هوش مصنوعی

نگرانی چین از تهدید هوش مصنوعی برای امنیت ملی این کشور

تقریبا یک روز پس از انتشار بیانیه بزرگان هوش مصنوعی درباره تهدید این فناوری و برابری آن با خطر جنگ هسته‌ای و همه‌گیری، حزب کمونیست چین درباره خطرات بالقوه این فناوری هشدار داده است.

خبرگزاری شینهوا در گزارشی اعلام کرد شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین خواستار اتخاذ اقدامات و تلاش‌هایی ویژه برای حفظ امنیت سیاسی و بهبود حاکمیت امنیتی اطلاعات اینترنتی و هوش مصنوعی شد.

با توجه به پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، رئیس جمهور چین از مقامات این کشور خواست تا نسبت به شرایط پیچیده و چالش برانگیزی که امنیت ملی با آن مواجه است، آگاه باشند.

جین‌پینگ گفت چین به یک الگوی جدید از توسعه با معماری امنیتی جدید نیاز دارد که نشان می‌دهد این کشور نسبت به فناوری هوش مصنوعی و سوءاستفاده از آن برای خرابکاری و جاسوسی نگران است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که اخیرا پیشگامان حوزه هوش مصنوعی اخیرا هشدار داده‌اند که خطر انقراض بشریت از طریق این فناوری، باید در کنار سایر تهدیدهای اجتماعی همانند بیماری‌های همه‌گیری و جنگ هسته‌ای یک اولویت باشد.

جالب اینجاست که این بیانیه توسط مدیرعامل OpenAI، شرکت توسعه‌دهنده ابزار هوش مصنوعی ChatGPT و همچنین رئیس بخش هوش مصنوعی گوگل موسوم به دیپ‌مایند که از آنها به عنوان پدرخوانده‌های هوش مصنوعی نیز یاد می‌شود، امضا شده است.

مدیر مرکز ایمنی هوش مصنوعی که این بیانیه را منتشر کرده، در گفت‌وگو با اسکای نیوز اعلام کرد که در نهایت، قدرت هوش مصنوعی بر هوش انسانی غلبه خواهد کرد. دن هندریکس معتقد است: این وضعیت می‌تواند ما را در موقعیت شکننده‌ای قرار دهد و احتمالا راه نئاندرتال‌ها یا گوریل‌ها را طی خواهیم کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز در ماه مارس به همراه بیش از ۱۰۰۰ چهره شاخص دنیای فناوری با انتشار نامه‌ای خواستار توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی شدند. در این نامه، نسبت به تهدیدهای جدی و عمیق این فناوری هشدار داده و اعلام شد که سیستم‌های قدرتمند تنها زمانی باید توسعه یابند که بتوان مطمئن بود اثرات آنها مثبت هستند و خطرات آنها قابل مدیریت خواهند بود.

انتشار و گسترش اطلاعات نادرست، بیکاری میلیون‌ها نفر و تهدیدهای مربوط به بقای بشریت، از جمله خطرات بالقوه رشد سریع و افسارگسیخته عنوان می‌شوند.

با این حال، اظهارات اخیرا رئیس جمهور چین درباره هوش مصنوعی، ۴به نوعی در تضاد با رویکرد معمول این کشور نسبت به توسعه و استفاده از این فناوری نوظهور است. از طرفی دیگر، انتقادهای زیادی علیه این کشور از سوی غربی‌ها به دلیل استفاده از ابزارهایی همچون تشخیص چهره و صدا و حتی آنالیز نحوه راه رفتن، برای زیر نظر گرفتن مردم این کشور مطرح می‌شود.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا