گوناگون

با دکتر زندی یکی از بهترین جراحان لاپاراسکوپی، آشنا شوید

از زمان پیدایش جراحی لاپاراسکوپی در اواخر دهه ۱۹۸۰، این روش نوآورانه مقبولیت و محبوبیت گسترده‌ای در رشته‌های مختلف پزشکی به دست آورده و تبدیل به یک سبک جراحی فراگیر شده است. تعداد زیادی از پزشکان که نام آنها به عنوان بهترین جراح لاپاراسکوپی شناخته شده است، از جمله دکتر عبد الله زندی، جراحی لاپاراسکوپی  را انجام می‌دهند. این روش به عنوان جراحی کم تهاجمی نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که جراح لاپاراسکوپی باید به اصول جراحی به این روش حتما آشنا باشد. در این مقاله، اصول، پیشرفت‌ها، مزایا و چشم‌اندازهای آینده جراحی لاپاراسکوپی را بررسی خواهیم کرد.

اصول جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی شامل استفاده از لاپاراسکوپ، یک لوله نازک و نورانی با دوربین متصل است که به جراحان اجازه می‌دهد تا اندام‌های داخلی را از طریق برش‌های کوچکی که روی بدن بیمار ایجاد می‌شود، ببینند. این دوربین تصاویر بی‌درنگ را به یک مانیتور ارسال می‌کند و تیم جراحی با کمک این تصاویر عملیات لازم روی بدن بیمار را انجام می‌دهند.

حین جراحی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

لاپاراسکوپی معمولاً در یک بیمارستان یا یک کلینیک سرپایی انجام می‌شود. به طور کل در فرایند لاپاراسکوپی شما لباس بیمارستان می‌پوشید و روی تخت عمل دراز می‌کشید. معمولاً بیهوشی عمومی خواهید داشت که دارویی برای خواباندن شما در حین جراحی است. دارو از طریق یک خط داخل وریدی (IV) که در ورید وارد می‌شود، به جریان خون شما تزریق می‌شود. همچنین ممکن است گاز حاصل از ماسک را استنشاق کنید تا بخوابید. بعد از آن جراح یک برش کوچک در نزدیکی ناف شما ایجاد کنید و گاز دی‌اکسیدکربن را در شکم شما قرار می‌دهد تا فضای بین اندام‌های شما باز شود تا راحت‌تر آنها را ببینید.

در مرحله بعدی جراح لاپاراسکوپ و دوربین کوچک را داخل شکم شما قرار می‌دهد. لاپاراسکوپ را حرکت می‌دهد تا اندام‌ها و غدد شما را روی صفحه کامپیوتر ببیند. اگر نیاز به بیوپسی یا روش دیگری دارید، ممکن است جراح نیاز به برش‌های کوچک بیشتری برای قراردادن ابزار جراحی داشته باشد. وقتی جراحی تمام شد، ابزار و بیشتر گاز از بدن شما خارج می‌شود و برش‌های کوچک بسته و بانداژ می‌شوند.

دکتر زندی، بهترین جراح لاپاراسکوپ

صداقت، دقت، حوصله و ارائه مشاوره‌های صحیح و اصولی از ویژگی‌های مهم و کلیدی یک جراح لاپاراسکوپ خوب است. درواقع در نظر گرفتن همه علائم و شرایط یک فرد برای تعیین نیاز به جراحی لاپاراسکوپی بسیار اهمیت دارد چراکه این جراحی مناسب همه افراد نیست. اینجاست که بهترین جراح لاپاراسکوپ تخصص و هنر خود را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که انتخاتب بهترین جراح لاپاراسکوپی باید با دقت و بررسی اساسی و اصولی انجام شود. همچنین تحقیق و پرس و جو در مورد جراحی‌های قبلی یک جراح کمک بزرگی به انتخاب بهترین جراح لاپاراسکوپی می‌نماید. موارد مذکور همگی در مورد دکتر عبدالله زندی صدق نموده و ایشان  بهترین جراح لاپاراسکوپ هستند.

 پیشرفت در جراحی لاپاراسکوپی

هرچند مدت زمان زیادی از پیدایش جراحی لاپاراسکوپی نمی‌گذرد، اما این سبک جراحی، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که منجر به بهبود نتایج و کاهش عوارض پس از عمل شده است. در ادامه برخی از پیشرفت‌های کلیدی در زمینه‌ی جراحی لاپاراسکوپی که در چند سال گذشته به دست آمده است است را بررسی می‌کنیم.

بهترین جراح لاپاراسکوپی

 ۱. لاپاراسکوپی به کمک رباتیک

ادغام رباتیک در جراحی لاپاراسکوپی، جراحان را قادر می‌سازد تا جراحی‌های پیچیده را با مهارت و کنترل بیشتری انجام دهند. بازوهای رباتیک قدرت مانور بیشتری ارائه می‌دهند و جراحان را قادر می‌سازند تا به راحتی به مناطقی که دسترسی به آن دشوار است برسند.

۲. جراحی لاپاراسکوپی با یک برش کوچک (SILS)

امروزه انجام کل جراحی از طریق یک برش کوچک که اغلب در داخل ناف پنهان است، امکان پذیر شده است. این روش در مقایسه با لاپاراسکوپی سنتی منجر به کاهش اسکار و زمان بهبودی سریع‌تر می‌شود.

۳. تصویربرداری فلورسانس

استفاده از رنگ‌های فلورسنت در طی طراحی لاپاراسکوپی به جراحان این امکان را می‌دهد تا عروق خونی، غدد لنفاوی و سایر ساختارها را با وضوح بیشتری شناسایی کنند و خطر آسیب ناخواسته در طول جراحی را کاهش دهند.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز سنتی مزایای متعددی دارد که هم برای بیماران و جراحان حائز اهمیت است.

۱. کاهش تروما و اسکار

برش‌های کوچکتر مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی حداقل آسیب بافتی را ایجاد می‌کند که منجر به کاهش درد و اسکار پس از عمل می‌شود.  درنتیجه زمان بهبودی سریع‌تر خواهد بود و اسکار و جای زخم کمتری روی بدن بیمار وجود خواهد داشت.

۲. اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان

در مقایسه با جراحی باز، روش‌های لاپاراسکوپی اغلب به اقامت کوتاه‌تری در بیمارستان نیاز دارند که به بیماران این امکان را می‌دهد زودتر به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بازگردند.

۳. بهبودی سریعتر

ماهیت حداقل تهاجم جراحی لاپاراسکوپی به این معنی است که آسیب کمتری به بدن بیماران وارد می‌شود و در نتیجه بهبودی سریع‌تر خواهد بود. آسیب کمتر به ویژه در جراحی‌های حساس مانند عمل قلب بسیار حائز اهمیت است و در بسیاری موارد می‌تواند نتیجه‌ی عمل و زنده ماندن بیمار را تضمین کند.

۴. احتمال کمتر بروز عفونت

برش‌های کوچکتر مورد استفاده در لاپاراسکوپی خطر عفونت را در مقایسه با برش‌های بزرگتر مورد نیاز در جراحی‌های باز کاهش می‌دهد. هرچه قدر زخم بزرگ‌تر باشد، احتمال بروز عفونت و عوارض جانبی ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

۵. از دست دادن خون کمتر

یکی از مزایای کلیدی جراحی لاپاراسکوپی این است که بیمار در حین جراحی خون کمتری از دست می‌دهد. تکنیک‌های لاپاراسکوپی اغلب منجر به کاهش خون از دست رفته در طول جراحی می‌شود و نیاز به تزریق خون را به حداقل می‌رساند.

این مورد از دو جنبه ایمنی جراحی را افزایش می‌دهد. در جنبه‌ی اول اینکه در بیماران مبتلا به کم خونی، نگرانی از بابت از دست رفتن خون بیمار به حداقل می‌رسد و در جنبه‌ی دوم در صورتی که بیمار خون زیادی از دست ندهد، نیازی به تزریق خون نخواهد داشت و در نتیجه احتمال تزریق آلوده به بیمار نیز وجود نخواهد داشو

کاربردهای جراحی لاپاراسکوپی

در سال‌های اولیه که جراحی لاپاراسکوپی معرفی شد، کاربردهای محدودی داشت، ولی با پیشرفت علم پزشکی، امروزه جراحی لاپاراسکوپی در تخصص‌های مختلف پزشکی کاربرد دارد، از جمله:

۱. جراحی‌های زنان

لاپاراسکوپی معمولا برای روش‌هایی مانند هیسترکتومی، برداشتن کیست تخمدان و درمان اندومتریوز استفاده می‌شود.

۲. جراحی عمومی

روش‌های رایج لاپاراسکوپی در جراحی عمومی شامل آپاندکتومی، کوله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) و ترمیم فتق بسیار پرکاربرد است.

۳. جراحی‌های اورولوژی

لاپاراسکوپی برای روش‌هایی مانند نفرکتومی (برداشتن کلیه)، پروستات کتومی و کاشت مجدد حالب استفاده می‌شود.

۴. مشکلات گوارش

لاپاراسکوپی برای شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD)، جراحی برداشت چربی و ساکشن چربی و برداشتن روده بزرگ (کولکتومی) استفاده می‌شود.

۵. جراحی قفسه سینه

در جراحی‌ها مربوط به قفسه سینه، مانند بیوپسی ریه و درمان برخی بیماری‌های ریوی، استفاده از روش جراحی لاپاراسکوپی به دلیل تهاجم کمتر، باعث بهبودی سریع‌تر بیمار می‌شود.

چشم انداز آتی جراحی لاپاراسکوپی

آینده جراحی لاپاراسکوپی با پیشرفت‌های تحقیقاتی و تکنولوژیکی در حال انجام، بسیار قابل تأمل است. بسیاری از کارشناسان علم پزشکی پیش‌بینی می‌کنند در چند سال آینده، جراحی لاپاراسکوپی به عنوان اصلی‌ترین روش و تکنیک جراحی مطرح شود.

دکتر زندی جراح لاپاراسکوپی

۱. پیشرفت رباتیک

پیشرفت‌های مستمر در لاپاراسکوپی به کمک رباتیک ممکن است به سیستم‌های روباتیک پیشرفته‌تری منجر شود که به جراحان مهارت و بازخورد لمسی بهبود یافته ارائه می‌دهد و دقت جراحی را بیشتر می‌کند.

۲. ادغام با هوش مصنوعی

ادغام با هوش مصنوعی (AI) در جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند به تصمیم گیری آنی و لحظه‌ای در حین جراحی، بهبود ایمنی و نتایج بیمار کمک کند. هو

۳. نانوتکنولوژی در جراحی

استفاده از نانوتکنولوژی ممکن است دارورسانی هدفمندتر و بررسی تصویر بافت‌ها در سطح مولکولی را امکان پذیر کند.

کلام آخر

جراحی لاپاراسکوپی با ارائه مزایای متعدد به بیماران و جراحان به طور غیرقابل انکاری چشم انداز پزشکی را متحول کرده است. با پیشرفت‌های مداوم و تحقیقات مستمر، جراحی لاپاراسکوپی به تکامل خود ادامه خواهد داد و مرزهای آنچه در پزشکی مدرن ممکن است را جابجا می‌کند. به عنوان یک تکنیک جراحی کم تهاجمی، لاپاراسکوپی سنگ بنای جراحی باقی می‌ماند و گزینه‌های‌ایم تر، کارآمدتر و کم آسیب‌تری را برای بیماران در طیف وسیعی از تخصص‌های پزشکی ارائه می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا