لپ‌تاپ

۹ نکته کاربردی برای جلوگیری از شکستگی و تعویض قاب لپ‌تاپ

با رعایت ۹ نکته زیر از شکستگی قاب لپ‌تاپ جلوگیری کرده و متحمل هزینه‌های اضافی برای تعویض قاب لپ‌تاپ نشوید.

  • باز کردن لپ‌تاپ از وسط صفحه‌نمایش (محل وب‌کم) با یک دست
  • باز کردن لپ‌تاپ از دو گوشه صفحه‌نمایش با دو دست
  • به هنگام قراردادن لپ‌تاپ در کیف حتما صفحه‌نمایش به سمت داخل کیف باشد
  • در صورتی که لپ‌تاپ به صورت عمودی داخل کیف قرار می‌گیرد درب دی‌وی‌دی رایتر به سمت بالا باشد (در صورت موجود بودن)
  • قرار دادن کول‌پد یا یک کتاب در زیر لپ‌تاپ برای جلوگیری از شکستن قاب کف آن ضروری است
  • از باز کردن بیش از حد لپ‌تاپ خودداری کنید چون به لولا و صفحه‌نمایش فشار زیادی وارد می‌شود
  • به هنگام بستن لپ‌تاپ تا انتها صفحه‌نمایش را با دست نگهدارید و از رها کردن آن خودداری کنید.
  • از طلق‌های محافظ در پشت و روی صفحه‌نمایش استفاده کنید
  • در صورت دیدن شکستگی و تَرک روی قاب لپ‌تاپ به یک تعمیرکار مراجعه کنید

اگر تمامی موارد بالا را مدنظر قرار بدید تا ۹۰٪ از شکستگی قاب لپ‌تاپ جلوگیری کردید و تنها با افتادن و برخورد جسم سخت به لپ‌تاپ امکان شکستگی قاب لپ‌تاپ وجود دارد که در ادامه با چگونگی تعویض قاب لپ‌تاپ و ترمیم آن بیشتر آشنا می‌شوید در ضمن اگر نکته دیگری هست حتما برای ما کامنت کنید.

قاب لپ‌تاپ چه بخش‌هایی دارد؟

تمامی لپ‌تاپ‌ها از چهار قاب به نام‌های زیر تشکیل شده‌اند.

  • قاب پشت صفحه‌نمایش (قاب A)
  • قاب دور صفحه‌نمایش (قاب B)
  • قاب دور کیبورد (قاب C)
  • قاب زیر لپ‌تاپ یا قاب کف (قاب D)

این چهار قاب به عنوان ساختمان کل لپ‌تاپ در نظر گرفته می‌شود که تمامی قطعات لپ‌تاپ روی آن نصب می‌گردد. با رعایت ۹ نکته ذکر شده در بالا از شکستگی قاب و در نتیجه تعویض قاب لپ‌تاپ جلوگیری می‌کنید چون قاب اورجینال لپ‌تاپ هیچ‌وقت با قاب تعویضی و کپی آن قابل مقایسه نیست.

بیشترین علت شکستگی قاب لپ‌تاپ چیست؟
بیشترین علت شکستگی قاب لپ‌تاپ چیست؟

بیشترین علت شکستگی قاب لپ‌تاپ چیست؟

لولا، کلمه‌ای چهار حرفی اما قطعه‌ای کاربردی؛ لولا جزء قطعات مکانیکی بوده که بسیار پر استهلاک است. علت آن نیز فشار و وزن زیادی است که روی آن قرار می‌گیرد چون لولا وظیفه باز و بست لپ‌تاپ و نگهداشتن صفحه‌نمایش و باقی قطعات آن را دارد. لولا در تمامی لپ‌تاپ‌ها در مکان یکسانی قرار می‌گیرد. یک طرف لولا به صفحه‌نمایش و طرف دیگر آن به قاب C یا D متصل می‌شود و قاب B لپ‌تاپ (قاب دور صفحه نمایش) نیز روی آن قرا می‌گیرد.

جهت جلوگیری از خراب شدن لولا باید در دوره‌های مشخص که معمولا بیش از یک سال است این قطعه از نظر شلی، لقی، سفتی و… مورد بررسی قرار گرد زیرا اگر لولا در مکان خود شل یا سفت باشد به راحتی جای پیچ لپ‌تاپ را می‌شکند که باعث آسیب جدی به قاب می‌گردد.

تعویض قاب لپ‌تاپ به چه صورت است؟

برای تعویض قاب لپ‌تاپ ابتدا باید تشخیص بدهید که کدام قاب لپ‌تاپ دچار خرابی و شکستگی شده است. همانطور که اشاره شد قاب لپ‌تاپ شامل چهار بخش است که با نام‌های C، B، A و D نامگذاری شده تا در خرید قاب لپ‌تاپ و تعویض آن شما را کمک کند. قاب A در واقع قاب پشت صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، قاب B، قاب دور صفحه‌نمایش، قاب C، قاب دور کیبورد و قاب D نیز قاب کف لپ‌تاپ هست.

برای تعویض قاب A حتما باید صفحه‌نمایش از لپ‌تاپ جدا بشود. قاب دور صفحه‌نمایش با گیره‌های پلاستیکی روی صفحه‌نمایش ثابت شده که با جدا شدن آن اکنون صفحه‌نمایش یا LCD درون یک فریم فلزی دیده می‌شود که با باز کردن پیچ‌ها LCD از فریم فلزی جدا شده و می‌توان صفحه‌نمایش را برداشت و قاب را تعویض نمود. قاب B از کمترین آمار شکستگی برخوردار است و با جدا شدن آن می‌توان آن را تعویض کرد اما برای تعویض قاب C و D باید تمامی قطعات لپ‌تاپ به طور کامل باز شود تا بتوان این قاب‌ها را تعویض کرد.

تعمیر قاب لپ‌تاپ امکان پذیر است؟

پاسخ این سوال بله هست اما برای چه قاب‌هایی؟! تعمیر یک قاب زمانی معنا دارد که قطعه یدکی آن در بازار موجود نباشد چون همان‌طور که می‌دانید استفاده از یک قطعه نو بهتر از یک قطعه تعمیری است. پس در صورتی که قاب لپ‌تاپ را پیدا نکردید و حتی دست دوم آن نبود به سراغ تعمیر آن بروید. تعمیر قاب لپ‌تاپ نیز معمولا در اکثر مراکز با چسب انجام شده که اصلا توصیه نمی‌شود چون با چند بار باز و بست لپ‌تاپ با توجه به فشار زیادی که لولا به قاب وارد می‌کند چسب استحکام خود را از دست داده و مجدد می‌شکند. به کامنت یاسین که قبلا از ما سوال پرسیده دقت کنید:

«سلام. ببخشید من لپ تابم ضربه خورده و قاب D به نظرم که همون قاب کف لپ تاب هست، هنگام باز و بسته شدن، کلا ول می‌کنه، چسب هم زدم ولی به مرور زمان چسب هم خراب شد، شما این مدل قاب رو دارین؟» یا کامنت وحید: «سلام. وقت بخیر. من درب پشت هارد لپ تاپ hp dv6-۶۰۰۰ رو میخواستم که پشت قاب D قرار میگیره. واسه خودش بر اثر چسب زدن خراب شده و دیگه جا نمیره»

اما مراکز تعمیراتی وجود دارند که کار قاب‌سازی لپ‌تاپ را به صورت تخصصی با فریم فلزی و جوش پلاستیک انجام می‌دهند که باعث بازگشت ۱۰۰ درصدی کارایی قاب لپ‌تاپ می‌شوند. اما باز هم تذکر می‌دهم که وقتی کار تعمیر قاب لپ‌تاپ را انجام بدهید که قطعه یدکی آن در بازار موجود نباشد و به ناچار بخواهید آن را تعمیر کنید.

تعمیر قاب لپ‌تاپ امکان پذیر است؟
تعمیر قاب لپ‌تاپ امکان پذیر است؟

برای تمیز کردن لپ‌تاپ و قاب آن چکار کنیم؟

با رعایت نکات زیر لپ‌تاپی تمیز و مرتب داشته باشید.

  • بهترین حالت، خرید کیت تمیز کننده لپ‌تاپ بوده که دارای اسپری استاندارد، پارچه مناسب، برس و فرچه است.
  • از پارچه نرم یا میکروفایبر با کمی نم استفاده کنید و از پاشیدن شیشه پاک‌کن روی قاب و صفحه‌نمایش خودداری کنید.
  • از طلق‌های مناسب برای صفحه‌نمایش استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن کلیدهای کیبورد از اسپری هوای فشرده استفاده کنید.
  • با گوش پاک‌کن می‌توانید پورت‌ها را تمیز کنید.

۹ نکته را فراموش نکنید!

لپ‌تاپ دستگاه حساسی است که با کمی بی‌دقتی امکان وارد شدن آسیب‌های جدی به آن وجود دارد. قاب لپ‌تاپ نیز از این قائده مستثنی نیست و با رعایت نکات باز و بست کردن لپ‌تاپ، جابجایی لپ‌تاپ و محل استقرار آن می‌توان از شکستگی قاب لپ‌تاپ و تعویض قاب لپ‌تاپ براحتی جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. من تمام این موارد رو رعایت کردم ولی باز هم قاب لپ تاپم شکست فکر کنم دیگه پلاستیکش فاسد شده امیدوارم باقی قسمت هاش تیکه تیکه نشه خیلی مسخره است که قاب لپ تاپ این قدر زود فاسد میشه ولی نایلون توی خیابان 200 سال سالم می مونه 🙁

  2. فکر کنم لپ تاپم شکسته باشه البته دیگه دیر این مطلب رو خوندم وگرنه دقت می کردم. به هر حال حواسم هست که بیشتر از این لپ تاپم دچار شکستگی نشه. حداقل الان میدونم کدوم قاب لپ تاپم دچار شکستگی شده 🙂 سعی کنید فیلم داخل مطالبتون بذارید چون عکس ها خیلی واضح نیستند.

  3. من این مطالب رو خوندم ولی دلم نیومد یه مطلبی رو نگم. چند سال پیش من لپ تاپ دچار خرابی شده بود که برای تعمیر دادم به یک تعمیرگاه، بعد از یک هفته لپ تاپ رو تحویل گرفتم و بردم خونه. بعد از چند روز دیدم که یه قسمتی از لپ تاپ ترک داره، فوری رفتم سراغ اون آدم گفتم این چیه که اصلا زیر با نرفت گفت این کار خودت بوده با هزار حرف و حدیث بالاخره لپ تاپ رو جلوی خودمون باز کرد و دیدم بلللله. لپ تاپ رو انداختن و شکندون، بعد با چسب از داخل چسبوندن که ما نفهمیم. که بالاخره با جنگ و دعوا راضی شد قاب رو عوض کنه. الان که این مطلب رو خوندم یاد این اتفاق افتادم و گفتم به باقی اطلاع بدم که داستان چی بوده. ممنون از آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا