هوش مصنوعی

واکنش مدیرعامل OpenAI به درخواست توقف توسعه‌ هوش مصنوعی تا ۶ ماه آینده

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در واکنش به انتشار نامه‌ای از سوی چهره‌های شاخص دنیای فناوری مبنی بر توقف حداقل شش ماهه توسعه هوش مصنوعی اعلام کرد که این شرکت فعلا در حال کار روی نسخه GPT-5 نیست.

آلتمن که به صورت ویدیویی در جریان رویداد MIT مرتبط با تجارت و هوش مصنوعی حضور یافت، ضمن موافقت با بخش‌هایی از این نامه، اعلام کرد که حرکت محتاطانه و توجه جدی به مسائل ایمنی بسیار مهم است اما پیگیری این مسائل از طریق یک نامه، نمی‌تواند راهکاری مطلوبی باشد. 

در این نامه که در ماه مارس و به امضای چهره‌های سرشناسی همچون ایلان ماسک، استیو ووزنیاک و بیش از 25 هزار نفر دیگر رسیده، بر لزوم توقف فعالیت‌های توسعه‌ای هوش مصنوعی حداقل تا شش ماه آینده تاکید شده است. 

امضاکنندگان این نامه، توقف فوری آموزش‌ها به مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی که قوی‌تر از نسخه GPT-4  را که آخرین نسخه از چت‌بات OpenAI محسوب می‌شود، خواستار شدند. 

آلتمن در این خصوص گفت: بیش از شش ماه از پایان آموزش GPT-4 می‌گذرد و در این فرصت، روی ایمنی این مدل، مطالعاتی صورت گرفته تا آنچه اتفاق می‌افتد، مورد بررسی قرار گیرد و بتوانیم نواقص را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در نسخه اولیه این نامه آمده بود که OpenAI مشغول آموزش GPT-5 است که این ادعا درست نیست و ما برای چند وقتی، این فرآیند را آغاز نخواهیم کرد. بنابراین، طرح چنین موضوعی احمقانه بود. به گفته آلتمن، آنچه در این نامه مبنی بر توقف شرکت OpenAI در آموزش نسخه پیشرفته‌تر GPT-4 قید شده، از لحاظ فنی درست نیست. 

آن سوی ماجرا اما تعدادی از چهره‌های شاخص حوزه فناوری از جمله بیل گیتس و ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، توقف موقت توسعه هوش مصنوعی بدون دخالت و اعمال فشار از سوی دولت را غیرعملی و تقریبا غیرممکن دانستند .

برخی‌ها همچون رید‌هافمن، بنیانگذار لینکدین، مدعی شدند که امضای این نامه از سوی ایلان ماسک نشان‌دهنده حسادت وی نسبت به پیشرفته OpenAI در توسعه هوش مصنوعی است. 

ایلان ماسک در سال 2018 از OpenAI جدا شد و به اعتقاد‌هافمن، ماسک و دیگر افرادی که این نامه را امضا کردند، از آن جهت خواستار توقف فعالیت‌های این شرکت هستند تا بتوانند محصولات هوش مصنوعی خود را توسعه و ارائه دهند. 

آلتمن گفت OpenAI در حال توسعه بیشتر GPT-4 به منظور افزایش ایمنی آن است. به گفته وی، هرچه قابلیت‌های این مدل‌ها افزایش یابد، ایمنی نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل OpenAI همچنین عنوان کرد که شرکت او تا آنجه که ممکن است در مورد پیشرفت‌های خود در حوزه هوش مصنوعی صادقانه رفتار می‌کند.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. Нужна машинная штукатурка стен в Москве, но вы не знаете, какой подрядчик лучше выбрать? Обратитесь к нам на сайт mehanizirovannaya-shtukaturka-moscow.ru! Мы предоставляем услуги по механизированной штукатурке стен любой площади и сложности, а также гарантируем качество и надежность.

  2. Не знаете, какой подрядчик выбрать для устройства стяжки пола? Обратитесь к нам на сайт styazhka-pola24.ru! Мы предоставляем услуги по залитию стяжки пола любой площади и сложности, а также гарантируем высокое качество работ и доступные цены.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا