ایراناینترنت

مجلس وارد میدان تحقیقات از فروش فیلترشکن‌های پولی شد

آی‌تی‌ایران- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص برای فیلترشکن‌های پولی در مجلس خبر داده است. آنطور که جواد نیکبین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم توضیح داده،  یک گردش مالی عجیبی در فروش فیلترشکن‌ها در کشور وجود دارد و مجلس برای این که دریابد چه‌کسی و چه‌کسانی از فروش این فیلترشکن‌ها سود می‌برند قصد دارد تحقیق و تفحصی را در این حوزه رقم زند. او تاکید کرده که احتمالاً شهریور ماه تحقیق و تفحص از فیلترشکن‌های پولی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس از گردش‌های مالی بالا از فروش فیلترشکن در کشور خبر می‌دهند. برای نمونه همین چند ماه پیش بود که محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورهای مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفته بود که درآمد و گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بیش از 50 هزار میلیاد تومان است و این فروشندگان یک ریال هم مالیات نمی‌دهند. 

همچنین در همین زمینه جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران با اشاره به بازار پرسود فیلترینگ در کشور از گردش مالی سنگین در این بازار خبر داده و گفته بود که رقم‌هایی بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان در این بازار جابه‌جا می‌شود. از سوی دیگر او تاکید کرده بود که این بازار در دست افراد خاصی است، چرا که یک بازار بدون نظارت و پرسود است. 

هشدار نمایندگان مجلس نسبت به گردش مالی عجیب در بازار فروش فیلترشکن‌ها و اینکه این بازار دست افراد خاصی است در حالی اتفاق می‌افتد که تقریبا 4 سال پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در مجلس حاضر شد و پشت بلندگو فریاد زد که «امروز تجارت چند صد میلیاردی در حوزه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد و حال هیچ کسی جلوی این اقدام را نمی گیرد،». جهرمی در همان زمان تاکید کرده بود که بستن فیلترشکن‌ها راه‌حل نیست و با این کار دردسرهای بیشتری برای گروه‌های مختلف از استادان دانشگاه تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و بازارگانان  ایجاد می‌‌شود.

از آن سال‌ها تا به حال سرویس‌ها و پلتفرم‌های بیشتری فیلتر شده و استفاده از فیلترشکن‌های رایگان و پولی نیز افزایش چشمگیری داشته است. 

طبق گزارش اخیر منتشرشده از سوی وب‌سایت سرف‌شارک، ایران جزو اولین کشورهای جهان است که بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در آن محدود یا فیلتر شده و در نتیجه این اتفاق ایران در رده سوم از 195 کشور جهان است که استفاده از فیلترشکن (VPN) در آن گسترش دارد.

شاید همین شرایط هم حالا نمایندگان مجلس را به فکر انداخته تا بازار پرسود فروش فیلترشکن را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند آن هم به جای اینکه به گفته کارشناسان به فکر ساماندهی سیاست‌های افراطی فیلترینگ در کشور باشند. 

طرح‌های شکست خورده ساماندهی بازار فروش فیلترشکن‌ها

هرچند این اولین‌بار است که مجلس به صورت رسمی اعلام کرده که قرار است تحقیق و تفحص از بازار فروش فیلترشکن‌های پولی را انجام دهد، اما پیش از این ساماندهی بازار فیلترشکن‌ها چندین بار از سوی مجلس و همچنین دادستانی مطرح شده، اما در نهایت راه به جایی نبرده است.

برای نمونه زمستان سال گذشته بود که در اوج محدودیت‌های اینترنت و افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها، خبری منتشر شده که براساس آن از این پس تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع‌کنندگان VPNها و فیلترشکن‌های غیرمجاز مشمول مجازات ماده (۷۵۳) قانون مجازات اسلامی می‌شوند. همچنین در مورد اشخاص حقوقی، علاوه بر مجازات مندرج در این ماده، برای شرکت تجاری یا مؤسسه متخلف، لغو امتیاز و تعطیلی نیز رقم خواهد خورد.

همان زمان کارشناسان حقوقی در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران اعلام می‌کنند نمی‌توان برای خرید یا فروش فیلترشکن‌ها، بدون اینکه با صراحت در قانون به این موضوع اشاره شده باشد و مجلس هم برای آن جرم‌انگاری کرده باشد، برخورد کرد.

در نهایت این انتقادها هم بود که معین‌الدین سعیدیاز نمایندگان مجلس در واکنش به برخورد با فروش فیلترشکن‌ اعلام کرد که هنوز در مورد جرم‌انگاری فروش فیلترشکن در مجلس تصمیم‌گیری صورت نگرفته و در این زمینه طرحی هم هنوز در مجلس مطرح نشده است.

حالا باید منتظر ماند که طرح جدید مجلس برای تحقیق و تفحص از فروش فیلترشکن‌های پولی به کجا می‌رسد و در نهایت آیا در زمینه فروش فیلترشکن در کشور جرم‌انگاری صورت می‌گیرد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا