فضا

روسیه تا سال ۲۰۲۸ در ایستگاه فضایی بین المللی می‌ماند

روسیه رسما از همکاری و ادامه مشارکت خود در ایستگاه فضایی بین المللی تا سال ۲۰۲۸ خبر داد.

این خبر در حالی از سوی ناسا اعلام شد که یوری برویسف، رئیس آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکوسموس پیشتر گفته بود این کشور بعد از ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهد شد و تمرکز خود را روی ایستگاه فضایی اختصاصی روسیه معطوف خواهد کرد.

البته ذکر عبارت «بعد از ۲۰۲۵» از سوی بوریسف کمی‌مبهم و گنگ بود و حتی سرگئی کریکالف، از مقامات آژانس فضایی روسیه گفته بود معنی این عبارت یم توناد ۲۰۲۵.۲۰۲۸ و یا حتی ۲۰۳۰ نیز باشد.

حالا با این اعلام رسمی، همگان می‌دانند که روسیه تا چه زمانی در ایستگاه فضایی بین المللی حضور خواهد داشت. ناگفته نماند کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا و کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا پیشتر موافقت خود را برای ادامه فعالیت ایستگاه فضایی بین المللی تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده بودند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین و وضع تحریم‌هایی علیه آمریکا و چند کشور علیه روسیه، دیمیتری راگوزین، رئیس پیشین آژانس فضایی روسیه تهدید کرده بود که به مشارکت و همکاری خود با همتایان غربی در این ایستگاه فضایی پایان خواهد داد.

وی در این رابطه گفته بود: من معتقدم که احیای روابط عادی میان شرکا در ایستگاه فضایی بین المللی و دیگر پروژه‌ها تنها در صورت حذف بی‌قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.

اگرچه آژانس فضایی روسیه موافقت خود را با تداوم همکاری با شرکای خود را اعلام کرده اما افزایش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا در پی جنگ اوکراین، ناسا را بر این داشت تا خود را برای خروج احتمالی روسیه از این ایستگاه فضایی آماده کند.

در همین رابطه، ناسا و کاخ سفید برنامه‌هایی را برای خارج کردن فضانوردان از ایستگاه فضایی بین المللی در صورت کناره‌گیری روسیه و همچنین ادامه فعالیت این ایستگاه بدون تراسترهای روسیه که آزمایشگاه این آژانس را در مدار نگه می‌دارند، طراحی کرده بودند.

البته در این میان، چند شرکت فضایی خصوصی نیز آمادگی خود را برای کمک به حفظ ایستگاه فضایی بین المللی در صورت قطع همکاری روسیه اعلام کرده بودند. از جمله این موارد می‌توان به بوئینگ اشاره کرد که تیمی‌از مهندسان را برای بررسی نحوه کنترل این ایستگاه بدون تراسترهای روسی تشکیل داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا