تکنولوژی

جادوی «تویلیو» در دنیای مارتک

مزدک پاکزاد – مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت اسمارتک: چند روز قبل خبر همکاری بین Twilio و OpenAI سر و صدای زیادی در فضای مارکتینگ ‌تکنولوژی به‌پا کرد. قبل از اینکه ابعاد کسب‌وکاری این مشارکت را در فضای مارتک باز کنیم، اجازه بدهید یک فلاش‌بک بزنیم.

مهم‌ترین هدف مارکتینگ‌ تکنولوژی ایجاد شخصی‌سازی در بالاترین سطح و به شکلی است که کاربر با کسب‌وکار یا خدمت احساس نزدیکی و صمیمت بیشتری داشته باشد. به بیان دیگر، هنر بزرگ مارتک ایجاد تجربه‌ی یکتا برای کاربر از سوی کسب‌وکار یا به اصطلاح hyper-personalization است.

طی سال‌های گذشته تماشای سیر تکاملی شرکت تویلیو و دنبال‌ کردن استراتژی‌های تکمیل سبد محصولاتش یکی از علاقه‌مندی‌های جدی من بوده است. تویلیو برای من و احتمالاً برای بسیاری از فعالان عرصه‌ی مارتک یک الگوی جذاب است. دنبال‌ کردن روندهای این شرکت در ساختن پلتفرم‌های SaaS و مقایس‌پذیر کردن راهکارها و رشد دادن کسب‌وکار و مارکتینگ آن، تحسین هر طرفدار و علاقمند به این عرصه را برمی‌انگیزد. تویلیو در سال ۲۰۱۸ شرکت SendGrid را خرید که بسیار بحث‌انگیز بود. برای شرکتی که بیشتر به صنعت مخابرات نزدیک بوده، این خرید یک تصمیم استراتژیک برای تبدیل‌شدن به یک پلتفرم جامع ارتباط با مشتریان (CPaaS) به شمار می‌آمد. در اواخر سال ۲۰۲۰ یک اتفاق بزرگ دیگر رخ داد و شرکت Segment هم توسط تویلیو خریداری شد. Segment در آن زمان غول عرصه پلتفرم‌های مبتنی بر داده مشتریان (Customer Data Platform) محسوب می‌شد. استراتژی تویلیو برای این خرید هم مشخص بود: استفاده درست از داده‌های مشتریان برای بهبود تعامل کسب‌وکارها با کاربرانشان. تویلیو خیلی زود Segment را به یک پلتفرم مارکتینگ اتومیشن تبدیل کرد و نام آن را Twilio Engage گذاشت.

حالا می‌رسیم به زمان حال و همکاری تویلیو و OpenAI که مبتنی بر استفاده از GPT-4 در پلتفرم مارکتینگ اتومیشن Twilio Engage است. با توجه به سیر تحولات این شرکت، این اتفاق واقعا گذر از یک مرحله جدی تکامل به حساب می‌آید. از این‌جا به بعد با محصولی جدید به نام CustomerAI مواجه خواهیم بود که توانمندی عظیمی در ایجاد تجربه‌‌های کاملا شخصی‌سازی شده برای کاربران ایجاد می‌‌کند و همچنین نتایج آن به امکان ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی بسیار هدفمند منجر خواهد شد.

تویلیو تا در رابطه با استفاده از سرویس‌های AI مسیر خرید شرکت‌های صاحب‌نام را پیش نگرفته است و بیشتر استراتژی مشارکت را دنبال می‌کند؛ چنان ‌که پیش از OpenAI با سایر سرویس‌دهندگان AI مانند گوگل، AWS و FrameAI نیز همکاری‌هایی را شروع کرده بود. تویلیو شبکه‌ی کاربران و توسعه‌دهندگان گسترده‌ای دارد که از ابزارهای وفاداری مشتری متنوعی استفاده می‌کنند. این شرکت اعلام کرده که بیش از ده میلیون توسعه‌دهنده از APIهای این شرکت استفاده می‌کنند و در حال حاضر هم اقدامات مختلفی را  برای استفاده از قدرت ChatGPT در توانمندسازی خدمات پشتیبانی صوتی توییلیو (Twilio Flex) انجام داده است.

برای من و احتمالا بسیاری از کسانی که شوق و علاقه جدی برای ساختن کسب‌وکاری در مقیاس میکروی اقتصاد ایران را دارند، تماشای روند اجرای استراتژی شرکت‌های بزرگ در گذر زمان بسیار هیجان‌انگیز و برای ایجاد روند مشابهی برای بومی‌‌سازی (localization)، مملو از درس‌آموزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا