گوناگون

آشنایی با یو پی اس و نحوه کار آن

با گسترش فناوری‌های روز دنیا و استفاده از برق جهت تامین انرژی انواع دستگاه، اکثر کشورها با چالشی جهت تامین این انرژی حیاتی و مهم روبرو هستند. یکی از بهترین راه‌ها جهت تامین انرژی دستگاه‌ها به هنگام قطعی برق، یو پی اس‌ها هستند. این دستگاه‌های پیشرفته با کمک فرآیندهای داخلی خود می‌توانند اختلالات و نوسانات جریان برق را گرفته و برقی مناسب و ایده آل را به هنگام قطعی برق یا هنگام اتصال آن به دستگاه‌های متصل بدهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع دستگاه ups آشنا کنیم و در ادامه به مباحث مانند موارد زیر بپردازیم:

  • یو پی اس و نحوه کار آن
  • مزایا خرید یو پی اس
  • تجهیزات داخلی ups
  • انواع دستگاه یو پی اس
  • یو پی اس آفلاین و کاربرد آن
  • دستگاه ups آنلاین و کاربرد آن
  • یو پی اس‌های لاین اینتراکتیو
  • راهنمای انتخاب بهترین دستگاه یو پی اس
  • قیمت ups

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در صورت تمایل به خرید یو پی اس، با اطلاعات کامل آن را خریداری کنید.

یو پی اس چگونه عمل می‌کند؟

یو پی اس Uninterruptible power supply که با نام دستگاه برق اضطراری شناخته می‌شود، به هنگام قطعی یا افزایش و کاهش نوسانات جریان برق، با جلوگیری از ورود شوک الکتریکی به دستگاه مانع از آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی و متصل به آن می‌شود. پس از رفع کامل شوک‌ها و نویز ها، با ورود انرژی ذخیره شده به جریان، مانع از قطعی برق از چند دقیقه تا چند ساعت می‌شود.

به همین جهت استفاده از این دستگاه در انواع تجهیزات بیمارستانی و پزشکی، سیستم‌های مخابراتی و تحت شبکه، مراکز داده و دیتاسنترها و حتی مصارف خانگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای خرید یو پی اس

خرید دستگاه ups، علاوه بر جلوگیری از قطعی برق، باعث افزایش طول عمر دستگاه‌های متصل به آن هم می‌شود. در ادامه به مهمترین مزایا انواع دستگاه یو پی اس می‌پردازیم.

  • جلوگیری از خراب و آسیب دیدگی دستگاه‌های الکترونیکی
  • تبدیل برق شهری به برق باتری و اتصال آن به شبکه جریان (جریان مستقیم به جریان متناوب)
  • دمای پایین به هنگام کارکرد
  • قیمت مناسب جهت خرید
  • نصب و راه اندازی آسان
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • راندمان کاری بالا

تجهیزات داخلی UPS

دستگاه‌های یو پی اس دارای سیستم‌های داخلی پیشرفته و هوشمندی است که به کمک یکدیگر می‌توانند نوسانات و جریان‌های برق را به صورت کامل کنترل کرد و آن‌ها را فیلتراسیون کنند و در ادامه و به هنگام قطعی برق، جریان را وارد دستگاه می‌کنند. این سیستم‌های پیشرفته و منظم شامل موارد زیر می‌باشند.

  • باتری یو پی اس ups
  • مرکز کنترل هوشمند
  • مبدل‌های برق (اینورتر)
  • سیستم خنک کننده

باتری یو پی اس ups

وظیفه اصلی تامین انرژی و ذخیره برق اضطراری برای شرایط حساس را باتری‌های یو پی اس بر عهده دارند. این دستگاه‌ها با دارا بودن ابعاد و ولتاژهای مختلف می‌توانند به طور کامل برق مورد نیاز را با استفاده از کابل‌های مخصوص در خود ذخیره کند.

این باتری‌ها در انواع باتری سیلد اسید، نیکل کادمیوم و لیتیوم یون قابل به کارگیری هستند که هر کدام از جنس باتری‌ها برای شرایط خاص و ویژه خود قابل استفاده هستند.

این قطعات به همراه شارژر خود می‌توانند شارژ شوند تا به هنگام قطعی برق به طور کامل و بدون مشکل کار کنند.

مرکز فرمان و کنترل هوشمند

وظیفه کلی دستورات لازم و کنترل نوسانات ورودی و خروجی در دستگاه را این سیستم بر عهده دارد. سیستم‌های کنترل هوشمند با دارا بودن برنامه‌های پیشفرض داخلی در خود می‌توانند تمامی فعالیت‌های ممکن در دستگاه را کنترل و برنامه ریزی کنند.

مبدل جریان برق (Power inverter)

قطعات مبدل یا به عبارتی اینورترها وظیفه کنترل جریان را در دستگاه‌های یو پی اس دارند. این قطعات جریان مستقیم DC که جریان برق شهری است را دریافت کرده و آن را تبدیل به جریان متناوب AC می‌کنند و با تنظیم ولتاژ آن، آن را به عنوان ولتاژ خروجی به دستگاه‌های متصل می‌دهد.

سیستم خنک کننده

قطعا هر دستگاه الکترونیکی جهت بالا ماندن راندمان کاری و جلوگیری از خرابی در مقابل گرما شدید، نیاز به سیستم‌های خنک کننده دارند. این سیستم که متشکل از فن تهویه داخلی ups و دستگاه خنک کننده است می‌توانند به هنگام کارکرد شدید و پر قدرت دستگاه، مانع از بالا رفتن دما در آن شود.

انواع دستگاه یو پی اس

حال که با قطعات داخلی انواع دستگاه یو پی اس آشنا شدیم، نوبت به آن میرسد که انواع دستگاه یو پی اس و کاربرد آن ها را با همدیگر بشناسیم. انواع Upsها با دارا بودن ویژگی ذاتی خود در موارد ضروری و غیر ضروری قابل بکارگیری هستند.

  • دستگاه یو پی اس آفلاین Offline Ups
  • یو پی اس آنلاین Online Ups
  • دستگاه UPS لاین اینتراکتیو Line-Interactive Ups
انواع دستگاه یو پی اس
انواع دستگاه یو پی اس

یو پی اس آفلاین Offline Ups

دستگاه‌های آفلاین یو پی اس جزوی از ابتدایی‌ترین نوع upsها هستند، این دستگاه که غالبا آن‌ها را در مکان‌های غیر حساس میشود دید، به هنگام قطعی برق، با کمترین ولتاژ دستگاه‌های متصل را برای چند لحظه خاموش و قطع می‌کند، سپس بعد از حدود ۱۰ الی ۱۵ ثانیه با وارد کردن جریان ذخیره شده در خود، باعث برقراری جریان در دستگاه‌ها می‌شود.

از این تجهیزات بیشتر برای برقراری برق در دستگاه‌های خانگی، تجهیزات برقی معمولی، اماکن غیر ضروری و … استفاده می‌شود.

دستگاه ups آنلاین Online Ups

پیشرفته‌ترین نوع دستگاه‌های یو پی اس، نوع آنلاین (برخط) آن است، این دستگاه‌ها از سیستم‌های کنترل کننده هوشمند حساس‌تری برخوردار هستند و به هنگام قطعی یا نوسانات جریان برق، بدون هیچگونه خاموش کردن سیستم‌ها و جریان، برق اضطراری موجود در خود را به دستگاه‌ها می‌دهد.

سیستم‌های یو پی اس آنلاین در اتصالات و تبدیلات خود به دو نوع یو پی اس تبدیل دلتا و تبدیل دوگانه تقسیم می‌شود که نحوه عملکرد جفت دستگاه به یک شکل می‌باشد با این تفاوت که در ups تبدیل دلتا، انرژی کمتری تلف می‌شود و راندمان کاری دستگاه بالاتر می‌باشد.

کاربرد دستگاه‌های یو پی اس آنلاین، بیشتر در مواقع حساس و ضروری نظیر استفاده در تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، سیستم‌های بزرگ مخابراتی و فناوری اطلاعات، سرورهای پیشرفته و مراکز داده، مکان‌های دولتی نظیر بانک ها، آتش نشانی، پلیس، پادگان ها، کارخانه‌های صنعتی و … است.

یو پی اس لاین اینتراکتیو Line-Interactive

 Ups لاین اینتراکتیو که به یو پی اس‌های خط تعاملی هم معروف هستند، دارای سیستم ترکیبی از کارکرد online upsها و offline upsها هستند.

کارکرد این دستگاه‌ها بدین گونه است که به هنگام برقراری برق شهری، دستگاه به وسیله جریان مستقیم، به شارژ باتری و تنظیم ولتاژ خروجی میپردازد و هنگامی قطعی برق، ولتاژ باتری را در اختیار خروجی‌ها قرار می‌دهد.

عملکرد لاین اینتراکتیو، تا حدودی مشابه یو پی اس offline است و به جهت تولید کمتر یو پی اس‌های آفلاین، با کاربری offline upsها در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

راهنمای انتخاب بهترین دستگاه یو پی اس

حال که با ویژگی‌ها و انواع یو پی اس آشنا شدیم، نوبت به آن است که به سراغ انتخاب بهترین مدل دستگاه مناسب کاربری شما برویم. در انتخاب بهترین برند ups، المان‌های خاصی اهمیت دارند که هر کدام می‌تواند بر قیمت، کیفیت و نوع دستگاه تاثیر بگذارند و ما باید بر اساس نیاز خود و دستگاه‌های متصل شونده به آن، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشیم. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • ولتاژ مصرفی دستگاه و ups
  • نوع کاربری یو پی اس
  • ظرفیت و توان شارژ دستگاه یو پی اس
  • باتری ups
  • برند سازنده دستگاه

توان مصرفی دستگاه و ups

اولین شاخصه کلیدی مورد نظر برای انتخاب دستگاه یو پی اس مناسب، بررسی و ارزیابی توان مصرفی جریان در دستگاه‌هایی است که بناست به یو پی اس متصل شوند. نحوه بررسی آن بدین گونه است که در ابتدا توان تمامی دستگاه‌های متصل را با استفاده از کاتالوگ یا بروشور دستگاه متوجه می‌شویم و سپس تمامی توان‌ها را با یکدیگر جمع زده و در انتهای تقسیم بر تعداد دستگاه‌ها می‌کنیم.

حال میانگینی از توان مصرفی تمام دستگاه‌ها داریم و در می‌توانید مناسب‌ترین دستگاه ups را انتخاب کنیم.

نوع کاربری یو پی اس

در بخش‌های قبل انواع دستگاه‌های یو پی اس را شناختیم و متوجه شدیم که هر کدام از این دستگاه‌های برق اضطراری برای چه کاربری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شاخص در اغلب موارد علاوه بر کاربری مورد استفاده، می‌تواند بر قیمت دستگاه هم تاثیر گذار باشد، یعنی ups آنلاین با توجه به قابلیت و حساسیت بالای خود، از قیمت بالاتری نسبت به سایر دستگاه‌ها برخوردار است.

ظرفیت و توان شارژ دستگاه UPS

شاخصه سومی که به عنوان اصلی‌ترین شاخصه انتخاب بهترین UPS، از آن نام برد، ظرفیت آن است. به طبع هر چقدر یک یو پی اس UPS دارای ظرفیت شارژ بالاتری باشد می‌تواند به هنگام قطعی جریان برق، ساعت‌ها یا دقایق بیشتری را به اتصال جریان برق اختصاص دهد.

باتری UPS

باتری یو پی اس و انتخاب آن یکی از مهمترین بخش‌های ساخت انواع دستگاه برق اضطراری است، چرا که این قطعات با دارا بودن ویژگی‌های ذخیره سازی قطعی انرژی می‌توانند کیفیت اتصالات برق و … دیگر را بالا ببرند.

همانطور که در بخش تجهیزات داخلی یو پی اس‌ها اشاره کردیم، این باتری‌ها در انواع سیلد اسید، لیتیوم یون و نیکل کادمیوم قابل خریداری است.

همین امر سبب می‌شود، کیفیت ارائه خدمات در زمان قطعی برق و ولتاژ و آمپر مورد نیاز به نسبت متفاوت باشد.

برند سازنده

شاخصه‌های دیگری که باید در انتخاب بهترین دستگاه به آن توجه کرد، برند سازنده محصول است، برندهای بسیاری اقدام به طراحی و تولید انواع UPS در ابعاد و کاربری‌های مختلف می‌کنند، در خصوص انتخاب برند باید به اصالت کالا، گارانتی، خدمات پس از فروش و موارد دیگر بسیار باید توجه کرد. از برندهای محبوب تولید کننده ایرانی یو پی اس می‌توان به برندهایی چون فاراتل، فاران، هژیر صنعت و تکام و …

از برندهای معتبر خارجی هم می‌توان به APC، پاورترونیکس، انسیس و … اشاره کرد.

قیمت یو پی اس (UPS)

قیمت انواع دستگاه‌های برق اضطراری همانگونه که در بخش‌های قبل خواندیم به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان برای آن‌ها قیمت ثابتی را تعیین کرد. در این خصوص می‌توان گفت عوامل چون نوع کاربری، برند سازنده، ظرفیت شارژدهی، باتری دستگاه و … در خصوص خرید و استعلام قیمت انواع یو پی اس باید با مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه در ارتباط باشید.

راه‌های ارتباطی با مشاوران خرید دستگاه برق اضطراری

راه های ارتباطی با مشاوران خرید دستگاه برق اضطراری
راه های ارتباطی با مشاوران خرید دستگاه برق اضطراری

در خصوص استعلام قیمت و نحوه خرید دستگاه می‌توانید با شماره‌های زیر در ارتباط باشید.

  • شماره تماس خرید یو پی اس: ۰۲۱۸۸۹۲۹۳۶۴
  • شماره واتساپ استعلام قیمت یو پی اس: ۰۹۳۸۰۰۷۲۲۰۰

جمع بندی

در این مقاله در خصوص انواع یو پی اس و کاربرد آن‌ها صحبت کردیم و نحوه انتخاب بهترین یو پی اس را با همدیگر شناختیم. در پایان از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم، شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا