تکنولوژی

صنعت تکنولوژی چین از زیر فشار حکومت خارج شد

فردای اقتصاد – با کاهش سختگیری دولت چین به شرکتهای تکنولوژی این کشور ارزش دو غول اینترنتی این کشور یعنی علی بابا و تنسنت طی سه ماه اخیر ۶۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.

چین از سال ۲۰۲۱ فشار بر شرکتهای تکنولوژی را با هدف کنترل آنها شدت بخشید که ضربه بزرگی هم به این شرکتها و هم به اقتصاد این کشور وارد شد اما مقامات چین حالا سیاست متفاوتی را در پیش گرفته‌اند که نتایج آن خیلی زود در اقتصاد این شرکتها مشاهده می‌شود.

از ژوئیه مقامات چینی فشارها بر علی بابا و دیگر شرکتهای تکنولوژی را تقریبا متوقف کردند که یکی از مشهورترین آنها توقف تحقیقات از شرکت آنت گروپ ( صاحب هلدینگ علی بابا ) بود.

برای نخستین بار بعد از ۲۰۲۱، شرکتهای تکنولوژی چینی با دست پر وارد فصل اعلام درآمدی می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود قوی‌ترین نرخ رشد را در طی یکسال اخیر گزارش دهند.

شاخص سهام فناوری چین از پایان ماه می تاکنون ۲۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال رشد شرکتهای اینترنتی در فضای اقتصادی متزلزل چندان ساده نیست. اقتصاد چین همچنان با چالش‌های بزرگی روبه روست و شرکتهای تکنولوژی همچون گذشته فرصت رشد ندارند.

برخی تحلیل گران معتقدند که روزهای خوب رشد و رونقی که پیش از این در بخش تکنولوژی شاهد بودیم بعید است بازگردد.

احیای شرکتهای بزرگ با کاهش سختگیری‌ها

افزایش فشار دولت بر شرکتهای تکنولوژی چین طی چند سال اخیر باعث کاهش ارزش ۳۵۰ میلیارد دلاری علی‌بابا و تنسنت و  اخراج ۲۰ هزار نیروی کار شده است.

شرکتهای تکنولوژی با یک حمله دوگانه مواجه بوده‌اند از طرفی شرکتهای نزدیک به حکومت مانند بایدو با بهره گرفتن از هوش مصنوعی در حال توسعه‌اند و از طرف دیگر خود دولت چین که جلوی رشد آنها را گرفته بود. از این رو در طی این مدت شرکتهای تکنولوژی عمدتا روی توسعه برنامه‌های خارج از چین متمرکز بوده‌اند.

از جمله آنها می‌توان به شرکت تیک‌تاک متعلق به بایت‌دنس، miHoYo و Temu اشاره کرد که در بازارهای جهانی فرصت‌های رشد خود را پیش‌بردند.

این نسل از شرکتهای تکنولوژی نسبتا جوان به شرکتهای قدیمی‌تر تکنولوژی چین می‌آموزند که چگونه باید در برابر محدودیت‌های داخلی مسیرهای رشد را جست و جو کرد.

صنعت تکنولوژی چین از زیر فشار حکومت خارج شد
پیش‌بینی رشد شرکتهای بزرگ تکنولوژی چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ در مقایسه با رکوردهای سال ۲۰۲۲

با این همه فشارها بر بخش تکنولوژی چین در طی چند سال اخیر بسیاری از سرمایه‌گذاران این بخش را بسیار بدبین کرده است.

در ماه مارس علی بابا از تقسیم این شرکت به شش شرکت مستقل خبر داد که یک حرکت تاریخی در این شرکت محسوب می‌شود. هدف از این تقسیم‌بندی این غول تجارت الکترونیکی قصد دارد که مجموعه شرکتهای مستقلی در حوزه کسب وکار و کلاد در فضای بین‌المللی ایجاد کند که می‌توانند سهامداران تشنه ارزش را راضی کنند.

رگولاتورها همچنین بعد از چند سال فشار به شرکت تنسنت به بهانه اعتیاد کاربران، تصمیم به رفع محدودیت‌ها گرفتند هرچند نتیجه آن فشارها تقویت رقبای بزرگ و کوچک این شرکت شد.

تنسنت بزرگترین سازنده گیم در جهان محسوب می‌شود.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا