هوش مصنوعی

ورود هوش مصنوعی به لیگ فوتبال MLS آمریکا

مقامات سازمان لیگ فوتبال آمریکا که با عنوان  «MLS» شناخته می‌شود٬ اعلام کردند که برای برنامه استخدامی بازیکنان جدید، که قرار است اواخر سال انجام شود، قصد دارند از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی بهره ببرند. تیم MLS  اعلام کرده که قرار است با استارتاپ  ai. io که یک شرکت انگلیسی است مشارکت داشته و از برنامه aiScout این استارت آپ استفاده کند تا بتواند بازیکنان آماتور ولی با استعداد را در سرتاسر دنیا شناسایی کند. این شراکت بی‌سابقه، اولین تجربه MLS در ورود به دنیای هوش مصنوعی محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از طرفدارن فوتبال و طرفداران هوش مصنوعی سوالی در ذهنشان نقش ببندد: آیا هوش مصنوعی بالاخره وارد صنعت فوتبال حرفه‌ای شده است؟

لیگ MLS اعلام کرده که قرار است با استارتاپ  ai. io که یک شرکت انگلیسی است مشارکت داشته و از برنامه aiScout این استارت آپ استفاده کند

هیچ شکی نیست که دنیای ورزش حرفه‌ای خود را برای تاثیرات بالقوه هوش مصنوعی آماده کرده بود. این سبک نوآوری‌ها، پتانسیل این را دارد که راهکارهای نوینی پیرامون نحوه آنالیز و تحلیل بازی‌ها هم برای مسئولین ورزشی و هم طرفداران فراهم آورد. علی الخصوص در دنیای فوتبال، فرصت‌های زیادی با هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد مانند تحلیل آنلاین و لحظه‌ای بازی، مدل سازی نتیجه بازی، دنبال کردن توپ، استخدام بازیکنان و حتی پیش بینی جراحت و فرصت‌های فوق العاده بسیار بیشتر.

«جوئل شپیرو» پروفسور دانشگاه نورث وست می‌گوید: «من فکر می‌کنم ما اوایل دورانی هستیم که موارد مصرف  از هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال رشد و توسعه است و به کمک آن می‌توان تحلیل‌های پیشرفته‌ای انجام داد تا بتوانیم رفتارهای انسانی را پیش‌بینی کنیم.»

در این بین، برخی نیز معتقدند که ترکیب صنعت فوتبال حرفه‌ای با هوش مصنوعی درست در زمان مناسب صورت می‌گیرد. بر کسی پوشیده نیست که فوتبال پرطرفدار‌ترین ورزشی است که در دنیا بازی می‌شود. این صنعت، ۲۴۰ میلیون بازیکن ثبت شده و میلیاردها نفر طرفدار در سرتاسر دنیا دارد. بر اساس گزارش کتابخانه کنگره، فیفا در حال حاضر شامل ۲۰۵ عضو است که به بیش از ۳۰۰ هزار باشگاه تعلق دارند.

این روزها سر شرکت‌ها و سازمان‌های استعداد یابی در دنیای فوتبال مانند SRUSA بسیار شلوغ است زیرا در این صنعت، نیاز شدیدی به بازیکنان جوان و با استعداد وجود دارد. Chris Cousins، موسس و رئیس عملیات در SRUSA می‌گوید: «ما در سرتاسر دنیا کارمند داریم، بیشتر از همه در آمریکا. همه همیشه در حال گشتن به دنبال بازیکنان جدید هستند.»

Cousins می‌گوید که شخصا در مورد تاثیرات بالقوه هوش مصنوعی به روی شرکتش، بسیار هیجان زده است. در واقع، وی در مورد استفاده از سیستم جدید تحلیلی هوشمند و تاثیر آن به روی درآمد شرکت SRUSA ، احساس خطری نمی‌کند. به عقیده آقای Cousins استفاده از هوش مصنوعی در برخی حوزه‌های صنعت فوتبال، بسیار کارآمدتر از استفاده از نیروهای انسانی در این حوزه‌ها است و به علاوه، هزینه‌های بسیاری نیز صرفه جویی خواهد شد. Cousins می‌گوید که شرکت SRUSA  جزو اولین‌هایی هستند که در این حوزه، استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرده است. آنها با شرکتی به نام Veo، قرارداد امضا کرده‌اند، شرکتی که پهپادهایی برای دنبال کردن بازیکنان می‌فرستد تا ویدیوهایی از آنها ضبط کرده و برای تحلیل در مراحل بعدی آماده کند.

در این بین برخی افراد داخل این صنعت باید نسبت به ایده آل سازی هوش مصنوعی هشیار باشند و به آن به چشم یک هدیه الهی نگاه نکنند. مردم انتظار دارند که هوش مصنوعی باید بسیار بی‌نقص باشد، یا هیچ اشتباهی نکرده و یا اشتباهات بسیار کم داشته باشد. به عقیده فعالان حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی، در واقع سیستم مدل سازی پیش‌بینی کننده، همیشه اشتباه می‌کند اما محققان و سرمایه گذاران می‌خواهند مطمئن شوند که سیستم‌های نوآورانه هوش مصنوعی، یا خطاهای کمتری نسبت به انسان‌ها داشته و یا حداقل خطاهایی داشته باشد که برای شرکت‌ها زیاد گران تمام نشود.

Cousins معتقد است هوش مصنوعی قطعا نقش‌های مهمی در این صنعت به عهده خواهد گرفت اما باید در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کرد. Richard Felton-Thomas اما نظر دیگری دارد. وی که مدیر علوم ورزشی  و مدیر اجرایی ارشد استارتاپ ai. io است می‌گوید که این تکنولوژی فعلا قرار نیست جایگزین شغل انسانی در این صنعت باشد. جایگاه شغل‌های انسانی مانند اسکوت‌ها  یا متخصصین استعداد یابی، مسئولیتشان بسیار ارزشمند است. به عقیده فلتون، برای محک زدن میزان استعداد بازیکنان کاندید شده، همچنان حضور یک انسان حرفه‌ای و آموزش دیده لازم است.

وی توضیح می‌دهد، زمانیکه برنامه  aiScout طی چند هفته آینده عرضه شود (که قرار است اواخر سال جاری میلادی توسط سازمان لیگ MLS مورد استفاده قرار گیرد) بازیکنان قادر خواهند بود از خودشان هنگام انجام یک سری تکنیک‌های فوتبالی، فیلم بگیرند. این ویدیوها بعدا آپلود شده و به روی نسخه اسکوت برنامه اضافه خواهد شد، جاییکه استخدام کنندگان، بازیکنان با استعداد را پیدا می‌کنند. به عنوان مثال یک اسکوت به دنبال یک گل‌زن می‌گردد که معیارهای به خصوصی داشته باشد مانند قد و نحوه ضربه زدن به توپ. زمانیکه انتخاب انجام شد، اسکوت تصمیم می‌گیرد که آیا می‌خواهد بازیکن مد نظر خود را از نزدیک ببیند یا خیر و بعد تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.

فلتون در ادامه سخنان خود می‌گوید: «استفاده اصلی از هوش مصنوعی در واقع هنگام پردازش ویدیوها و دنبال کردن ویدیوها انجام می‌گیرد. سرعت در فوتبال بالاست و تصاویر باید با سرعت حداقل ۲۰۰ فریم در ثانیه ضبط شود که این کار با سیستم‌های قدیمی امکان پذیر نیست زیرا آنها نمی‌توانند انسان را در سرعت بالا، به خوبی دنبال کنند.»

الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به تازگی توسعه یافته‌اند، می‌توانند این ویدیوها را تحلیل کرده و حرکات انسانی را به گونه‌ای ترجمه کنند که عملکرد کلی و قابلیت‌های بازیکن را به خوبی نمایش دهد.

علاوه بر این، سیستم هوش مصنوعی aiScout اعمال تبعیض‌های احتمالی را نیز مختل می‌کند. این سیستم نقش بزرگی ایفا می‌کند و کمک می‌کند حق افراد با استعداد تضعیف نشود. aiScout می‌تواند کمک کند که بازیکنانی که دور بوده  و یا از مناطق محروم هستند  و عملا تحت هیچ گونه شرایط دیگری نمی‌توانند دیده شوند، این موقعیت را داشته باشند که خودشان و استعدادهایشان را نشان دهند.

سخنگوی MLS در بیانیه‌ای اعلام کرد که تکنولوژی سیستم ai. io، موانعی مانند هزینه، التزام به جغرافیا و زمان را از بین می‌برد، مواردی که تا پیش از این مانع می‌شد تا برنامه دسترسی به بازیکنان با استعداد در سطح جهانی با مشکل روبرو شود.

منبع” engadget

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا