گوناگون

کنترل سیستم‌های آبیاری هوشمند

کشور ما با کمبود منابع آب شیرین مواجه است و در خطر خشکسالی قرار دارد. این درحالی است که هرسال بخش عظیمی از منابع آبی کشور ما به دلیل آبیاری غلط در بخش کشاورزی هدر می‌رود. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به جلوگیری از هدر رفتن آب و رفع این مشکل کمک کند، استفاده از سیستم آبیاری هوشمند است.

برای اجرای سیستم آبیاری هوشمند در باغات و زمین‌های کشاورزی، به کنترلر آبیاری و شیر برقی هانتر نیاز خواهید داشت. ما در این مطلب تصمیم داریم در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه و مزایای کنترل سیستم آبیاری هوشمند با استفاده از آن، با شما عزیزان صحبت کنیم. همراه ما باشید!

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

سیستم آبیاری هوشمند روشی برای آبیاری مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی است که عمل آبیاری را به صورت زمان‌بندی شده و خودکار انجام می‌دهد؛ یعنی شما می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل محیطی مختلف مثل شرایط آب و هوایی و وضعیت خاک، نیازهای گیاه یا درخت مورد نظر و بسیاری موارد دیگر، یک برنامه آبیاری مناسب برای کنترلر این سیستم تنظیم کنید. سپس کنترلر به صورت خودکار و طبق برنامه ارائه شده، عمل آبیاری را انجام خواهد داد.

یکی از بهترین کنترلرهایی که برای کنترل سیستم آبیاری هوشمند وجود دارد، کنترلر آبیاری هانتر است. این کنترلر به شما امکان می‌دهد سیستم آبیاری هوشمند را چه در باغچه‌های کوچک و چه در مزارع و مقیاس‌های بزرگتر اجرا و کنترل کنید و از این طریق، از هدر رفت آب جلوگیری کنید.

برای این کار نیاز دارید که ابتدا با استفاده از کنترلر آبیاری هانتر، سیستم آبیاری هوشمند را اجرا کنید و برنامه‌های آبیاری مناسب را به دستگاه وارد کنید. سپس به کمک شیر برقی، عمل آبیاری را انجام دهید. در حقیقت شیر برقی هانتر، محصولی است که دستورات مربوط به آبیاری را از مغز متفکر سیستم یعنی کنترلر دریافت می‌کند و سپس نواحی مورد نیاز زمین شما را به صورت کاملاً هوشمند آبیاری می‌کند.

نحوه عملکرد شیر برقی برند هانتر

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم،  شیر برقی هانتر میزان و تعداد دفعات آبیاری را مطابق با شرایط آب و هوایی و نیازهای گیاهان و درختان انجام خواهد داد. در واقع این شیر دستورات خود را از کنترلر می‌گیرد و آن‌ها را مو به مو اجرا می‌کند.

شما باید برنامه آبیاری موردنظرتان را به کنترلر وارد کنید تا کنترلر هم این دستورات را به شیر برقی بفرستد. سپس شیر برقی، آبیاری مناطق را بر همان اساس انجام خواهد داد. کنترلر یک پیچ شصتی دارد که شما می‌توانید دستورات را از این بخش به سیستم آبیاری هوشمند وارد کنید. برای اینکه بتوانید نحوه عملکرد این سیستم را به خوبی درک کنید، لازم است با بخش‌های مختلف پیچ شصتی آشنا شوید:

  • بخش RUN: برای ذخیره تنظیمات اعمال شده در حافظه دستگاه، باید پیچ شصتی را روی این بخش بچرخانید.
  • current time: از دکمه‌های این بخش برای وارد کردن زمان کانونی به دستگاه استفاده می‌شود.
  • Start time: این بخش برای تنظیم ساعت شروع آبیاری و تعداد دفعات آن است.
  • Run time: این بخش برای تنظیم میزان آبیاری کاربرد دارد.
  • water days: شما می‌توانید روزهای آبیاری را از این بخش تنظیم کنید.
کاربردهای مختلف شیر برقی
کاربردهای مختلف شیر برقی

کاربردهای مختلف شیر برقی

شیر برقی هانتر از کاربردهای مختلفی برخوردار است و برای آبیاری تمام مناطق می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما بیشترین کاربرد این محصول در موارد زیر است:

  • سیستم‌های آبیاری مکانیزه بارانی
  • سیستم‌های انتقال انواع سیالات که از خاصیت خورندگی برخوردارند؛
  • پروژه‌هایی با سیستم آبیاری قطره‌ای
  • سیستم‌های آبیاری فضای سبز در سطح شهر
  • استفاده برای آبیاری چمن‌ها در زمین فوتبال
  • استفاده در سیستم آبیاری و سیستم مه‌پاشی گلخانه‌ها
  • و بسیاری از کاربردهای کشاورزی و آبرسانی دیگر

نحوه نصب شیر برقی

اگر قصد دارید برای کنترلر آبیاری هانتر یا سیستم هوشمند آبیاری خود از شیر برقی هانتر استفاده کنید، لازم است با نکات مهمی در خصوص نصب این محصول آشنا باشید. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، پاکسازی مسیر لوله‌کشی و بیرون آوردن هرگونه آلودگی و جسم خارجی از داخل لوله‌هاست. در صورتی که هرگونه جسم خارجی داخل سیستم لوله‌کشی باشد، امکان دارد در عملکرد این شیر برقی مشکلاتی به وجود بیاید.

نکته مهم بعدی این است که شیر برقی را در محل مناسبی قرار دهید. این شیر باید در جایی قرار بگیرد که از هرگونه ضربه فیزیکی و تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. همچنین شما باید به مسیر ورودی و خروجی‌ها توجه ویژه داشته باشید و طبق آن‌ها، محل قرارگیری شیر برقی را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که این شیر برقی با برق ۲۴ ولت کار می‌کند؛ پس اگر جریان برق محل مورد نظرتان چیزی غیر از این است، آن را به ۲۴ ولت تبدیل کنید و سپس شیر برقی را نصب کنید. در غیر این صورت شیر برقی به هیچ عنوان کار نخواهد کرد.

مزایا و معایب شیر برقی برند هانتر

بدون شک شیر برقی هانتر هم مانند هر محصول دیگری از مزایا و معایب خاص خود برخوردار خواهد بود. در اینجا به برخی از رایج‌ترین نقاط قوت و ضعف این محصول اشاره خواهیم کرد:

مزایای شیر برقی برند هانتر

  • این شیر برقی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار بوده و به صورت ضد رسوب ساخته شده است.
  • طول عمر بالای این شیر باعث شده خرید آن مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • این مدل شیر برقی از برق ۲۴ ولت استفاده می‌کند که این موضوع، خطر برق گرفتگی را کاهش خواهد داد.
  • از قابلیت تنظیم دبی و فشار برخوردار است.
  • امکان تعویض بوبین‌های دستگاه وجود دارد.
  • در سایزها و قطرهای مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید مطابق با نیاز خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

معایب شیر برقی برند هانتر

  • برای فعال شدن شیر برقی به فشاری حداقل معادل ۱۰ متر نیاز است.
  • باید شیر را در برابر اسیب‌های فیزیکی محافظت کنید.
معایب شیر برقی برند هانتر
معایب شیر برقی برند هانتر

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد کنترل سیستم‌های آبیاری هوشمند با استفاده از کنترلر آبیاری هانتر با شما عزیزان صحبت کنیم و به معرفی شیر برقی هانتر برای اجرای دستورات کنترلر بپردازیم. همانطور که متوجه شدید، شیر برقی دستورات کنترلر را اجرا می‌کند و به شکل کاملا هوشمندانه‌ای آبیاری مناطق مورد نظر را انجام می‌دهد. به این ترتیب علاوه بر اینکه از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، باعث رشد بهتر گیاهان و درختان هم خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر کلیک نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا