آمازونهوش مصنوعی

آمازون در حال ساخت یک ربات خانگی پیشرفته با قابلیت‌های هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد که آمازون این روزها در تدارک ساخت نسخه پیشرفته ربات خانگی Astro خود است که گفته می‌شود از قابلیت‌هایی شبیه به بات هوش مصنوعی ChatGPT بهره می‌برد.

این ربات که با اسم رمز Burnham شناخته می‌شود، مجهز به مدل‌های زبانی و هوش مصنوعی پیشرفته‌ای عرضه خواهد شد. در واقع، آمازون با این ربات قصد دارد جدیدترین کاربردهای هوش مصنوعی را به محصولات فعلی خود اضافه کند.

بر اساس گزارش اینسایدر، این ربات خانگی به گونه‌ای طراحی خواهد شد که می‌تواند مشاهدات خود را بهتر درک کند و هوشمندانه‌تر به سوالات و درخواست‌های کاربران پاسخ دهد.

بر اساس اسناد بدست آمده توسط وب‌سایت اینسایدر، این ربات بخشی از پروژه سری هوش مصنوعی آمازون با اسم رمز Burnham است که یک لایه از هوش و رابط گفتاری را به ربات خانگی آسترو اضافه می‌کند.

در این اسناد آمده که آمازون این فناوری جدید را درک زمینه‌ای نام نهاده و آن را این چنین توصیف می‌کند: جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی ما که برای هوشمندتر، مفیدتر و اضافه کردن قدرت مکالمه دقیق‌تر به ربات‌ها طراحی شده است.

این شرکت در یکی از اسناد مربوط به Burnham، یکی از قابلیت‌ها و کارایی‌های ربات Astro را با هزینه ۹۹۵ دلار معرفی کرده است. همچنین گزینه Burnham Plus نیز با هزینه اشتراک ماهانه ۲۴.۹۹ دلار دیده می‌شود که مربوط به وسایل هوشمند نظارتی در خانه است. همچنین طبق این اسناد، هزینه اشتراک Burnham Plus با دوربین زنگ خانه Ring آمازون برابر با ۳۴.۹۹ دلار در ماه عنوان شده است.

می‌توان گفت که Burnham، یک ایده گسترده‌ای است که می‌تواند مجموعه‌ای از محصولات دیگر این شرکت را نیز دربرگیرد. این فناوری، آنچه را که دیده و درک کرده، به خاطر می‌آورد و از این تعاملات معنا استنباط می‌کند.

همچنین می‌تواند به لطف برخورداری از مدل‌های زبانی که معمولا در بات‌های هوش مصنوعی همانند ChatGPT بکار می‌رود، بر اساس آنچه دیده و فهمیده، در یک مکالمه پرسش و پاسخ محور شرکت کند و اقدامات لازم را برای اساس آن انجام دهد.

برای مثال، اگر این محصول یک اجاق گاز در حال سوختن و یا شیر آب باز را بدون افراد حاضر در کنار آنها مشاهده کند، به دنبال صاحب آن خواهد رفت تا موضوع را به وی اطلاع دهد. همچنین اگر شاهد سر خوردن یک فرد مسن در آشپزخانه باشد، می‌تواند وضعیت وی را بررسی و دیگران را از این اتفاق باخبر کند؛ حتی قادر است به صورت خودکار با اورژانس تماس بگیرد.

در یکی از این اسناد آمده است: به بیان ساده‌تر، ربات ما بدنی قوی دارد اما چیزی که در گام بعدی به آن نیاز داریم، مغز است. یک ربات با فناوری Burnham می‌تواند همانند یک انسان بفهمد و هزاران اتفاق را که در روز در خانه می‌افتد، بدون نیاز به کدنویسی برای آنها درک کند چراکه محصول ما دارای دانش و فهم است و بر اساس آن، آموزش دیده شده است.

این اقدام نشان از رشد ربات Astro آمازون و رسیدن به مرحله‌ای جدید است. رباتی مجهز به دستیار صوتی الکسا که با سرمایه‌گذاری هنگفت تولید شد اما به نظر می‌رسد نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

از سویی دیگر، این ربات آخرین تلاش آمازون در گنجاندن فناوری‌های مولد هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی در محصولات این شرکت است، چرا که رقبایی مانند مایکروسافت و گوگل چت‌بات‌های هوش مصنوعی خود را روانه بازار کرده‌اند.

طبق گزارش TheInformation، آمازون این روزها سعی دارد دستیار صوتی الکسای خود را با قابلیت‌هایی شبیه به ChatGPT ارتقا دهد و در کنار آن، تلاش می‌کند تا ابزارهای هوش مصنوعی را برای ایجاد خودکار تصاویر و ویدیوها برای سفارش‌دهندگان تبلیغات در پلتفرم‌های خود توسعه دهد.

در همین رابطه، چندی پیش برایان اوساوسکی، مدیر مالی آمازون اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری‌های آمازون از تجارت اصلی لجستیک به سمت فناوری‌های هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی سوق داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا