ارز دیجیتال

چه اصطلاحات مهمی در بازار ارزهای دیجیتال رایج است؟

بازار ارزهای دیجیتال، بازاری بزرگ است که از زمان به‌وجودآمدن بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاکنون، دائماً درحال توسعه بوده و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شده‌است. بازار رمزارزها بازاری پرنوسان است که فعالیت بدون دانش و ناآگاهانه در آن، ممکن است نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است برای کسب سود و بهره‌مندی کامل از این بازار، با آگاهی وارد آن شوید. در ادامه قصد داریم معنی برخی از اصطلاحات ارز دیجیتال را که در وب‌سایت‌های مربوط به این حوزه دیده می‌شوند را برای شما شرح دهیم. اگر قصد فعالیت در بازار رمزارزها را دارید و یا می‌خواهید دانش خود در این زمینه گسترش دهید، تا پایان همراه ما باشید.

 بیت‌کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار است که در سال ۲۰۰۹ برای خریدوفروش معرفی شد. مشخص نیست که این رمزارز توسط چه کسی یا چه کسانی ساخته شده و سازندهٔ آن تنها با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو خود را معرفی کرده‌است. مهم‌ترین هدف بیت کوین حذف واسطه در تراکنش‌ها و امکان‌پذیر کردن معاملات همتابه‌همتاست.

آلت‌کوین‌ها

به تمامی ارزهای دیجیتال بازار به غیر از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها، آلت‌کوین گفته می‌شود. تمامی ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین، ازجمله دوج، ریپل و حتی اتریوم، آلت‌کوین به‌شمار می‌روند.

بلاکچین

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال که بسیاری معنای آن را نمی‌دانند بلاکچین است. بلاکچین تکنولوژی پشت ارزهای دیجیتال و چیزی است که به آن‌ها معنا می‌دهد و باعث باارزش شدنشان می‌شود. بلاکچین درواقع یک دفتر حسابرسی دیجیتالی است که تمامی تراکنش‌ها در یک رمزارز خاص در آن ثبت می‌شوند. بلاکچین از بلوک‌هایی مجزا تشکیل شده‌است که از طریق یک امضای رمزنگاری‌شده مانند یک زنجیر به هم متصل شده‌اند. هرگاه که یک بلوک به نهایت ظرفیت خود برسد، بلوک جدیدی تشکیل می‌شود. بلاکچین به‌طور مکرر کپی شده و در هزاران کامپیوتر در سراسر جهان ذخیره می‌شود و همواره باید این کپی‌ها با یکدیگر مطابقت داشته باشند. از آنجا که هیچ نسخهٔ اصلی برای بلاکچین وجود ندارد که در مکانی خاص ذخیره شده باشد، به آن غیرمتمرکز گفته می‌شود.

ارزهای فیات

ارزهای فیات درواقع همان واحدهای پولی رایج در دنیا هستند. تمامی واحدهای پولی در جهان که توسط دولت‌ها پشتیبانی می‌شوند، مانند دلار، یورو، پوند، یوان و حتی ریال ایران ارزهای فیات به‌شمار می‌روند.

هاوینگ

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال که به گوش بسیاری نخورده اما اهمیت بسیاری در بیت‌کوین و حتی روند قیمت بازار دارد، هاوینگ است. هر بار که ماینرها تراکنشی بر روی بلاکچین بیت‌کوین را تأیید می‌کنند، مقداری بیت کوین کسب می‌کنند. همان‌طور که هر بلوک در بلاکچین پر از تراکنش می‌شود، مقداری بیت کوین وارد بازار می‌شود. با این حال تعداد بیت‌کوینی که می‌تواند تولید و وارد بازار شود محدود است و بر روی ۲۱ میلیون قفل شده‌است. برای اطمینان از حفظ این سقف، مقدار بیت‌کوینی که ماینرها برای پر کردن یک بلوک به‌دست می‌آورند، پس از تکمیل بلوک نصف می‌شود. به این فرایند هاوینگ یا نصف‌کردن گفته می‌شود. با تخمین‌های کنونی، در سال ۲۰۱۴، تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین وارد بازار خواهند شد.

اصطلاحات ارز دیجیتال

مارکت کپ

مارکت کپ یا حجم بازار یک اصطلاح ارز دیجیتال است که معمولاً آن را در جدول قیمت رمزارزها مشاهده می‌کنید. مارکت کپ درواقع حاصل‌ضرب قیمت یک رمزارز در تعداد آن را نشان داده و درواقع نمایانگر ارزش همهٔ توکن‌های یک ارز دیجیتال است. در حال حاضر بالاترین مارکت کپ متعلق به بیت‌کوین است و اتریوم با کمتر از نصف حجم بازار بیت‌کوین، در ردهٔ دوم قرار دارد.

همتابه‌همتا در اصطلاحات ارز دیجیتال

یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال که در وایت‌پیپرها دیده می‌شود، همتابه‌همتا است که یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال است. در یک اتصال همتابه‌همتا، دو یا چند کامپیوتر بدون استفاده از شخص ثالث خاصی به‌عنوان واسطه، به یکدیگر متصل می‌شوند. در اقتصاد سنتی بانک‌ها نقش واسطه را در مسائل مالی بازی می‌کردند، اما ارزهای دیجیتال نیازی به واسطه نداشته و دو یا چند نفر را مستقیماً به هم متصل می‌کنند.

بازار گاوی

اگر روند قیمت ارزهای دیجیتال روبه‌رشد باشد، به آن بازار گاوی گفته می‌شود.

بازار خرسی

اگر روند قیمت ارزهای دیجیتال در حال کاهش باشد، به آن بازار خرسی گفته می‌شود.

وایت‌پیپر

وایت‌پیپر محتوایی است که اطلاعاتی دربارهٔ یک ارز دیجیتال، هدف ایجادشدنش، اطلاعات فنی دربارهٔ نحوهٔ کار آن و نقشه راه و اهداف طولانی‌مدت آن رمزارز را در خود جای داده‌است. وایت‌پیپر توسط خالقان یک ارز دیجیتال برای معرفی آن و جذب سرمایه‌گذار و خریدار نوشته می‌شود.

نهنگ‌ها

اصطلاح نهنگ در بازار ارزهای دیجیتال به شخص بسیار ثروتمندی اطلاق می‌شود که میزان زیادی از یک ارز دیجیتال و ثروت را در مالکیت خود دارد به‌گونه‌ای که به تنهایی می‌تواند بر روی بازار تأثیر بگذارد.

معاملات مارجین از اصطلاحات ارز دیجیتال

یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال که معمولاً در صرافی‌ها دیده می‌شود، معاملات مارجین است. معاملهٔ مارجین یک استراتژی بسیار پرریسک است که توسط تریدرهای باتجربه استفاده می‌شود. در این استراتژی فرد رمزارزها و پولی که دارد را به خطر می‌اندازد تا شدت معاملات خود را افزایش داده و بیش از موجودی که دارد ارز دیجیتال بخرد.

تله خرسی (بر ترپ)

تله خرسی درواقع حقه‌ای است که توسط گروهی از تریدرها انجام می‌شود. در تله خرسی عده از تریدرها که مقدار زیادی از یک نوع ارز دیجیتال را دارند، به‌صورت همزمان دارایی خود را می‌فروشند. درنتیجه قیمت آن رمزارز پایین آمده و عدهٔ بیشتری نیز دارایی خود را برای فروش می‌گذارند. سپس تریدرهایی که این حقه را آغاز کرده‌اند، در قیمت‌های پایین‌تر دوباره آن رمزارز را در حجم بالا خریداری می‌کنند و این‌گونه با دستکاری بازار، سود هنگفتی به‌دست می‌آورند.

 آگاهی نسبت‌به اصطلاحات رمزارز؛ کلید کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال

 فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به دانش و آگاهی دارد و افرادی که بدون هیچ دانشی به معامله می‌پردازند، ممکن است متحمل ضررهای بسیار زیادی شوند. در این مقاله برخی از رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را به همراه توضیحات آن‌ها برای شما بیان کردیم. این اصطلاحات در شروع کار کمک زیادی به شما خواهند کرد، اما مسیر یادگیری شما نباید در اینجا متوقف شود. سعی کنید همواره دانش خود درزمینهٔ بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال را افزایش داده تا دچار ضررهای بی‌مورد نشوید. شما می‌توانید برای مشاهده اصطلاحات ارز دیجیتال از این صفحه استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا