ایرانموبایل

سهم گوشی‌های مسافری از واردات موبایل چقدر است؟

فردای اقتصاد: آمارهای سه ماهه واردات تلفن همراه به کشور نشان می‌دهد که واردات گوشی‌های مسافری سهم بسیار کمتری از واردات تجاری را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای گمرک،‌ از مجموع واردات تلفن همراه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ ،  تعداد ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار دستگاه به روش تجاری و ۱۴۹ هزار دستگاه به صورت مسافری وارد کشور شده است.

بر همین اساس ارزش واردات گوشی تلفن همراه به روش تجاری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۸۳ میلیون و ۶۰۱ هزار دلار و به روش مسافری ۹۰ میلیون و ۶۷۹ هزار دلار بوده است؛ بر این اساس در مجموع ۵۷۴ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار انواع گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۴ میلیون و ۳۱۵ هزار دستگاه بود که از این میزان واردات ۱۳ میلیون و ۷۶۴ هزار دستگاه به روش تجاری و ۵۵۰ هزار دستگاه نیز به روش مسافری وارد کشور شد. همچنین ارزش واردات انواع گوشی تلفن همراه به روش تجاری در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و به روش مسافری ۳۴۶ میلیون و ۷۳ هزار دلار بود و واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۴۰۱ به روش تجاری و مسافری در مجموع به سه میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار رسید.

افزایش تعرفه برای واردات مسافری

در حالی که بخش عمده واردات گوشی در کشور در اختیار واردکنندگان رسمی است ولی سیاست‌های اعمال شده بر بازار به دنبال کاهش سهم مسافری و افزایش سهم تجاری است.

دولت امسال بر اساس پیشنهاد انجمن واردکنندگان موبایل تعرفه جدیدی را برای واردات گوشی مسافری اعمال کرد و این باعث شد که هزینه رجیستری گوشی‌های مسافری بالای ۶۰۰ دلار تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

این موضوع قیمت رجیستری مسافری یک گوشی مانند آیفون ۱۳ پرومکس را به ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان رساند. البته دولت حتی برای واردات تجاری موبایل نیز افزایش تعرفه‌ای را برای امسال در نظر گرفته است.

دوبرابر شدن هزینه رجیستری برای واردات گوشی‌های مسافری بر اساس پیشنهاد انجمن واردکنندگان موبایل صورت گرفته است. این انجمن طی سالهای اخیر نسبت به واردات گوشی مسافری با تعرفه مشابه واردکنندگان معترض بوده است. به اعتقاد مدیران این انجمن ایجاد تعرفه یکسان برای واردات تجاری و مسافری باعث ایجاد مزیت برای واردات مسافری شده چراکه هزینه‌های گمرکی چون ترخیص و … به واردکننده مسافری تحمیل نمی‌شود.

برخی فروشندگان بازار موبایل به فردای اقتصاد گفته‌اند که اجرای این تعرفه‌ها از خردادماه امسال به طور خودکار باعث رشد قیمت‌ها در بازار موبایل خواهد شد و در این میان گوشی‌های گرانقیمت بیشترین افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا