تکنولوژی

کاربران کدام کشورها، زمان بیشتری را به کار با دستگاه‌های هوشمند اختصاص می‌دهند؟

طبق برآوردهای محققان، روزانه بالغ بر ۳۲۵ میلیون ترابایت اطلاعات در وب‌سایت‌های جهان تولید می‌شود و اخیرا یک مرکز تحقیقاتی، میزان اسکرین تایم یا همان استفاده و کار با نمایشگر دستگاه‌های هوشمند در کشورهای مختلف را ارزیابی کرده است.

نتایج بررسی‌های محققان مرکز Electronics Hub نشان داد که کاربران جهانی به طور میانگین، روزانه ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه را به کار با نمایشگر دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی موبایل اختصاص می‌دهند.

همچنین اعلام شده که اگر این کاربر، روزانه بین ۱۶ و تا ۱۸ ساعت بیدار باشد، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از وقت خود را درگیر مشاهده و یا کار با محتواها در دستگاه‌های الکترونیکی هستند.

این گروه در ادامه، میانگین اسکرین تایم کاربران را به تفکیک کشورهای مختلف ارائه داد. بر اساس این گزارش، کاربران کشور آفریقای جنوبی در صدر فهرست جای گرفتند و حدود ۵۸.۲ درصد از زمان خود در روز را به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی گذراندند.

یافته‌ها نشان داد که پس از آفریقای جنوبی، کشورهای برزیل با ۵۶.۶ درصد، فیلیپین با ۵۴.۴ درصد، آرژانتین با ۵۳.۸ درصد و کلمبیا با ۵۳.۲ درصد، پنج کشور با بیشترین میزان استفاده از نمایشگرها بودند.

این در حالی است که کشورهای همچون ژاپن کمترین میزان استفاده از نمایشگرها را که برابر با ۲۱.۷ درصد بود، ثبت کردند.

در حوزه بازی نیز کاربران عربستانی بالاترین میزان اسکرین تایم را به خود اختصاص دادند. نتایج این بررسی نشان داد گیمرهای عربستانی، تقریبا ۱۱.۵ درصد از زمان بیداری خود را به بازی می‌پردازند.

حال با این حجم بالای اطلاعات و محتوای تولیدشده و همچنین میزان ساعاتی که کاربران به کار با نمایشگرهای دستگاه‌ها اختصاص می‌دهند، سوالی که باید پرسید این است که دقیقا چه نوع اطلاعاتی در سبد مصرفی کاربران بیشترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس گزارش Exploding Topics، بیشترین محتوای تولیدشده به ترتیب در فرمت‌های ویدیویی به میزان ۵۳.۷ درصد، اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی به میزان ۱۲.۶ درصد و گیمینگ به میزان ۹.۸ درصد فهرست شده‌اند.

همچنین بالغ بر ۷۵ درصد از دیتای مصرف‌شده از سوی کاربران به بسترهایی چون تیک‌تاک، یوتیوب، فیسبوک و ویدیو گیمینگ اختصاص دارد.

اگرچه این آمار و ارقام، شاید جالب به نظر برسند اما بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از دستگاه‌هایی هوشمند و نگاه کردن‌های متداوم به گوشی، تبلت و… می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری‌هایی چون چاقی، بی‌خوابی و تغییر در قدرت شناختی و برخی رفتارهای اعتیادآور هموار کند.

از سویی دیگر، افزایش حجم تولید داده در جهان، تاثیرات زیست محیطی را نیز در پی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود. بدین معنی که محتوای اینترنتی یعنی داده و داده یعنی مرکز داده یا همان دیتاسنتر و تجهیزات.

اگرچه طی سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها، گام‌هایی را برای کاهش این اثرات برداشته‌اند اما شاید استفاده کمتر از دستگاه‌های هوشمند و کم کردن مدت زمان خیره شدن به نمایشگرها نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا