اینترنت

نکات مهم سئو وردپرس برای افزایش ترافیک ارگانیک

با توجه به افزایش استفاده از وردپرس، بهینه‌سازی موتورهای جست و جو (SEO) در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده و افراد هر چه بیشتر به دنبال بهینه‌سازی سایت‌های خود هستند. از این رو شرکت‌ها باید به دنبال راهکارهای جدید و کاملی برای رسیدن به رتبه ۱ و فروش بیشتر باشند.

بهینه‌سازی موتورهای جست و جو یا سئو مجموعه‌ای از مراحل، روش‌ها و ابزارها است که کمک می‌کند با انجام مجموعه‌ای از اقدامات به نتایج مثبت برسید. این مقاله به عنوان یک راهنما شامل مجموعه‌ای از نکات مهم سئو وردپرس است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو چیست و چرا مهم است؟

SEO عمل بهینه سازی صفحات برای رتبه‌های بالاتر در SERP است. این مساله ترافیک سایت، اعتبار و میزان کلیک سایت شما را را افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه نتیجه ابتدایی در SERP بیش از ۵۰٪ کل کلیک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. سئو سایت شامل سه بخش سئو داخلی یا onpage، سئو خارجی یا offpage و سئوی تکنیکال می‌شود. در ادامه درباره نکات مهم سئو داخلی سایت صحبت می‌کنیم.

نکات مهم در سئو سایت کدامند؟

در این بخش مجموعه‌ای از نکات کلیدی سئو  را معرفی می‌کنیم که برای هر سایتی ضروری هستند و رعایت آنها نرخ کلیک سایت شما را بالا می‌برد.

تنظیمات قابلیت مشاهده سایت را فعال کنید

اگر در ابتدای طراحی سایت و نصب وردپرس تیک نمایش به موتورهای جستجو را فعال کرده‌اید حتما برای شروع سئو سایت، تیک آن را بردارید. این بخش در پیشخوان وردپرس، تنظیمات > خواندن قرار دارد.

پلاگین سئو مناسبی را نصب کنید

یکی از نکات مهم سئو وردپرس نصب افزونه‌های سئو است. پلاگین‌های سئو ابزارهایی برای تحلیل سایت شما ارائه می‌دهند. افزونه‌های سئو امکان ریدایرکت صفحات، بررسی لینک‌ها و صفحات 404، استفاده از داده‌های ساختیافته، آنالیز و پیشنهاد کلمات کلیدی را می‌دهند.

فعالسازی SSl سایت

یکی از موارد مهم برای بهبود سئو سایت این است که بلافاصله بعد از نصب قالب ssl سایت خود را فعال کنید. این مساله به افزایش امنیت سایت شما کمک می‌کند و رتبه‌تان را در موتورهای جستجو بهبود می‌دهد.

ثبت سایت مپ (Site map) در سرچ کنسول

بعد از اینکه با استفاده افزونه‌های سئو وردپرس مانند افزونه Rank math سایت مپ را ایجاد کردید باید آن را به سرچ کنسول معرفی کنید. سایت مپ به خزش بهتر و سریع‌تر صفحات شما توسط گوکل کمک می‌کند. لینک نقشه سایت را برداشته و در بخش add a new sitemap اضافه کنید. این افزونه و سایر افزونه‌های سئو را می‌توانید از سایت راست چین (https://www.rtl-theme.com/) که مرجع معتبری برای افزونه‌های طراحی سایت است تهیه کنید.

موارد مهم On-page seo

ساختار پیوندهای یکتا را تنظیم کنید

در پیشخوان وردپرس > تنظیمات می‌توانید پیوندهای یکتا را به دلخواه انتخاب کنید. معمولا بهتر است فرمت آن را بر اساس نوشته قرار دهید که توصیف کننده محتوایتان باشد.

از داده‌های ساختاریافته استفاده کنید.

یکی از نکات مهم سئو وردپرس افزودن داده‌های ساختیافته به صفحات‌تان است. این داده‌ها به درک بهتر گوگل از محتوای صفحات شما کمک می‌کنند نمونه‌ای از این داده‌های ساختیافته شامل faq یا سوالات متداول، اسکیمای محصول، مقالات و غیره هستند.

این داده‌ها که به صفحه‌های شما اضافه می‌شوند همان ریچ اسنیپت‌های یا داده‌های غنی هستند که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. با افزونه‌های سئو میتوانید این داده‌ها را اضافه کنید.

انجام کیورد ریسرچ با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

محتوا اهمیت زیادی در بهبود سئو صفحات دارد. حتما قبل از اینکه استراتژی محتوای سایت خود را بچینید با استفاده از ابزارهایی مثل semrush و Moz کیورد ریسرچ را انجام دهید.

نوشتن محتوای با کیفیت و سئوفرندلی

یکی از نکات مهم در سئو سایت نوشتن محتوای با کیفیت برای کیوردهای مرحله قبل است.

بهبود سئو سایت با بهینه سازی عنوان سئو و سئو دیسکریپشن

عنوان سئو و توضیحات متا در صفحه SERP نمایش داده می‌شوند که یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی هستند و در صورتی که با کیفیت باشند باعث افزایش نرخ کلیک می‌شوند. بنابراین بهینه‌سازی آنها ضروری است و باید کوتاه، منحصر به فرد، با تمرکز بر کلمه کلیدی باشند.

از تگ‌های عنوان H1، H2 و غیره مناسب استفاده کنید

سلسله مراتب هدینگ‌ها را رعایت کنید و حتما در عناوین خود کیوردها را جایگذاری کنید. هر تگ عنوان بخش‌ها و زیر بخش‌ها را مشخص می‌کند که باید به قدر کافی جذاب باشد.

ایجاد تگ کنونیکال برای محتوای داپلیکیت

اگر دو محتوا دارید که شبیه به هم هستند و درباره یک چیز صحبت می‌کنند داپلیکیت کانتنت محسوب می‌شوند. به علاوه Url های جدا برای نسخه موبایل و دسکتاپ هم داپلیکیت هستند. برای اینکه به گوگل اعلام کنید کدام url و محتوای شما اولویت بالاتری دارد باید تگ rel=”canonical” را به محتوای خود اضافه کنید. افزونه یواست سئو می‌تواند این قابلیت را به صفحات اضافه کند تا بتوانید این تگ را برای صفحه خود تعریف کنید. ایجاد این تگ این یکی از تکنیک های ساده سئو است.

یک استراتژی لینکسازی داخلی مناسب در نظر بگیرید

یکی از اصول سئو لینکسازی داخلی است که به افزایش آتوریتی، مسیریابی بهتر و درک بهتر گوگل از صفحاتتان کمک می‌کند. دو نوع لینکسازی داخلی داریم ناوبری و متنی که ناوبری همان لینک منو و پاورقی سایت است و پیوندهای متنی لینک‌های داخل پست‌های وبلاگ هستند که کاربران را به موضوعات مرتبط هدایت می‌کنند.

از cannibalization  یا همنوع خواری خودداری کنید

کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که چندین صفحه برای یک کیورد رتبه میگیرند. ممکن است در ابتدا اینکار موثر به نظر برسد ولی این مساله باعث می‌شود صفحات برای یک کلمه کلیدی با یکدیگر رقابت کنند و نرخ کلیک به جای یک صفحه بین دو صفحه ارزشمند تقسیم شود.

ممیزی سئو یا seo Audit را برای سایت خود انجام دهید

ممیزی سئو یکی از نکات مهم سئو وردپرس است که به شما کمک می‌کند تا مشکلات سئو سایت خود را پیدا کنید. این مشکلات شامل مشکلات سئو تکنیکال، مشکلات ساختار وب، مشکلات ساختاری، سئو داخلی، سئو خارجی، موارد مربوط به تجربه کاربری و بررسی محتواها و مشکلات آنها اشاره کرد.

با seo audit سئوی محتوای قدیمی‌تان را هم می‌توانید بررسی کنید.

بهینه‌سازی تصاویر سایت

یکی دیگر از نکات مهم سئو وردپرس استفاده از تصاویر کم حجم و با کیفیت است که به طور مستقیم روی سرعت و پرفورمنس شما تاثیر گذاشته و به بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کند.

بررسی پرفورمنس سایت

پرفورمنس سایت شامل بهبود سرعت، بهینه‌سازی تصاویر و فایل‌های js و css است که با استفاده از ابزارهایی مانند gtmetrix و page speed insight قابل بررسی است این ابزارها به شما یک دید از وضعیت performance سایت تان می‌دهند. انتخاب هاست مناسب، قابل پر سرعت، استفاده از cdn و حذف پلاگین‌های غیر ضروری به بهبود پرفورمنس سایت‌تان کمک می‌کنند. مواردی که در پرفورمنس باید رعایت کنید شامل LCP، FID، CLS و غیره هستند.

استفاده از بهترین ابزارهای گوگل

یکی از نکات مهم در سئو سایت اتصال سایت به گوگل آنالتیکس و گوگل سرچ کنسول است. این ابزار یک دید خوب از موارد سئو و مارکتینگ سایت‌تان به شما می‌دهند و به افزایش فروش شما کمک میکنند.

اضافه کردن تگ noindex به محتوای کم ارزش‌تر

با استفاده از افزونه‌های سئو مثل افزونه رنک مث می‌توانید تگ noindex را برای صفحات کم ارزش خود فعال کنید. با ایندکس نشدن صفحات و محتوای نامرتبط آتوریتی سایت شما حفظ خواهد شد. این صفحات شامل صفحات آرشیو، صفحات دسته بندی، محتوای با کیفیت پایین، محتوای بازاریابی، محتوای ایجاد شده توسط کاربر و پروفایل کاربران می‌شود. رعایت این نکته مهم سئو باعث می‌شود این محتوا در SERP نمایش داده نشود.

بعد از اینکه سئو داخلی را تکمیل نکات مهم سئو وردپرس را رعایت کردید، نوبت به سئو خارجی و لینکسازی برای سایت می‌رسد. سئو offpage به بحث لینکسازی و گرفتن بک لینک از سایت‌هایی می‌پردازد که با سایت شما ارتباط موضوعی دارند. بعد از اینکه خیالتان از بابت سئو داخلی راحت شد باید به لینکسازی و بهبود صفحات با فرصت‌های لینکسازی اقدام کنید.

همانطور که گفتیم برای اینکه سئو سایت خود را آنالیز کنید به پلاگین های وردپرسی نیاز دارید دقت کنید که فقط یک پلاگین استفاده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا