ارز دیجیتال

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در سودای نشستن جای خودپردازهای سنتی

هنوز هم شاید خیلی‌ها در ایران و بسیاری از نقاط جهان تصوری از دستگاه خودپرداز بیت کوین ندارند؛ دستگاهی که ظاهری تقریبا شبیه به همان دستگاه‌های خودپردازی که در خیابان‌ها می‌بینیم دارد، اما مردم می‌توانند با پول نقد یا کارت اعتباری، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بسیار ساده و راحت بخرند و بفروشند. جالب است بدانیم که در حال حاضر ۳۴ هزار و ۶۲ دستگاه خودپرداز بیت کوین یا BTM در سراسر دنیا وجود دارد و کاربران می‌توانند خیلی راحت در خیابان یا فرودگاه بیت کوین بدهند و از دستگاه خودپرداز پول نقد بگیرند.

ده سال پیش، در دوم می‌۲۰۱۳ برابر با دوازدهم اردیبهشت، نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین در جهان، در در یک کافی‌شاپ در ونکوور کانادا نصب شد که حاوی یک اسکنر داخلی بود. بعد از آن، هر سال تعداد دستگاه‌های بی‌تی‌ام در دنیا زیاد شد و سال ۲۰۲۱ اوج نصب این دستگاه‌ها بود.

حالا با روند روبه‌رشد گسترش بازار رمزارزها در دنیا و عبور تعداد کاربران این حوزه از ۲۵۰ میلیون نفر، تعداد خودپردازها نیز افزایش یافته است. اما نکته اینجاست که همچنان بسیاری از کشورهای دنیا از این تکنولوژی عقب مانده‌اند و می‌توان گفت دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در چند کشور متمرکز است. گرچه حالا بیش از ۳۴ هزار عدد از این دستگاه‌ها در جهان نصب شده اما ۲۸ هزار و ۸۸۶ دستگاه از این خودپردازها در آمریکا است و بیشتر از ۲۵۰۰ دستگاه نیز در کانادا مستقر شده است.

هم اکنون در بیش از ۸۵ کشور جهان حداقل یک دستگاه خودپرداز بیت کوین در فرودگاه اصلی کشور نصب شده است؛ از جمله در فرانسه، استرالیا، آفریقای جنوبی، جیبوتی و….

دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال در ارتباط با یک پورتال مبادله ارزهای دیجیتال مبتنی بر اینترنت کار می‌کنند. درواقع این درگاه تراکنشی که انجام می‌دهید را از طریق دستگاه خودپرداز (بدون دخالت بانک‌ها یا مؤسسات مالی دیگر) مدیریت می‌کند.

در حالی که بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز به کاربران امکان سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در چندین ارز دیجیتال را می‌دهند، برخی از آنها فقط به مبادلات بیت‌کوین محدود می‌شوند. بعضی از دستگاه‌ها نیز فقط امکان خرید یا صرفا امکان فروش بیت کوین را به کاربران می‌دهند.

دستگاه‌های BTM آرام آرام با افزایش تعداد کاربران کریپتوکارنسی و افزایش تعداد شرکت‌هایی که در این حوزه سرمایه کرده‌اند، پا در جای پای دستگاه‌های خودپرداز سنتی گذاشته‌اند و گرچه هنوز خیلی‌ها با این مقوله غریبه‌اند، اما شاید در آینده‌ای نه چندان دور، همه مجبور باشند کار با این دستگاه‌ها را نیز یاد بگیرند.

اطلاعات کوین‌ای تی‌ام ریدار (Coin ATM Radar) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ همزمان با صعودی شدن بازار رمزارزها، تعداد این دستگاه‌ها در جهان نیز افزایش یافت و به دو برابر رسید، اما این تعداد در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری را نشان نمی‌دهد. با صعودی شدن احتمالی بازار در سال‌های ۲۰۲۳.۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به نظر می‌رسد افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین نیز بیشتر می‌شوند. کوین‌ای تی‌ام ریدار به‎طور دقیق تعداد دستگاه‌های خودپرداز در کشورهای مختلف و محل دقیق نصب آنها در خیابان‌ها یا فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ را به کاربران نشان می‌دهد و افراد می‌توانند از طریق آن، نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز بیت کوین را پیدا کنند.

در ایران گرچه پلتفرم‌های تبادل رمزارز از سال ۹۶ فعالیت خودشان را شروع کرده‌اند و کاربران ایرانی بازار رمزارزها به آسانی می‌توانند در این بازار اقدام به خرید و فروش  ارزهای دیجیتال کنند، اما هنوز قانون مدونی در این زمینه وجود ندارد و با تدوین قانون، شاید به زودی شاهد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در سطح شهرهای ایران باشیم.

خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق صرافی نوبیتکس که بیشتر از چهار و نیم میلیون کاربر ایرانی دارد امکانپذیر است.

نوشته های مشابه

‫610 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا