کتاب

کتاب صوتی مارادونا با صدای عادل فردوسی‌پور منتشر شد

عادل فردوسی‌پور چهره محبوب نسل‌های مختلف این‌بار سراغ یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبالی تاریخ و شاید محبوب‌ترین آن یعنی دیه‌گو آرماندو مارادونا رفته است. کتاب مارادونا نوشته گزارشگر و روزنامه‌نگار ورزشی اسپانیایی گیم‌بالاگه، کتابی است که با ترجمه عادل فردوسی‌پور و علی شهروز توسط نشر چشمه منتشر شد و حالا نسخه صوتی آن با صدای عادل فردوسی‌پور در فیدیبو (فروشگاه کتاب‌های صوتی و الکترونیک) قابل خریداری است.  

بیست و پنجم نوامبر سال ۲۰۲۰ زمانی که دنیا هنوز در سایه ویروس شوم کرونا بود، یک خبر همچون بمبی عظیم مردم جهان را بیدار کرد! مارادونای افسانه‌ای در ۶۰ سالگی و بر اثر عارضه قلبی درگذشت! خبری که در همان ثانیه‌های ابتدایی تبدیل به پربازدیدترین و بحث‌برانگیزترین خبر شد، چه کسی باور می‌کرد، دیه‌گو؛ خداوند زمین‌های فوتبال به این زودی و به همین سادگی با زندگی خداحافظی کند!

تنها یکسال پس از مرگ مارادونا بود که کتاب زندگی‌نامه او به قلم گیمِ بالاگه نویسنده و گزارشگر مشهور فوتبال منتشر شد، نام اصلی این کتاب Maradona: The Boy. The Rebel. The God است. سه ویژگی‌ای که بالاگه برای مارادونا در عنوان کتاب نام برده دقیقا یادآور شخصیت مارادونا است. پسربچه‌ای که در سال ۱۹۶۰ در شهر لائوس، بوینوس آیرس آرژانتین به دنیا آمد و در همان کوچه پس‌کوچه‌ها پا به توپ شد و زیباترین حرکات تکنیکی را به نمایش گذاشت. نمایشی که در کنار نشان دادن استعداد بی‌نظیرش در فوتبال نمایانگر روحیه جنگجو و شورشی او بود.  

دیه‌گو مارادونا یکی از آن افراد نادری است که در طول زندگی خود به یک اسطوره تبدیل شده است. از او به عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ نام برده می‌شود! مارادونا در ۹۱ بازی ملی با تیم آرژانتین ۳۴ گل به ثمر رساند که زیباترین گل قرن فوتبال و البته گل «دست خدا» را نیز شامل می‌شود.  

مهارت دیه‌گو در چالاکی، پاس دادن، کنترل توپ، دریبل‌های مهیب و البته حضور کاریزماتیک و رهبری‌اش در زمین از او فوتبالیسیتی افسانه‌ای ساخته است. هر بار او به زمین می‌آمد گویی خدایی در زمین حلول کرده است، حتی نام دیه‌گو هم می‌توانست روی سرنوشت یک بازی تاثیر بگذارد. دوران باشگاهی مارادونا شامل حضور در کشورش در آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز و نیوولز اولد بویز و در اروپا دوره‌های خیره کننده با بارسلونا، ناپولی و سویا بود.

اما این خدایگان زمین‌های سبز در خارج از زمین نیز به طور گسترده مورد توجه رسانه‌ها بود، او زندگی بسیار پرتلاطم و جنجالی‌ای داشت، از سوءمصرف مواد تا گرفتاری‌اش در دوپینگ و روابط عاطفی و شکایت‌های گاه‌وبی‌گاهی که از او می‌شد.

با توجه به این ویژگی‌های منحصر بفرد گیم بالاگه در کتابش مارادونایی تمام‌عیار را ترسیم می‌کند، او فارغ از تحسین‌های همیشگی مارادونا، فراز و نشیب‌ها، شکست‌ها، غم‌ها، آسیب‌ها و رنج‌های این اعجوبه شورشی را نیز به راحتی به نمایش گذاشته است.  

کتاب مارادونا متشکل از مصاحبه‌ها، انبوهی از خاطرات، یادداشت‌ها و نقل‌قول از همه کسانی است که هم‌عصر، هم تیمی و دوست مارادونا بوده‌اند.  

این کتاب درباره تمام جوانب و ناگفته‌های زندگی مارادونا است. درباره مارادونا مطالب و مقالات زیادی نوشته شده و احتمالا نوشته خواهد شد، اما گیم بالاگه نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس اسپانیایی در این کتاب چهره‌ای دیگر از مارادونا را به نمایش گذاشته است. او نورِ قلمش را بر زوایای تاریک و کمتر دیده شده این شورشیِ خستگی‌ناپذیر تابانده و ما را همراه مردی کرده است که نامش هرگز از ذهنِ تاریخ پاک نخواهد شد.

بی‌شک برای ترجمه این کتاب به زبان فارسی هیچ گزینه‌ای مناسب‌تر از عادل‌فردوسی‌پور نبود! عادل در ساختارشکنی و محبوبیت شباهت‌های زیادی به مارادونا دارد و با نبوغش این فرصت را غنیمت شمرده و سراغ اسطوره‌ای‌ترین بازیکن جهان رفته است.  

کتاب صوتی مارادونا با صدا و روایت خاص عادل، بی‌شک تجربه‌ای متفاوت، شنیدنی و جذاب برای همه عاشقان مارادونا، فوتبال و البته هیجان خواهد بود.  

خبر خوب برای طرفداران عادل و البته مارادونا این است که تا می‌توانند این کتاب صوتی را از سایت فیدیبو دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا