هوش مصنوعی

مراقب WormGPT باشید؛ ابزار هوش مصنوعی در خدمت هکرها

چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی این روزها از محبوبیتی غیرقابل تصور برخوردارند و روزانه میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان، از این ابزارها برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند.

با این حال، در کنار مزیت‌ها و قابلیت‌های که این ابزارها با خود به همراه آورده‌اند، توجه جدی به تهدیدها و آسیب‌های احتمالی که ممکن در نتیجه سوءاستفاده از این فناوری نوظهور پدید آید، بیش از پیش احساس می‌شود.

شاید جالب باشد که بدانید برخی ابزارهای هوش مصنوعی برای راه‌اندازی حملات سایبری طراحی شده‌اند که می‌تواند تهدیدی قابل‌توجه برای امنیت کاربران فضای سایبری ایجاد کنند. یکی از این ابزارها که اخیرا توسعه یافته، WormGPT نام دارد.

این ابزار شبیه به ابزار مشهور این روزهای دنیای فناوری یعنی ChatGPT است اما با این تفاوتی که هیچ محدودیتی در تولید انواع متون غیرقانونی و یا اقدامات خرابکارانه پیش روی خود نمی‌بیند. خالق WormGPT ادعا می‌کند این ابزار منحصرا برای اقدامات مخرب طراحی شده است.

اما در این میان، تهدیدی که بیش از همه احساس می‌شود، نحوه استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده مجرمان و افراد فرصت‌طلب از قابلیت‌های منفی WormGPT برای دستیابی به اهداف شوم و پلیدشان است.

بر اساس گزارش مرکز SlashNext، این ابزار می‌تواند به مجرمان در انجام حملات فیشینگ و ایمیل تجاری (BEC) کند. در واقع، مجرمان با استفاده از این فناوری و ارسال ایمیل‌های جعلی با ظاهری متقاعدکننده، می‌توانند شانس موفقیت‌آمیز بودن حملات خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

قابلیت‌های نگهداری و حفظ حافظه و همچنین قالب‎بندی کدها توسط ابزار WormGPT و در کنار آن، ایجاد ایمیل‌های فیشینگ پیشرفته، کار را برای هکرها به منظور دسترسی سریع‌تر به قربانیان خود، آسان‌تر می‌کند.

نکته تاریک ماجرا آنجاست که حتی افرادی با دانش نسبتا محدود هم می‌توانند از این ابزار برای دسترسی به اهداف خرابکارانه خود استفاده کنند. برخلاف ChatGPT که محدودیت‌هایی از پیش‌ تعریف‌شده برای تولید محتوا دارد، WormGPT می‌تواند بدون هیچ محدودیتی عمل کند.

این پتانسیل نامحدود، احتمال بروز کلاهبرداری‌ها و جرائم سایبری از طریق محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین، برای مقابل با چنین حملات و اقدامات خرابکارانه‌ای، افراد باید در فضای وب و در مواجهه با ایمیل‌های مشکوک احتیاط بیشتری به خرج دهند.

در واقع، هرگز نباید روی لینک‌های مشکوک کلیک کرد و یا با افراد ناشناس در فضای مجازی در ارتباط و تعامل بود. به عبارتی دیگر، هوشیاری و آگاهی، نقشی کلیدی را در محافظت از خود در برابر قربانی شدن در حملات سایبری که توسط ابزارهای هوش مصنوعی تسهیل می‌شود، ایفا می‌کند.

با این حال، صرفا پیام‌های متنی و یا چت‌ها، تهدیدآمیز نیستند بلکه مجرمان سایبری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ویدیوهایی جعلی را تولید و با جعل هویت افراد نزدیک، دوستان و یا خانواده، سعی می‌کنند توجه و اعتماد کاربر را جلب و در نهایت، به سرقت اطلاعات و پول‌های فرد قربانی دست می‌زنند.

در این راستا می‌توان گفت ظهور ابزارهایی چون WormGPT و موارد مشابه، نگرانی‌هایی را درباره سوءاستفاده از فناوری هوش مصنوعی برای حملات سایبری ایجاد کرده و این موضوع را می‌طلبد تا افراد در تعاملات آنلاین خود به ویژه افرادی که نمی‌شناسند، وسواس و دقت بیشتری به خرج دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا