هوش مصنوعی

ابراز امیدوار مدیرعامل OpenAI نسبت به همکاری جهانی در حوزه هوش مصنوعی

مدیرعامل شرکت OpenAI، خالق ابزار هوش مصنوعی ChatGPT اعلام کرد که نسبت به همکاری‌‌های جهانی در حوزه هوش مصنوعی «کاملا خوش‌بین» است.

سم آلتمن در جریان سفر خود به ژاپن اعلام کرد: در ابتدای این سفر، نسبت به اجماع و هماهنگی جهانی برای کاهش خطرات هوش مصنوعی مردد بودم، اما اکنون نسبت به این موضوع کاملا خوش‌بین هستم و به نظرم ‌می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

این صحبت‌‌ها در حالی مطرح شد که طی چند ماه اخیر و با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT، نگرانی‌‌های زیادی درباره خطرات این فناوری و سوءاستفاده افراد و یا به اصطلاح بازیگران بد از این ابزارهای شکل گرفته است.

به همین جهت، قانونگذاران به دنبال وضع قوانین و مقرراتی برای ساماندهی فعالیت‌‌های شرکت‌‌ها در توسعه و همچنین مقابله با سوءاستفاده‌‌های احتمالی از این فناوری نوظهور هستند. از طرفی دیگر، ظرفیت‌‌های این فناوری به حدی است که ‌می‌تواند تهدیدی برای بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها باشد و به همین روی، قانونگذاری در این حوزه به طور جدی دنبال ‌می‌شود.

در همین رابطه، اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده که در حال تدوین پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی است که احتمالا در سال جاری میلادی به قانون تبدیل خواهد شد.

در ایالات متحده فعلا اقدامات به گونه‌ای است که به نظر ‌می‌رسد این کشور به جای وضع قوانین جدید، به دنبال اصلاح قوانین موجود برای انطباق با مسائل مرتبط با هوش مصنوعی است.

سم آلتمن به دنبال راه‌اندازی دفتر در ژاپن است و اخیرا با فومیدا کیشیدا، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره این فناوری نوظهور گفت‌وگو کرد. وی نتیجه این گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا