تکنولوژی

زمینه‌های رشد کسب‌وکار در کره‌جنوبی

 سال 1971 تولید ناخالص داخلی سرانه در کره‌جنوبی، مشابه همسایه آن کره‌شمالی بود. اما امروزه، گرچه کره‌شمالی یکی از فقیرترین و کم‌توسعه‌ترین کشورها در کره زمین است، کره‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را دارا است.

بازار کره‌جنوبی یک بازار محبوب بین سرمایه‌گذاران مستقیم خارجی است. با وجود اقتصاد پیشرو، آزادسازی بازار و استفاده گسترده از زبان انگلیسی در کسب‌وکار، آن را انتخاب خوشایندی برای سرمایه‌گذاران ساخته است اما برخی تفاوت‌های فرهنگی و چالش‌هایی وجود دارد که باید از آن آگاه بود. کره‌جنوبی یکی از همگن‌ترین جمعیت‌ها را در دنیا دارا است. کره، فرهنگ، زبان، پوشش و غذاهای خود را دارد که آن را از کشورهای همسایه آن متمایز می‌کند. آنها به فرهنگ سنتی و موفقیت‌های اقتصادی خود بسیار می‌بالند. دقت داشته باشید که در جلسات و ملاقات با کره‌ای‌ها باید به شدت وقت‌شناس باشید. 

 

زمینه‌های اجتماعی 

طرز تفکر کنفوسیوسی یک بخش اساسی در فرهنگ کسب‌وکار کره است. مطابق با اصول کنفوسیوس، با مردم در رتبه‌ها یا سن‌های بالاتر، با احترام خاصی هم از نظر اجتماعی و هم در مورد مسائل کسب‌وکار برخورد می‌شود. کارمندان شرکت‌های کره‌ای نسبت به کارفرمای خود به شدت احساس وفاداری دارند و در هر موقعیتی انتظار می‌رود که حرف کارفرما را تایید کنند یا صرف‌نظر از منطق پشت بحث‌ها جانب کارفرما را بگیرند. در ارزش‌های کنفوسیوسی مردم باید به مقام بالاتر از خود و به‌کار دسته‌جمعی احترام بگذارند، مطابق با اخلاقیات رفتار کنند، به سختی کار کنند و بیاموزند، از افراط حذر کنند و معتدلانه زندگی کنند. 

 

زبان

با وجود اینکه بسیاری از کره‌ای‌ها در خارج از کشور درس خوانده‌اند، اما فقدان مهارت‌های زبان انگلیسی هنوز یکی از بزرگ‌ترین موانع برای انجام کسب‌وکار در کره محسوب می‌شود. سیستم آموزشی کره به‌طور مداوم بر بهبود در آموزش شفاهی انگلیسی تاکید دارد. کره بعد از درگیری طولانی با ژاپن و به‌خصوص سال‌ها تصرف در نیمه اول قرن بیستم، هنوز روابط خوبی با این کشور ندارد. اما کره‌ای‌های مسن‌تر ممکن است هنوز زبان ژاپنی را بفهمند و به این زبان صحبت کنند؛ توصیه نمی‌شود از بروشورها یا دیگر اقلام تجاری به زبان ژاپنی در کره استفاده شود. (البته در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر توافق «تاریخی» بین ژاپن و کره‌جنوبی شنیده می‌شود)

 

لباس پوشیدن

کره‌ای‌ها در تعاملات اجتماعی خود بسیار رسمی‌ هستند. پوشیدن لباس رسمی بسیار حائز اهمیت است. برای جلسات کسب‌وکار، کت و شلوار و کراوات الزامی است. گرچه لباس پوشیدن در کره سختگیرانه است، اما خارج از جلسات رسمی مردم کره می‌توانند جنبه بسیار راحت، شخصی و شوخ‌طبع خود را نشان دهند.

 

کارت ویزیت

داشتن کارت ویزیت در جلسات با کره‌ای‌ها ضروری است. اگر فردی ارائه کارت ویزیت را فراموش کند، ممکن است این کار به‌عنوان یک توهین تلقی شود. برای افرادی که برای کسب‌وکار به کره می‌روند، داشتن کارت‌های کسب‌وکار به هر دو زبان انگلیسی در یک سمت و کره‌ای در سمت دیگر یک مزیت محسوب می‌شود.

 

مذاکرات

مردم کره‌جنوبی دوست دارند زمانی را صرف شناخت شرکای تجاری خود کنند؛ بنابراین انتظار نداشته باشید در جلسه اول به تصمیمات مهمی دست یابید. از خنثی یا عصبانی بودن به شدت اجتناب کنید چرا که این کار می‌تواند بی‌احترامی به میزبان‌تان تلقی شود. صبور و در عین‌حال محکم و استوار باشید، زمان زیادی را به مذاکرات اختصاص دهید و در طول آن صبور و موقر باقی بمانید.معاملات تجاری بر اعتماد دو طرفه فراتر از آنچه روی کاغذ نوشته شده است، بنا می‌شود. طی هزاران سال گذشته، کره‌ای‌ها به شدت تحت تاثیر آیین بودا قرار گرفته‌اند؛ در این آیین زبان بدن و توانایی گوش دادن بسیار ارزشمند شمرده می‌شود. دستیابی به اعتماد دوطرفه و اطمینان در یک رابطه تجاری بی‌نهایت ارزشمند است.  بخش مهمی از فرهنگ کسب‌وکار کره‌ای‌ها، جنبه اجتماعی آن است. شرکای کسب‌وکار باید زمانی را صرف آشنا شدن با هم در محیطی آرام و غیررسمی کنند؛ این محیط می‌تواند طی یک جلسه صرف ناهار یا شام باشد.

 

ساختار روابط 

همه چیز بستگی به روابط شخصی دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که زمانی را برای ایجاد یک رابطه کاری خوب و اعتمادسازی با کره‌ای‌ها صرف کنید. ورزش، خانواده و سرگرمی، همگی موضوعات خوبی برای شروع مکالمه هستند. کره‌ای‌ها ممکن است برای ایجاد ارتباط با شما، در مورد زندگی شخصی شما تحقیق کنند. شما باید به این سوالات صادقانه و راحت اما بدون لاف زدن پاسخ بگویید. زمانی را صرف شناخت شرکای خود هم از نظر حرفه‌ای و هم شخصی کنید. 

 

مهمان‌نوازی

مهمان‌نوازی بخش مهمی از فرهنگ کسب‌وکار کره‌ای‌ها محسوب می‌شود. ممکن است آنها شما را به شام در یک رستوران یا گاهی اوقات به منزل خود دعوت کنند. این افتخار بزرگی محسوب می‌شود. این دعوت را بپذیرید؛ چرا که معمولا کره‌ای‌ها در این شرایط ارزیابی نهایی خود را در مورد شما و امکان کار وتجارت با شما انجام می‌دهند. 

 

نقل از : دنیای اقتصاد

منبع : sydkorea.um.dk

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا