تجارت

شرایط ویژه صدور ایزو برای صنایع غذایی

ایزو 22000 یکی از ضروری‌ترین استانداردها است که سازمانهای تولید و توزیع مواد غذایی باید به فکر اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ باشند تا بتوانند با مشتریان زیادی را جلب کنند. ایمنی و کنترل مخاطرات مواد غذایی گواهینامه HACCP یکی از موارد اساسی در صنایع غذایی است. این موضوع به همان اندازه که هر شرکتی که در زنجیره تامین و تولید دخیل است به مصرف کنندگان نهایی مربوط می‌شود.

به همین دلیل است که گواهینامه‌ها و استانداردهای قانونی در مدیریت کیفیت در صنایع غذایی اهمیت زیادی دارند. تنها مجموعه‌ای شفاف و صریح از قوانین و نظارت بر کل فرآیند می‌تواند کیفیت غذای خوب را برای مصرف کننده نهایی تضمین کند. برای درک بهتر استانداردهای مهم برای شرکت خود با ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین در هر مرحله میتوانید با مشاوران مجموعه EIQM تماس حاصل فرمایید.

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

ایزو ۲۲۰۰۰ یک سیستم مدیریت کیفیت بین المللی برای ایمنی مواد غذایی است. این گواهینامه می‌تواند در تمام زنجیره تولید موثر باشد و به شرکت‌هایی مانند بسته‌بندی مواد غذایی یا تولیدکنندگان مواد افزودنی اجازه می‌دهد تا با دریافت گواهینامه سازمان خود را ارتقا دهند.

آخرین ورژن ۲۲۰۰۰

ISO ۲۲۰۰۰:۲۰۱۸ که اخیراً مورد بازنگری قرار گرفته است، یک استاندارد ایمنی مواد غذایی برای مشاغل در زنجیره غذایی جهانی است.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استاندارد  ISO ۲۲۰۰۰:۲۰۱۸، سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی – الزامات برای هر سازمان در زنجیره غذایی را توسعه داد.

متن استاندارد ایزو 22000

الزامات استاندارد چندین مرحله از ایمنی مواد غذایی در فرآیند تولید مانند نظارت بر تامین کننده، بهداشت شخصی یا حتی اجرای قوانین مربوط به کنترل نقاط کنترل HACCP  را پوشش می‌دهد. یکی از وظایف اصلی اجرای استاندارد ایزو، مستندسازی شفاف و متعاقب تمام فرآیندهای مهم است.

استاندارد ایزو 22000
استاندارد ایزو 22000

این استاندارد از جمله موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • ساختار و مستندات یک سیستم مدیریت
  • اجرای تحلیل ریسک
  • تهیه و اجرای یک مفهوم HACCP و یک برنامه پیش نیاز PRP و همچنین یک برنامه پیشگیری عملیاتی OPRP
  •  ارتباط موثر داخلی و خارجی (با تامین کنندگان، تاجران، مصرف کنندگان نهایی و غیره)
  • ارزیابی (اعتبار سنجی و راستی آزمایی) تمام اقدامات با هدف بهبود پایدار ایمنی مواد غذایی.

نحوه پیاده سازی ایزو 22000

بعد از صدور این گواهینامه بدانید که ۳ ساله اعتبار دارد و سالانه توسط یک مرجع صدور کنترل و تمدید می‌شود. برای دریافت گواهینامه باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- پیش حسابرسی (اختیاری)

۲- استعلام گواهینامه

۳- صدور گواهینامه

۴- نظارت بر سیستم

۵- پیاده سازی به صورت رایگان

پیاده سازی مورد نیاز برای صدور گواهینامه صادره به دو بخش تقسیم می‌شود.

در اولین مرحله، نهاد کنترل کننده بررسی می‌کند که آیا شرکت برای اجرای هنجارها مناسب است یا خیر. اسناد  و مدارک موجود بررسی می‌شود و خطرات غذایی بالقوه با تجزیه و تحلیل خطر یا تجزیه و تحلیل برنامه پیشگیری شناسایی می‌شود.

این اقدامات برای بررسی دوم منجر به اجرای مستندات و خود گواهینامه را می‌شود.

اهمیت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ برای کسب و کار شما چیست؟

توسعه یک FSMS نشان دهنده یک رویکرد «پیشگیرانه»، سیستماتیک و منطقی برای رسیدگی به مشکلات ایمنی مواد غذایی است.

ساختار این استاندارد بسیار شبیه به استانداردهای بین المللی موجود است. این رویکرد مشترک سازمان‌هایی را قادر می‌سازد که یک سیستم مدیریت واحد را که الزامات دو یا چند استاندارد سیستم مدیریت دیگر (ایزو۹۰۰۱، ایزو۱۴۰۰۱، ایزو۲۷۰۰۱، ایزو ۴۵۰۰۱ و ایزو ۲۲۳۰۱) را برآورده می‌کند، یکپارچه کنند.

این استاندارد به نفع سازمان شماست، به لطف به حداقل رساندن خطرات اصلی مواد غذایی، از یک سو، شفافیت بیشتری را فراهم می‌کند و از سوی دیگر، امنیت بیشتری را هم برای مشتریان و هم برای مصرف کننده نهایی فراهم می‌کند.

اهمیت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ برای کسب و کار شما چیست؟
اهمیت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ برای کسب و کار شما چیست؟

چه کسانی باید ایزو ۲۲۰۰۰ را دریافت کنند؟

گواهینامه ایزو۲۲۰۰۰ برای هر سازمانی در زنجیره غذایی، صرف نظر از اندازه، از تولیدکنندگان خوراک، تولیدکنندگان اولیه تا تولیدکنندگان مواد غذایی، اپراتورهای حمل و نقل و ذخیره سازی و پیمانکاران فرعی تا خرده فروشی‌ها و مراکز غذایی قابل اجرا است.

این استاندارد ممکن است برای سازمان‌های مرتبط مانند تولید کنندگان تجهیزات، مواد بسته بندی، مواد پاک کننده، افزودنی‌ها و مواد تشکیل دهنده اعمال شود. ممکن است برای ارائه دهندگان خدمات اعمال شود.

به طور خلاصه، بخشی یا تمام الزامات گواهینامه ایزو۲۲۰۰۰ برای محصولاتی که با صنایع غذایی یا زنجیره غذایی تماس دارند اعمال می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا