود. وب‌سایت‌ها تنها اطلاعاتی را برای افزایش دانش کاربران ارائه می‌کنند و مسئولیتی در قبال دارایی آن‌ها ندارند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید با خرید کاردانو اقدام به ترید آن کنید یا از طریق استیکینگ کسب درآمد داشته باشید، ابتدا اطلاعات خود را دربارهٔ این رمزارز تکمیل کنید. کاردانو با نقشه‌ای که برای مسیر خود دارد، بدون شک یکی از بهترین ارزهای حال حاضر در دنیای کریپتو است. اما به نظر شما آیا در آینده هم کاردانو مسیر موفقیت را ادامه خواهد داد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا