ارز دیجیتال

توکن NFT چه ویژگی‌هایی دارد؟

NFT یا همان توکن غیرقابل معاوضه همانند ارز دیجیتال نوعی دارایی دیجیتال محسوب می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این توکن‌های غیرقابل معاوضه با سایر رمز ارزها، خاصیت منحصربه‌فرد بودن آن‌هاست. منحصربه‌فرد بودن به معنای این است که این توکن‌ها دارای اطلاعات ثبت‌شده و غیرقابل‌تغییر هستند. البته این توکن‌ها همانند سایر ارزهای دیجیتالی، روی بلاک‌چین و کیف پول ذخیره و جابه‌جا می‌شوند. ان‌اف‌تی‌ها ویژگی‌های زیادی دارند که کاربرد آن‌ها را گسترش داده‌است. با ما همراه باشید تا دربارهٔ سازوکار و ویژگی‌های این توکن‌های غیرقابل‌تعویض بیشتر بدانید:

مهم‌ترین ویژگی‌های NFT چیست؟

توکن غیرقابل تعویض نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده است که سند مالکیت یک اثر دیجیتال را در فضای بلاک‌چین صادر می‌کند. nftها ویژگی‌های زیادی دارند که همین شاخصه‌ها موجب می‌شود که بتوانیم از آن‌ها در بازی‌های بلاک‌چینی، رویدادهای متاورسی و همچنین تبدیل آثار هنری به فایل‌های دیجیتال معتبر استفاده کنیم. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های توکن‌های ان‌اف‌تی مورد بررسی قرار گرفته‌است:

  • منحصربه‌فرد بودن

منحصربه‌فرد بودن ان‌اف‌تی‌ها به معنای این است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در توکن‌های دیگر دیده نمی‌شود. به‌عنوان مثال، هر اثر هنری دیجیتال مانند نقاشی با یک نقاشی دیجیتال دیگر متفاوت است و اگر برای هرکدام از آن‌ها نیز ان‌اف‌تی بسازیم، هر توکن با دیگری متفاوت خواهد بود.

  • کمیاب بودن

کمیابی یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب توکن‌های ان‌اف‌تی است. توسعه‌دهندگان این توکن‌ها با این‌که می‌توانند به‌صورت نامحدود واحدهای توکن ایجاد کنند، اما اغلب آن‌ها ترجیح می‌دهند کمیابی توکن‌های غیرمثلی خود را تا حد زیادی افزایش دهند، به همین دلیل است که از بیشترِ توکن‌های غیرقابل تعویض فقط یک واحد می‌سازند.

  • تقسیم‌ناپذیری

تقسیم‌ناپذیری یکی دیگر از شاخصه‌های توکن ان‌اف‌تی است. درحقیقت این توکن‌ها به‌صورت واحد کامل جابه‌جا می‌شوند. این در حالی است که سایر رمز ارزها قابلیت تقسیم‌پذیری دارند. برای مثال، می‌توانید از یک واحد ارز دیجیتال معروف بیت کوین، مقداری از آن را بخرید. جالب است که بدانید این ارز دیجیتالی تا 8 رقم اعشار تقسیم می‌شود و شما می‌توانید مقداری از آن را خریداری کنید، اما درمورد ان‌اف‌تی‌ها این امر صادق نیست و تنها با یک واحد کامل خریدوفروش می‌شوند.

  • قابل جعل نبودن

همان‌طور که گفته شد، ان‌اف‌تی‌ها بر بستر بلاک‌چین فعالیت دارند، بنابراین تحت هیچ شرایطی امکان تغییر داده‌های اولیه‌ی آن‌ها وجود ندارد و حقوق مالک اصلی و ابتدایی اثر همیشه محفوظ می‌ماند. در حقیقت، فناوری بلاک‌چین جعل سوابق را غیرممکن می‌کند. این ویژگی به حق مالکیت اثر کمک کرده و آن را غیرقابل‌جعل می‌کند.

  • خریدوفروش آسان

از دیگر شاخصه‌های توکن ان‌اف‌تی می‌توان به قابلیت خریدوفروش آسان آن‌ها اشاره کرد. ان‌اف‌تی‌ها همانند یک گالری آنلاین هستند که قابلیت خریدوفروش را برای شما ساده می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های NFT چیست؟
مهم‌ترین ویژگی‌های NFT چیست؟

سازوکار NFT چیست؟

توکن nft یک رمز ارز است که مبتنی بر شبکهٔ بلاک‌چین است. در حال حاضر شبکهٔ بلاک‌چین اتریوم میزبان بسیاری از پروژه‌های فعال در این حوزه است. پلتفرم‌های زیادی برای ساخت ان‌اف‌تی وجود دارند که هرکدام نقاط ضعف و قدرت خود را دارند. درواقع توکن ان‌اف‌تی بر بستر شبکهٔ اتریوم، توکنی است که با استاندارد ERC-721 ایجاد می‌شود. هدف از ایجاد این استاندارد، ایجاد توکن‌های غیرقابل‌معاوضه و بی‌همتاست. در حقیقت به‌واسطهٔ استاندارد ERC721، از منحصربه‌فرد بودن ان‌اف‌تی اطمینان حاصل می‌شود که در هر توکن شناسه‌ای منحصربه‌فرد برای آن وجود دارد. در کنار استاندارد ERC-721، استاندارد ERC-1155 وجود دارد. هدف از ایجاد این استاندارد، پشتیبانی از هر دو توکن تعویض‌پذیر و غیرقابل‌معاوضه است که توانسته است محبوبیت زیادی به‌خصوص در بخش بازی‌های متاورسی پیدا کند.

دنیای ان‌اف‌تی شاهد تغییر و تحولات زیادی است و پیشرفت و نوآوری در طی سال‌های اخیر همواره در آن دیده شده‌است. یکی از مواردی که به بحث توکن‌های غیرقابل‌تعویض ان‌اف‌تی‌ها برمی‌گردد، قابلیت چندمالکی یک توکن است. درواقع همان‌طور که در دنیای واقعی چند نفر ممکن است مالک یک ملک باشند، در دنیای دیجیتال هم به کمک Fractional NFT، چندین نفر می‌توانند مالک یک توکن ان‌اف‌تی باشند. جالب است که بدانید امکان اجارهٔ توکن‌های یکتا نیز فراهم شده‌است و برخی از افراد برای مدتی توکن خود را با مبلغ مشخصی برای اجاره می‌گذارند.

سازوکار NFT چیست؟
سازوکار NFT چیست؟

چطور NFT بسازیم؟

اگر به‌تازگی با مفهوم ان‌اف‌تی آشنا شده‌اید و قصد دارید توکن خود را بسازید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب بلاک‌چین

ابتدا بلاک‌چینی برای میزبانی از ان‌اف‌تی خود انتخاب کنید. اتریوم امن‌ترین و بزرگ‌ترین پلتفرم موجود است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که پلتفرم کارمزد بیشتری نسبت‌به سایر پلتفرم‌ها دارد، بنابراین اگر بحث کارمزد برای شما مهم است، بهتر است که از بلاک‌چین پالیگان، سولانا، بایننس اسمارت چین و اولنچ استفاده کنید.

  • نصب کیف‌پول

در قدم بعدی و با توجه به نوع شبکهٔ بلاک‌چین، باید کیف‌پول مناسبی را انتخاب و نصب کنید. برای مثال اگر از بستر بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنید، کیف‌پول متاتسک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

  • آماده‌سازی محتوای توکن غیرقابل معاوضهٔ ان‌اف‌تی

فایل عکس، ویدیو، صدا یا مدل سه‌بعدی خود را آماده کنید. بهتر است که برای انجام این کار خلاق باشید تا بتوانید طرح خود را با قیمت بیشتری ارزش‌گذاری کنید.

  • ساختن ان‌اف‌تی

در مرحلهٔ بعدی، نوبت به ساخت توکن ان‌اف‌تی می‌رسد. اگر تازه‌کار هستید، می‌توانید این کار را در یکی از بازارهای nft مانند اوپن سی انجام دهید. به فرایند ساخت و ثبت ان‌اف‌تی، مینت (mint) کردن می‌گویند.

  • بازاریابی

کاری که در نهایت باید انجام دهید، بازاریابی است. از آنجایی بازار پر از توکن‌های ان‌اف‌تی است، کار شما کمی سخت و دشوار است، اما به‌هرحال تبلیغات در دنیای مجازی را فراموش نکنید.

سخن پایانی

توکن NFT یک توکن غیرقابل معاوضه است که بر بستر بلاک‌چین فعالیت دارد. این توکن‌ها ویژگی‌های زیادی دارند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت غیرقابل‌تعویض بودن آن‌ها اشاره کرد. خاصیت غیرقابل تعویض بودن به آن معناست که هر توکن اطلاعات منحصربه‌فرد خود را دارد و با دیگری متفاوت است. شما آیندهٔ توکن‌های ان‌اف‌تی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع : تالار ارز دیجیتال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا