هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند کمبود مهندس در صنایع تولیدی را جبران کند

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد به زودی صنایع تولیدی، با کمبود مهندس در بخش‌های مختلف مواجه خواهند شد اما به گفته کارشناسان، هوش مصنوعی می‌تواند مشکل کمبود این نیروها را برطرف کند.  

در این بررسی، محققان مرکز Fictiv، نظر ۲۴۱ مدیر ارشد شرکت‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف همچون الکترونیک، پزشکی، خودرو و… را مورد بررسی قرار دادند.  

نتایج حاکی از آن است که ۹۷درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند صنایع تولیدی در جهان، با کمبود نیروهای مهندس مواجه خواهند شد. همچنین حدود نیمی‌از پاسخ‌دهندگان که در حوزه‌های مشاغل تولیدی، زنجیره تامین و مهندسی نظارت فعالیت داشتند، اعلام کردند که برای حفظ نیروهای ماهر خود با چالش مواجهند و جذب افراد با استعداد جدید نیز دشوار شده است.  

دیو ایوانز، مدیرعامل Fictiv می‌گوید احتمالا در آینده، صنایع مختلف در جذب کارگران ماهر برای رفع نیازهای خود به مشکل خواهند خورد. وی گفت: متاسفانه تعداد دانشجویانی که با مدرک مهندسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، پاسخگوی تقاضای صنایع تولید نیست.

بر اساس این تحقیق، این موضوع با مسائلی همچون تورم، اختلال در زنجیره تامین و نبود ثبات اقتصادی تشدید شده و شرکت‌ها را وادار کرده تا برای کاهش هزینه‌ها، استخدام‌ها را متوقف و بخشی از نیروهای خود را اخراج کنند.

بنابراین، مدیران صنایع تولیدی به دنبال راه‌های جایگزین برای تامین نیروی کار خود هستند. ایواز می‌گوید: پیشرفت‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی ممکن است کلید حل این معضل باشد و این شکاف را پر کند.  

در این بررسی، ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند طرح‌هایی برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی همانند پلتفرم‌های ویژه زنجیره تامین، ربات‌های خاص، فنوری واقعیت مجازی و افزوده برای افزایش بهره‌وری کارکنان موجود خود دارند.  

همچنین ۹۷ درصد از این مدیران اعلام کردند که هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه‌هایی چون توسعه محصولات و کارهای تولیدی همانند کنترل کیفیت و طراحی محصول، گره‌گشا باشد.

ایوانز در این خصوص گفت: ابزارهای هوش مصنوعی از این ظرفیت برخوردارند تا بهره‌وری مهندسان را به طور چشمگیری افزایش دهند به طوری که بهره‌وری یک تیم ۵ نفره را به بهره‌وری ۲۰ نفر برساند.

افزون بر این، ۶۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند در حال آموزش فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی به کارکنان فعلی خود هستند تا روند اجرای کارها را بهبود بخشند. ایوانز می‌گوید می‌توان با آموزش فناوری واقعیت افزوده به مهندسان، نوآوری در طراحی محصول را ارتقا داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا