تجارت

بهترین‌های ارتباط با مشتری، نرم افزار CRM مناسب شما کدام است؟

هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد که یک سیستم CRM خوب برای هر کسب و کار در حال رشدی ضروری است و همه سازمان‌های بزرگ از این ابزار مفید استفاده می‌کنند. مهم نیست که اندازه شرکت شما چقدر است، نرم افزار CRM مناسب می‌تواند با انجام کارهای زیر به شما کمک کند تا در این بازار رقابتی به پیشرفت خود ادامه دهید:

  • پیگیری تمام تعاملات با مشتریان
  • حفظ روابط قوی با مشتریان فعلی
  • فروش محصولات و خدمات بیشتر
  • بهبود ارتباط بین تیم‌های فروش و بازاریابی
  • جذب مشتریان جدید و حفظ آن‌ها

با این حال، انتخاب سیستم CRM مناسب برای کسب و کار شما آسان نیست. نرم افزارهای زیادی برای انتخاب وجود دارد اما قبل از تصمیم‌گیری باید گزینه‌های استقرار، توانایی سفارشی‌سازی، هزینه و سایر موارد را در نظر بگیرید. همچنین مورد مهمی که باید به آن توجه کنید نیازهای خودتان است.

درواقع، ارزیابی دقیق نیازهای کسب و کارتان از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید تصمیم بگیرید که آیا به همه یا فقط برخی از عملکردهایی که یک سیستم CRM ارائه می‌دهد نیاز دارید یا خیر. در ادامه معیارهای لازم برای انتخاب نرم افزار CRM مناسب را بیان می‌کنیم.

۷ معیار برای انتخاب سیستم CRM مناسب کسب و کار شما

قبل از شروع بررسی ابزارهای مختلف CRM، این سوالات را از خود بپرسید:

  • ناکارآمدترین فرآیندها در کسب و کار ما چیست و چه چیزی را می‌خواهیم با یک سیستم CRM بهبود دهیم؟
  • کدام فرآیند و گردش کار را نداریم و باید اضافه کنیم؟
  • چه کسی در شرکت ما قرار است از CRM استفاده کند؟ به چند کاربر نیاز داریم؟
  • چه نرم افزار دیگری را می‌خواهیم با یک سیستم CRM ادغام کنیم؟
  • بودجه ما چقدر است؟

هفت معیار وجود دارد که باید هنگام انتخاب سیستم CRM در نظر بگیرید:

۱. در مورد استقرار نوع CRM ابری یا تحت وب تصمیم بگیرید

با نرم افزار ابری شما به یک سرور یا تخصص فنی در کنار خود نیاز ندارید. می‌توانید به سادگی وارد نرم افزار CRM ابری در مرورگر اینترنت خود شوید و شروع به کار کنید. تمام اطلاعات در سرور ارائه‌دهنده قرار دارد. با این حال، شما باید همیشه آنلاین باشید. اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، نمی‌توانید به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

CRM ابری
CRM ابری

با یک CRM تحت وب، شما مالک نرم افزار هستید و به صورت فیزیکی در محل شرکت شما میزبانی می‌شود. با این حال، شما باید پرسنل IT داخلی داشته باشید و سخت افزار و نرم افزار لازم را خریداری کنید و همچنین هزینه‌های اولیه بیشتری را متحمل شوید.

بنابراین بهتر است سیستم CRM را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد و بتواند همراه با کسب و کار شما تکامل یابد.

۲. مشخص کنید به چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی نیاز دارید

همان‌طور که تجارت شما رشد می‌کند، نیازهای CRM شما نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که نرم افزار CRM که انتخاب می‌کنید می‌تواند به راحتی به نسخه پیشرفته‌تر ارتقا یابد.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اغلب نرم افزارهای CRM دارای عملکردهای زیادی هستند اما چرا برای عملکردهایی که نیاز ندارید یا استفاده نمی‌کنید، هزینه پرداخت کنید؟

این در مورد تعداد کاربران شرکت شما نیز صدق می‌کند. شاید کاربران مختلف به برنامه‌های متفاوتی نیاز داشته باشند. بنابراین، بخش‌های فروش ممکن است به یک CRM با مجموعه فروش پیشرفته و امکان استفاده از CRM در دستگاه‌های تلفن همراه خود نیاز داشته باشند. در حالی که تیم بازاریابی شما فقط نیاز به استفاده از عملکرد مرتبط با بازاریابی و یا تبلیغات داشته باشد.

۳. مطمئن شوید که نرم افزار با سایر ابزارها یکپارچه می‌شود

این یکی از مهمترین مواردی است که هنگام انتخاب CRM برای سازمان خود باید در نظر بگیرید. شما یک CRM را تهیه می‌کنید تا به شما کمک کند عملیات تجاری خود را ساده کنید. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که سیستم CRM می‌تواند با سایر برنامه‌هایی که در حال حاضر دارید مانند نرم افزار حسابداری یا منابع انسانی و سایر موارد، یکپارچه شود.

همچنین مطمئن شوید که می‌توانید به راحتی اطلاعات تماس موجود خود را به نرم افزار CRM جدید منتقل کنید. اکثر نرم افزارهای CRM به شما امکان می‌دهند داده‌ها را از منابع دیگر وارد کنید.

۴. دموی آزمایشی برای تست امکانات CRM درخواست دهید

قبل از خرید CRM بهترین راه‌حل این است که تمام امکانات آن را تست کنید. در طول یک جلسه‌ی دمو، یک مشاور شما را از طریق نرم افزار راهنمایی می‌کند و نحوه استفاده از آن را نشان می‌دهد. سپس، می‌توانید سؤالات خاصی را که مربوط به کسب و کار شما است بپرسید و نقاط قوت و ضعف سیستم را ببینید و به مواردی مانند سهولت استفاده، عملکرد کلیدی و قابلیت گسترش نگاه کنید.

۴. دموی آزمایشی برای تست امکانات CRM درخواست دهید
۴. دموی آزمایشی برای تست امکانات CRM درخواست دهید

۵. صنعت مشابه خودتان که از CRM استفاده کرده پیدا کنید

به دنبال یک ارائه‌دهنده CRM باشید که با شرکت‌ها و صنایع مشابه شما کار کرده است و نظرات و امتیازات آن‌ها را بررسی کنید. با ارزیابی این شرکت‌ها می‌توانید بفهمید که کدام نرم افزار CRM برای شرکت شما مناسب است و از هزینه اضافی جلوگیری کنید.

۶. نحوه استقرار و سفارشی‌سازی نرم افزار را بررسی کنید

نرم افزار CRM اگر به درستی استقرار نشود و یا کارکنان شما برای استفاده از امکانات آن آموزش ندیده باشند، ممکن است ابهاماتی در سازمان ایجاد شود. بنابراین، مهم است که قبل از خرید، نحوه استقرار و سفارشی‌سازی نرم افزار را بررسی کنید.

یک سیستم CRM باید مکمل کسب و کار شما باشد و شامل فرآیندهای فروش، استراتژی بازاریابی، فعالیت‌های خدمات مشتری، پشتیبانی باشد. به همین دلیل است که باید سیستمی را انتخاب کنید که استقرار آن به درستی انجام شود و آموزش‌های لازم را به افراد درگیر بدهد.

۷. به رابط کاربری نرم افزار توجه کنید

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک سیستم CRM این است که استفاده از آن برای کاربر راحت باشد. به عنوان مثال، می‌توانید از ارائه‌دهنده بخواهید تا به شما نشان دهد که برای انجام یک کار خاص چند کلیک لازم است. آیا دکمه‌ها به وضوح برچسب‌گذاری شده‌اند؟ آیا جریان فرآیند خوبی دارد؟

بنابراین، هنگامی که یک نسخه آزمایشی سیستم CRM دریافت می‌کنید، رابط کاربری سیستم و همچنین سهولت استفاده از آن را ارزیابی کنید.

CRM پیام گستر، ابزاری مناسب برای هر کسب و کار در هر اندازه

CRM نقش مهمی در موفقیت هر کسب و کاری ایفا می‌کند. صرف نظر از اندازه شرکت شما، بهتر است برای انتخاب نرم افزار مناسب، نیازهای خود را به همراه بودجه ترسیم کنید. سپس برای خرید این نرم افزار اقدام کنید.

نرم افزار CRM پیام گستر، به عنوان جامع‌ترین نرم افزار CRM ایرانی، دموی رایگان آزمایشی ارائه می‌دهد. در این نسخه آزمایشی می‌توانید منوهای مختلف را بررسی کرده و با کاربرد هر کی از قابلیت‌های نرم افزار آشنا شوید. بنابراین شرایط برای شما فراهم است تا با بررسی تمام امکانات آن و پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف، دریابید که تا چقدر نیازهای کسب و کار شما را محقق می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا